در حال خواندن
تحول‌آفرینی همراه اول در دیجیتالی‌سازی ایران عزیز
0

در دوره ای زندگی می کنیم که تغییرات بزرگی در حوزه ادبیات حاکم بر کسب و کارها اتفاق افتاده است و واژه های زیادی وارد فرهنگ اقتصادی جوامع شده است. همه این تغییرات به واسطه تغییرات بزرگی ایجاد شده اند که فناوری های نوین با خود به همراه داشته اند.

یکی از اصطلاحات رایج این عصر که تعابیر مختلفی از آن می شود و گاهی حتی به اشتباه نیز مورد استفاده قرار می گیرد و یا تلقی می شود، “تحول دیجیتال” است. در واقع تحول دیجیتال به گفته  جرج وسترمن، پژوهشگر برجسته دانشگاه ام.آی.تی، به‌مثابه تبدیل کرم ابریشم سازمان به پروانه است و نه تبدیل آن به تنها یک کرم ابریشم سریع‌تر. با این تعریف تحول دیجیتال، تغییری شگرف در عملکرد یک سازمان و یا یک کشور با محوریت فناوری‌های تحول‌آفرین است. اینترنت اشیا، رایانش ابری، اپلیکیشن‌های موبایل، رسانه‌های اجتماعی، واقعیت مجازی و افزوده، تحلیل‌گری داده، هوش مصنوعی و بلاک‌چین از مهم‌ترین انواعِ فناوری‌های تحول‌آفرین هستند.

تحول دیجیتال به معنی استفاده تزئینی و مدگرایانه از فناوری‌های نامبرده نیست، بلکه زمانی می‌توان مدعی تحول دیجیتالی شد که این فناوری‌ها، مدل‌های کسب‌وکار، تجربه‌های ذی‌نفعان (مانند مشتریان و کارکنان در سطح سازمانی و شهروندان در سطح ملی) و فرایندهای عملیاتی را به نحو مطلوبی زیر و رو کرده باشند.

دو نکته نیز در ارتباط با تحول دیجیتال دارای اهمیت است. اول اینکه تحول دیجیتال به‌زعم بسیاری از صاحب‌نظران این حوزه، بیش از آنکه چالشی فناورانه برای سازمان‌ها باشد، چالشی انسانی است. مطالعات متعدد توسط شرکت‌های مشاوره مدیریت مطرح نشان می‌دهد که مهم‌ترین مانع موفقیت تحول دیجیتال، «فرهنگ» و «مهارت»‌های دیجیتال است.

نکته دوم اینکه «دیجیتالی‌سازی»، با «الکترونیکی کردن» متفاوت است. محیط دیجیتال، همان محیط آنلاین و الکترونیکی نیست. محیط دیجیتال، تلفیقی خواستنی از منابع آنلاین (فناوری اطلاعات) و آفلاین (فیزیکی) در راستای ساخت تجربه‌ای جذاب برای ذی‌نفعان بیرونی (مانند مشتریان) و داخلی سازمان (مانند کارکنان) است. به عنوان مثالی برای مشخص کردن تفاوت بین دیجیتالی و الکترونیکی می توان به تفاوت های “آمازون گو” و “آمازون” اشاره کرد.

با این مقدمه در ادامه نقش و تاثیر اپراتور نخست کشور برای ایجاد تحول دیجیتال در بخش های مختلف صنعت مورد بررسی قرار می گیرد. پیش از ورود به بحث ذکر این نکته نیز ضروری است که به طور معمول وظیفه ایجاد تحول دیجیتال بر عهده دولت هاست. بنابراین آنچه توسط همراه اول انجام شده است یک وظیفه نبوده بلکه اقداماتی است که این سازمان بزرگ و پرتجربه در راستای مسئولیت های اجتماعی خود به انجام رسانده است.

انعقاد تفاهم نامه با سایپا برای تولید و عرضه خودروهای متصل

یکی از اقدامات همراه اول در راستای تحول دیجیتال تفاهمنامه ای است که با گروه خودروسازی سایپا جهت هوشمندسازی صنعت حمل و نقل کشور و تولید خودروهای متصل منعقد شده است.

به موجب این تفاهم همکاری، هوشمندسازی صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری با هدف کاهش هزینه ها، ارائه محصولات متنوع و افزایش کارایی، غلبه بر مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای جدید در عرصه خودروهای متصل هوشمند صورت پذیرد.

همراه اول قرار است در راستای تحقق اهداف مهم مذکور و همچنین کاهش تصادفات و حجم ترافیکی، به تأمین زیرساخت های ارتباطی، ذخیره سازی و تحلیل داده های پروژه «خودرو متصل» پرداخته و طی همکاری مشترک، زمینه ایجاد و توسعه خدمات دیجیتال مبتنی بر تحلیل داده فراهم کند.

جیرینگ و سرویس پرداخت بدون تماس

قرارداد همکاری بین شرکت‌های جیرینگ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با هدف توسعه خدمات کیف پول الکترونیک عملا آغاز به کار کرد. با توجه به لزوم استفاده از فناوری ابزارهای کانتکت لس(بدون تماس)، اکنون این امکان برای مشترکان همراه اول فراهم شده تا تنها با استفاده از سیمکارت خود بتوانند از انواع خدمات پرداخت مالی استفاده کنند که با توجه به حذف کارت بانکی از زنجیره پرداخت، کمکی در مسیر کنترل و قطع زنجیره کرونا است. نتیجه بهره‌گیری از فناوری کیف پول خرد، ظرفیتی در مسیر مدیریت هوشمند خدمات رفاهی سازمان‌های بزرگ همچون کمک به مشتریان فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش است که هم اکنون در اختیار بیش از ۴۰ میلیون مشترک همراه اول جهت استفاده در خریدهای خرد قرار دارد. نحوه استفاده از این فناوری نیز بسیار ساده است: کاربران با نصب اپلیکیشن جیرینگ، می‌توانند با شارژ کیف پول خود و انتخاب شعب فروشگاه در اپلیکیشن به آدرس درج شده مراجعه و در زمان خرید، کد QR را از دستگاه کارتخوان اسکن کرده و اطلاعات مربوط به آن شعبه و مبلغ فاکتور را تأیید و پرداخت صورت پذیرد.

 

راه اندازی شبکه ۵G و جراحی رباتیک از راه دور بر بستر آن

نخستین عمل جراحی رباتیک از راه دور در ایران، با استفاده از یک ربات بومی و بر بستر امن شبکه پرسرعت همراه اول روی یک حیوان انجام شد. این جراحی با سامانه «جراحی از راه دور» از فاصله ۷ کیلومتری بین بیمارستان‌های امام‌خمینی و سینا انجام شد. این رویداد همچنان که توانمندی حوزه پزشکی کشور را به نمایش گذارد، توأمان از یوزکیس کلیدی مرتبط با فناوری ۵G در کشور پرده برداشت که توسط بستر ارتباطی و فناورانه همراه اول به شکل عملیاتی پیاده‌سازی شد.

هوشمندسازی مزارع کشور

تفاهم‌نامه همکاری برای «پیاده سازی پروژه پایش مزارع هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاء» با مشارکت شرکت مبین‌نت، و سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، منعقد شد. به موجب این تفاهم نامه سه جانبه بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، شرکت مبین‌نت به عنوان مجری و بازوی اجرایی همراه اول در امور سازمانی و مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء به عنوان مشاور و ناظر قرار است با اجرای این پروژه که از استان البرز شروع خواهد شد، هوشمندسازی مراحل تولید محصولات کشاورزی در مراحل خاک‌ورزی، کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی پیاده‌سازی شود. همچنین استفاده موثر و بهینه از منابع و نهاده های تولید، بهبود بهره وری با استفاده از هوشمندسازی مصرف نهاده ها در سامانه تولید محصولات کشاورزی و کاهش هزینه‌های مصرف انرژی به واسطه مدیریت هوشمند آنها بخش دیگری از اهداف این تفاهم نامه است.

همکاری با بانک تجارت درخصوص مباحث نوین مالی

همراه اول با در اختیار داشتن بالاترین سهم بازار تجاری و ۱۰۰ میلیون سیم‌کارت واگذار شده، فرصتی مناسب برای انجام اقداماتی در حوزه بانکی و کیف پول اعتباری دارد. بنابراین می توان با همکاری این شرکت درگاه‌های پرداخت بانک تجارت را تقویت کرد و تعاملات اپراتور اول تلفن همراه با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت را به شکلی نو بازتعریف کرد.

 

آنچه در این گزارش خواندید تنها بخش هایی از اقدامات همراه اول در راستای تحول دیجیتال در بخش های مختلف از ابتدای سال تاکنون بوده است که در نتیجه فعالیت گروه بزرگی از متخصصان کشور در این مجموعه و البته با همکاری سازمان های همکار به ثمر رسیده است.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر