در حال خواندن
خسارتی که قابل ارزیابی نیست
0

یکی از موضوعاتی که در خسارات قطع اینترنت هیچ وقت به آن توجه ای نشده است میزان خسارت از ناحیه نارضایتی کاربران و کوچ مشتریان تجاری به دلیل قطع اینترنت همراه به اینترنت ثابت بوده است. البته این موضوع به دلیل نبود آمار دقیق خیلی قابل بررسی نیست، اما اینکه نارضایتی شدیدی در بین کاربران به دلیل قطع اینترنت به وجود آمد موضوعی نیست که سازمانی بتواند به صورت دقیق میزان خسارت مادی این موضوع را برآورد کند.

با این حال براساس ارزیابی های انجام شده توسط نت بلاک که یک وبسایت معتبر در زمینه آزادی استفاده از اینترنت در جهان است و به‌طور لحظه‌ای بهره‌مندی مناطق مختلف جهان را از شبکه جهانی اینترنت رصد می‌کند، میزان خسارت ناشی از هر روز قطعی اینترنت را در ایران مبلغی معادل ۳۶۹ میلیون دلار آمریکا برابر با ۴۳۰۰میلیارد تومان تخمین زده است.

چه اصنافی از قطع اینترنت زیان دیده‌اند؟

بنا به گزارش‌ها قطع شدن اینترنت بنا بر آنچه در خبر‌ها آمده، خساراتی را به بار آورده است که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

-قطع اینترنت باعث تعطیلی برخی از آژانس‌های مسافرتی، هواپیمایی و تور‌های گردشگری در ایران شده است.

– قطع اینترنت باعث کسادی در بازار سینما‌ها شده است به طوری که فروش فیلم‌ها تا ۶۰ درصد کاهش داشته است*.

-قطع اینترنت باعث تعطیلی اکثر صرافی‌ها و همچین کارگزاران بورس و معامله گران آنلاین شده است.

– شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها عملاً به حالت تعطیلی درآمده و زیان قایل توجهی دیده اند.

– زیان صنعت قطعه سازی در پی قطع اینترنت و بی‌اعتمادی شرکای خارجی به دلیل تاخیر در نقل‌وانتقالات بانکی.

– همچنین بسیاری از کسب و کار‌های خرد که از طریق تلگرام امرار معاش می‌کردند در تنگنا و قطع معیشت روبرو هستند.

– رسانه‌ها اعم از روزنامه و رسانه‌های الکترونیکی و سایت‌ها نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

براساس گزارش خبرگزاری ها فروش فیلم‌های در حال اکران از ۱۸ الی ۲۳ آبان در سراسر کشورحدود ۶ میلیارد تومان بود، اما در هفته‌ای که اینترنت قطع بود از ۲۴ الی ۳۰ آبان کل فروش به ۳ میلیارد و ۱۴۳ میلیون تومان در کل کشور رسید.

خسارتی که به دلیل ناآرامی های اخیر و قطعی اینترنت به حوزه اپراتورها و مخابرات وارد شده، حدودا هزار و هشتاد میلیارد تومان است که شامل خسارت ناشی از تخریب فیزیکی نیز می‌شود.

بخشی از این برآورد به واسطه خسارت‌های فیزیکی و تخریبی بود که متوجه تخریب دکل‌های بی تی اس، مراکز مخابرات و تجهیزات اپراتورها شده است. مبلغ این آسیب چیزی حدود ۱۰۶ میلیارد تومان است.

بخش دیگری که عمده خسارات را شامل می‌شود ۵۰۰-۶۰۰ میلیارد تومان است که به واسطه قطع شبکه موجب از دست رفتن ترافیک اپراتورها شده و کاهش شدید درآمد آن‌ها را رقم زده است. بخش عمده‌ای از این میزان خسارت به اپراتورهای تلفن همراه مربوط می‌شود که مدت زمان بیشتری قطع سرویس داشتند و ترافیک دیتایی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد بیشتر روی شبکه موبایل است.

بخش دیگری از خسارت هایی که اپراتورها به سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی اعلام کرده‌اند به مشترکین تجاری‌شان برمی‌گردد. اپراتورها اعلام کرده‌اند که موظف هستند بر اساس قرارداد برای قطعی سرویس به مشترکین تجاری خود مبلغی حدود ۶۰-۷۰ میلیارد تومان خسارت بدهند. شرکت‌های طرف قرارداد، مشترکین و بانک‌ها پیگیر قطعی سرویس ها هستند.

بخشی از خسارت‌ها نیز به تمدید سرویس و جوایزی برمی‌گردد که اپراتورها برای جبران قطعی شبکه به کاربران خود اختصاص داده‌اند. مبلغ خسارت در این حوزه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

بخش دیگری از این خسارت هزار و هشتاد میلیاردی به پاسخگویی به مشترکین برمی‌گردد، در این مدت برای پاسخگویی به کاربران اپراتورها مجبور شدند از پرسنل بیشتری استفاده کنند تا تماسی از دست نرود. بخشی از اپراتورها نیز اعلام می‌کنند که طی این مدت مشترکین تجاری و عمده خود را از دست داده اند و مشترکین به آن‌ها اعلام کرده‌اند که عطای این سرویس را به لقایش بخشیده‌اند.

بیشترین خسارت فیزیکی به شرکت مخابرات ایران وارد شده که چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان است که در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و تهران است که مورد حمله قرار گرفته و آتش زده شدند.

این خسارات صرفا ۷۰ میلیارد تومان نیست، باید به این نکته نیز توجه کرد که با توجه به شرایط فعلی خرید و جایگزینی تجهیزات نیز به سختی ممکن است. 

از این خسارت‌ها ۲۳ میلیارد تومان سهم همراه اول و ۶-۷ میلیارد تومان سهم ایرانسل است. حدود هفت میلیارد تومان نیز سهم خسارت fcp هاست.

در این بین همانطور که رگولاتور مخابراتی اعلام کرده با توجه به سهم بیشتر همراه اول از بازار ارتباطی کشور نسبت به سایر اپراتورها این همراه اول بود که بیشترین زیان را از محل قطعی اینترنت داشته است.

حال باید منتظر ماند که آیا دولت برای جبران این خسارت کاری برای اپراتورهای ارتباطی انجام می دهد یا خیر.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر