در حال خواندن
بیشترین کوچ ترابردپذیری به سمت اپراتور اول است
0

ترابردپذیری شماره تلفن همراه فرآیندی است که مشترک تلفن همراه می‌تواند با حفظ شماره تلفن همراه خود از یک خدمات دهنده تلفن همراه به خدمات دهنده دیگر تلفن همراه کوچ کند. این فناوری قدمتی بیش از ۱۵ سال دارد و هم‌اکنون در بیش از ۷۰ کشور در دنیا انجام می‌شود.

تا پیش از ورود فناوری ترابردپذیری مشترکی که بنا به هر دلیل تمایل به تغییر اپراتور خود داشت باید الزاما شماره تلفن و نیز پیش شماره اپراتوری خود را تغییر دهد. بیشترین ناخشنودی مشترک از این تغییر اپراتور این بود که در این صورت مشترک باید از شماره جدید خود به تمامی لیست مخاطبان خود پیامکی ارسال می کرد و ضمن معرفی خود شماره جدید را به آنها اعلام می کرد. بنابراین دشواری دیگر این شیوه تغییر اپراتور سمت مخاطبان مشترک بود که باید شماره قبلی را پاک کرده و شماره جدیدی را که از سمت مشترک دریافت کرده بودند، ذخیره کنند.

مساله دیگری که باعث امتناع یک مشترک از تغییر اپراتور می شد، این بود که مشترک حس خوبی از اعلام تغییر اپراتور نداشت. این موضوع به ویژه در مورد مشترکان اپراتور همراه اول صدق می کرد. از آنجا که همراه اول اپراتور محبوب تر و با نام تجاری شاخص تری به حساب می آمده است، مشترکان اپراتور همراه اول حتی در صورت عدم رضایت از اپراتور خود مایل به تغییر اپراتور خود نبودند.

بنابراین طرح ترابردپذیری شماره همراه این موانع را از میان برداشت و دیگر مشترکان می توانستند با حفظ شماره تلفن همراه خود از خدمات سایر اپراتورها استفاده کنند.

در این گزارش میزان کوچ مشترکان یک اپراتور به سایر اپراتورها از ابتدای اجرای این طرح تا تاریخ ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار می گیرد.

ورود مشترک به اپراتور

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعداد مهاجرپذیری اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل تا هفته سوم شهریورماه ۱۴۰۰ به ترتیب ۶۹۹ هزار و ۵۹۶ مشترک، ۶۶۹ هزار و ۴۳۱ مشترک و ۶۶ هزار و ۲۱۰ مشترک بوده است. بنابراین با اختلافی حدود ۳۰ هزار مشترک بین دو اپراتور همراه اول و ایرانسل، همراه اول پذیرای مشترکان زیادتری بوده است.

خروج مشترک از اپراتور

مطابق اعلام رگولاتوری تا تاریخ مذکور تعداد مهاجرت از اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب ۶۱۷ هزار و ۶۷۹ مشترک، ۶۷۰ هزار و ۹۲۵ مشترک و ۱۴۶ هزار و ۶۳۵ مشترک بوده است. در نتیجه اپراتور رایتل با توجه به اینکه در کل مشترکان کمتری هم داشته است، بیشترین خروج و مهاجرت را داشته است. همچنین تعداد کوچ کنندکان از اپراتور همراه اول کمترین تعداد بوده است.

تراز اپراتورها در ترابردپذیری

با توجه به اعداد و ارقام مذکور تنها تراز اپراتور همراه اول در ترابردپذیری مثبت بوده و تعداد آن ۸۱ هزار و ۹۱۷ مشترک بوده است. دو اپراتور دیگر به ترتیب ایرانسل و رایتل ترازشان در ترابردپذیری منفی بوده و تعداد ترازهایشان به همین ترتیب منفی هزار و ۴۹۴ و منفی ۸۰ هزار و ۴۲۵ مشترک بوده است. زمانی که ترابردپذیری یک اپراتور مثبت است، بدان معناست که بیش از خروج، ورودی به شبکه از اپراتورهای دیگر داشته است.

 

واضح است که علت مهاجرت یک مشترک از اپراتور خود به اپراتوری دیگر ناشی از کیفیت و قیمت پایین خدمات آن اپراتور از دید مشترک و عدم رضایتمندی آن مشترک است. بنابراین مطابق با این آمار رضایتمندی مشترکان همراه اول بیش از سایر اپراتورها بوده است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر