در حال خواندن
تولید محتوای مذهبی در پلتفرم‌های دیجیتال، خدمتی بی‌منت به تمام مردم ایران
0

پیدایش، شیوع و ماندگاری بیماری کرونا از ابتدا تا کنون سراسر تهدید و فرصت بوده است. اگر کسب و کارهایی به واسطه آن ورشکسته شدند که در نوع خود ناراحت کننده است، ایده های نوینی نیز بروز و ظهور یافته اند که امید و خوشحالی توامان را رقم زده اند. این الگوی تکرار شونده جدای از صدمات و مرگ و میری که به هیچ ترتیبی التیام نمی یابد، در حیطه های مختلف زندگی افراد خود را نشان داده است. یکی از آن موارد اجرای مراسم های سوگواری مذهبی به صورت آنلاین بوده است. در گذشته افراد برای ادای احترام به امامان و معصومان شهید و عزاداری برای آنها دور هم جمع می شدند و به نوحه خوانی می پرداختند. در این میان بودند کسانی که به دلایلی چون بیماری یا کهولت سن امکان حضور در این مراسم ها را نداشتند و از این بابت احساس خسران می کردند. اما کرونا راه حل جدیدی برای این مساله ارایه داد. برگزاری مراسم آنلاین عزاداری. هرچند این شیوه تعزیه مطلوب بسیاری از عزاداران نیست اما در شرایطی اینچنین پاسخگوی نیاز علاقمندان بوده است. در این راستا اپراتور همراه اول طی یکی دو سال اخیر به منظور ترویج شعائر مذهبی و خدمت ‌رسانی به عزاداران فاطمی از طریق اپلیکیشن روبیکا خدمات ویژه ای را ارایه داد. سال ۱۴۰۰ هم این خدمات در شکلی جدید در ایام فاطمیه ارایه شده است. گزارش پیش رو شرح خدمات همراه اول در این موضوع است که به سرانجام رسیده است.

عقیق ویژه برنامه فاطمیه سال ۱۳۹۹ همراه اول      

در ویژه برنامه همراه اول که در سال ۱۳۹۹ به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد، هیات‌های مذهبی امکان آن را داشتند که  برنامه‌های خود به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با اینترنت رایگان همراه اول پخش زنده کنند.

این فرآیند در قالب پویشی با مشارکت پایگاه اطلاع‌رسانی عقیق برگزار ‌شد که مطابق آن هیات‌ها می‌توانستند مراسم خود را به صورت زنده در پیام‌رسان روبیکا پخش کنند. همچنین ۲۰ گیگ اینترت رایگان در اختیار برگزارکنندکان قرار می گرفت.

راه‌اندازی هیات سیار «عقیق فاطمی» از دیگر برنامه‌های این پویش بود که در آستانه شهادت حضرت زهرا(س) به حرکت در می‌آمد تا عموم مردم در نقاط مختلف شهر تهران بتوانند از این فرصت معنوی بهره‌مند شوند.

همچنین ویژه برنامه «باب‌القبله» که در مناسبت‌های مذهبی از پیام‌رسان روبیکا پخش می‌شد، در ایام فاطمیه از کانال عقیق در روبیکا و با حضور مهمانان مذهبی، فرهنگی و هنری به صورت آنلاین پخش شد.

در برنامه «باب القبله» هر شب به قید قرعه، به یک نفر از بینندگان سنگ متبرک حرم امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام اهدا شد.

یاقوت ویژه برنامه فاطمیه سال ۱۴۰۰همراه اول

ویژه برنامه های عزاداری ایام فاطمیه تحت عنوان اصلی یاقوت در هفته دوم این ایام به همت همراه اول و توسط آیگپ برگزار شد. این برنامه های ویژه در حال حاضر در آیگپ نیز در دسترس دوستداران اهل بیت قرار گرفته است.

ویژه برنامه باب القبله، برنامه ای گفتگو محور و از برنامه های تولیدی همراه اول است که از ۱۲ الی ۱۶ دی ماه هر شب حوالی ساعت ۲۲ از بستر آیگپ پخش شد.

یاقوت بخش های مختلفی دارد از جمله آن نواهای ماندگار است که عاشقان اهل بیت می توانند به صدای مداحان مطرح کشور، حسن عطایی، محمد حسین حدادیان، محمد حسین پویانفر، محمود کریمی، مجید بنی فاطمه و مهدی رسولی گوش دهند. امکان عزاداری با مداحی های آذری و عربی نیز در سرویس یاقوت مهیا است.

یاقوت بخش دیگری تحت عنوان کلام بزرگان دارد که در آن بخش کاربران آیگپ می توانند داستان ها و کرامات عزاداری را ببینند و بشنوند. همچنین گلچین بهترین سبک های مداحی، پادکست های مذهبی، آشنایی با سبک زندگی فاطمی، کانال های رسمی فعالان مذهبی و علی الخصوص بات هوشمند قرآن از دیگر بخش های کاربردی سرویس یاقوت برای ایام فاطمیه است.

کاربران می توانند با ورود به قسمت معرفی محافل حسینی جلسات عزاداری فاطمی را در کل کشور شناسایی کرده و با توجه به شرایط مکانی و زمانی از این محافل مذهبی و عرفانی بهره مند شوند.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر