در حال خواندن
بررسی وضعیت سیمکارت های غیرفعال اپراتورهای تلفن همراه در سال ۹۹
0

معمولا تعداد خطوط تلفن همراه واگذار شده توسط اپراتورها با تعداد سیمکارت های فعال آن ها یکی نیست. هرچند که تعداد سیمکارت های واگذار شده توسط اپراتورها می تواند معیار خوبی برای مقایسه برتری اپراتورها باشد، اما تعداد خطوط فعال آن ها معیار دقیق تری است. چون بنا به دلایل مختلفی سیمکارت واگذار شده می تواند در لیست سیمکارت های فعال قرار نگیرد. به طور مثال اپراتورها به منظور تشویق مشتریان خود گاهی سیمکارت هایی را در قالب سیمکارت های هدیه در اختیار آن ها قرار می دهند ولی دریافت کننده سیمکارت علاقه ای به فعال کردن آن ها از خود نشان نمی دهد. از طرفی ممکن است مشترکی بعد از مدتی استفاده از سیمکارت یک اپراتور به دلیل نارضایتی از سرویس های آن اپراتور و یا آگاهی از اینکه یک اپراتور دیگر خدمات بهتری را ارایه می دهد دیگر از آن سیمکارت استفاده نکند در نتیجه سیمکارتش بعد از مدتی غیرفعال شود.

بنابراین نه تنها تعداد سیمکارت های فعال ملاک ارزیابی مناسبی برای برتری یک اپراتور به سایر اپراتورهاست بلکه تعداد سیمکارت های غیر فعال می تواند به نوعی نشان دهنده عدم رضایت مشترکان یک اپراتور باشد. با این استدلال وضعیت اپراتورهای همراه در سال ۹۹  از نظر تعداد سیمکارت های واگذار شده، فعال و غیرفعال در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

همراه اول

مطابق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعداد سیمکارت های دائمی واگذار شده توسط همراه اول تا پایان سال گذشته ۲۰ میلیون ۷۴۴ هزار و ۹۱۳ عدد و تعداد سیمکارت های اعتباری واگذار شده آن ۷۸ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۷۲۹ عدد بوده است.

مطابق همین گزارش تعداد خطوط فعال دائمی و اعتباری این اپراتور به ترتیب ۱۹ میلیون ۸۲۸ هزار و ۱۱۳ و ۵۰ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۱۷۳ عدد بوده است.

بنابراین با توجه به این ارقام  جمع کل خطوط واگذار شده توسط اپراتور همراه اول ۹۹ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۶۴۲ عدد و جمع کل خطوط فعال این اپراتور ۷۰ میلیون و ۳۲۳ هزار ۲۶۸ عدد بوده است.

با توجه به این آمار و ارقام تعداد سیمکارت های غیرفعال اپراتور همراه اول تا کنون تعداد ۲۹ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۳۷۴ عدد بوده است.

ایرانسل

مطابق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعداد سیمکارت های دائمی واگذار شده توسط اپراتور ایرانسل تا پایان سال گذشته ۵ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۳۰۱ عدد و تعداد سیمکارت های اعتباری واگذار شده آن ۸۷ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۱۱۹ عدد بوده است.

مطابق همین گزارش تعداد خطوط فعال دائمی و اعتباری این اپراتور به ترتیب ۴ میلیون ۰۸۴ هزار و ۰۷۹ و ۵۲ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۳۶۱ عدد بوده است.

بنابراین با توجه به این ارقام  جمع کل خطوط واگذار شده توسط اپراتور همراه اول ۹۲ میلیون و ۹۶۳ هزار و ۴۲۰ عدد و جمع کل خطوط فعال این اپراتور ۵۶ میلیون و ۲۳۷ هزار ۴۴۰ عدد بوده است.

با توجه به این آمار و ارقام تعداد سیمکارت های غیرفعال اپراتور ایرانسل تا کنون تعداد ۳۶ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۹۸۰ عدد بوده است.

مشترکان همراه اول وفادارترند

بنابر آمار و ارقامی که در بالا به آن اشاره شد تعداد سیمکارت های غیرفعال اپراتور همراه اول ۷ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۶۰۶ کمتر از اپراتور ایرانسل است. این اختلاف زمانی اثر خود را بیشتر نشان می دهد که به این نکته دقت کنیم که در مجموع تعداد کل خطوط واگذار شده توسط اپراتور همراه اول بیش تر از ایرانسل بوده است. بنابراین انتظار می رود ریزش مشترکان این اپراتور در مقایسه با ایرانسل بیشتر باشد اما در عمل خلاف این موضوع بوده است. درنتیجه می توان گفت مشترکان همراه اول علاقه بیشتری به فعال کردن سیمکارت ها و فعال نگه داشتن آن ها داشته اند.

 

با توجه به فاصله زیاد تعداد مشترکان اپراتور رایتل در مقایسه با دو اپراتور دیگر وضعیت بالا برای این اپراتور مورد بررسی قرار نگرفته است.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر