در حال خواندن
با ادغام پیش رو سامانه متمرکز بانک سپه چه می شود؟
1

منبع: هفته نامه بازار امروز

بانک سپه یکی از بزرگترین بانک‌ها و قدیمی‌ترین بانک کشور است که در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ شعبه و ۱۸ هزار کارمند دارد. هفت و نیم درصد شعب بانکی ایران و حدود ۷ درصد از کارت‌های تراکنش‌دار و ۸ درصد تراکنش‌های بانکداری کشور در اختیار بانک سپه است.

به گزارش نود فناوری، بانکی که مشتریان سازمانی بزرگی همچون نیروهای مسلح و پادگان‌ها را در اختیار دارد و حجم عملیات بانکی سنگینش، آن را در زمره بانک‌های بزرگ مقیاس قرار داده است. مساله corebanking یا سامانه متمرکز که در دهه ۸۰ در صنعت بانکداری به مساله روز تبدیل شد و بانک‌های کوچک و بزرگ به سمت آن حرکت کردند، به دلیل وابستگی زیاد بین کسب و کارهای بانک و این زیرساخت، برای بانک بسیار حیاتی است. بانک سپه جز معدود بانک‌هایی بود که سیستم core خود را توسط کارشناسان داخلی و شرکت‌های اقماری‌اش مانند رایانه خدمات امید توسعه داده بود. به دلیل تخصصی بودن مساله سامانه متمرکز بانکی و وابستگی زیاد بین مساله توسعه کسب و کار بانک‌ها با یان زیرساخت فناورانه، در عمل بانک سپه در سال‌های اخیر در امر توسعه کسب و کار نسبت به رقبای بزرگی مانند بانک ملی و ملت و همچنین رقبایی با سهم بازار کمتر، به شدت با چالش در رقابت مواجه شد. حتی یک بار سعی شد سامانه ABIS که توسط شرکت خدمات انفورماتیک توسعه داده شده بود و پیش از آن در موسسه عسگریه مورد استفاده قرار گرفته بود، برای بانک سپه فراهم شود که در عمل هم بانک و هم خدمات انفورماتیک به شکست آن پروژه اذعان کردند.

سال ۹۷ پیش از آن که خبر ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه مطرح شود، شرکت داتین زیرمجموعه هولدینگ فناپ و وابسته به بانک پاسارگاد، به عنوان پیمانکار پروژه  corebankingبانک سپه انتخاب شد. هر چند جزییات قیمت این قرارداد مشخص نیست و نمی دانیم داتین با چه پیشنهادی توانسته از رقبا پیشی بگیرد. ولی مشخص است که داتین، مجری پروژه‌هایی مانند رسالت، گردشگری و پاسارگاد تجریه کار در اندازه و مقیاس بانک سپه را نداشته و مقیاس پذیری سامانه‌های داتین در حد و اندازه سپه اثبات نشده است. بزرگترین مشتری داتین، پاسارگاد، از نظر مقیاس یک سوم بانک سپه است.

در این شرایط جای ابهام وجود دارد که با توجه به ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه، تکلیف corebanking این بانک چه خواهد شد. در حالی که از یک سو بانک سپه نوین پس از این ادغام بیش از ۴۰۰۰ شعبه خواهد داشت و احتمالا به بزرگترین بانک ایران تبدیل می‌شود و از سوی دیگر رقبای این بانک با خیال راحت از زیرساخت‌های خود به سمت بانکداری باز، ارتباط با فین‌تک ها و بانکداری دیجیتال حرکت کرده‌اند. باید منتظر ماند و دید که بعد از اجرای طرح ادغام سرنوشت سیستم یکپارچه این بانک چه خواهد شد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر