در حال خواندن
در گفتگو با رییس مرکز آموزش مجازی مطرح شد/رفتار گوگل با روبیکا عجیب نبود
0

چندی پیش سپر دفاعی گوگل پلی اپلیکیشن روبیکا را به عنوان بدافزار جاسوسی شناسایی کرده و آن را از دسترس خارج کرد. این اقدام در حالی رخ داد که از سمت گوگل هیچ اخطار قبلی و یا حتی پاسخ بعدی داده نشد و حجم بالای کاربران این اپلیکیشن بدون هیچ توضیحی امکان استفاده از آن را از دست دادند. در ارتباط با رفتار گوگل پلی و امکان تکرار این رفتار با سایر اپلیکیشن های ایرانی و روش های جلوگیری از آن با روح‌الله مومن نسب، رییس مرکز آموزش مجازی به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

از راه حل های موقت دوری کنیم

رییس مرکز آموزش مجازی درباره بسته شدن روبیکا و راه حل مالکان این اپلیکیشن می گوید: مشابه این اقدام گوگل پلی پیش از این توسط شرکت اندروید در ارتباط با گوشی های GLX رخ داده است. در آن زمان نیز ۲۰ هزار گوشی تولید داخل نتوانستند از شرکت اندروید توکن دریافت کنند.

وی می افزاید: هرچند که اپراتورهای ایرانی در حال حاضر توانستند با جایگزین کردن نسخه قدیمی روبیکا به طور موقت مساله را حل کنند، اما چاره اصلی برای پیشگیری از تکرار چنین وقایعی مدیریت ابزار (Device Management) است.

وی در ادامه می گوید: هرچند در وضعیت فعلی اقدام اپراتورها لاجرم بوده است، اما همان طور که واضح است روش حل مسکن وار یک مساله تا مدتی جوابگو خواهد بود و خود اپراتورها نیز می دانند که در حال حاضر دمشان زیر ساطور است و هر آن امکان report شدن مجدد اپلیکیشن روبیکا وجود دارد. بنابراین راه حل ریشه ای در جای دیگری است.

سیاست گذاری، قانون گذاری و اجرا

مومن نسب مدیریت ابزار را راه حل ساده و در عین حال کارامدی برای جلوگیری از این موارد معرفی می کند و می گوید: مدیریت ابزار نه به دانش فنی بالا نیاز دارد و نه هزینه بالا. تنها چالش اجرای آن در بخش سیاست گذاری و قانون گذاری است.

وی می افزاید: اگر قوانینی برای جلوگیری از چنین تهدیدهایی وضع شود، امکان اجرای پروژه هایی که بتواند برای دخالت بی حد و حصر خارجی ها بر نرم افزارهای داخلی موثر عمل کند، وجود نخواهد داشت.

وی همچنین می افزاید: در حال حاضر IROS نرم افزاری است که روی ۱۰ هزار گوشی آزمایش شده و همین امکان را برای کاربران فراهم می کند که در صورت لزوم امکان پیاده سازی روی گوشی های تمامی کاربران ایرانی را خواهد داشت.

اقدام گوگل پلی تهدیدی برای سایر اپلیکیشن ها

رییس مرکز آموزش مجازی اقدام گوگل پلی را تهدیدی برای سایر اپلیکیشن ها معرفی می کند و می گوید: اگر قرار باشد که خارجی ها که به فناوری سطح بالا مجهزند هر آن اراده کنند، بتوانند اپلیکیشنی را از دسترس خارج کنند، امنیت اقتصادی در حوزه فناوری اطلاعات در کشور از بین می رود.

وی می افزاید: این ناامنی به بدنه اقتصاد کشور در حوزه فناوری اطلاعات کشور آسیب می زند چرا که استارتاپ هایی که در این حوزه فعالیت دارند دیگر ریسک سرمایه گذاری را در چنین شرایطی تحمل نخواهند کرد.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر