در حال خواندن
عضو شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد: آخرین آمار کاربران روبیکا، ایتا، بله و سروش
0

عضو شورای عالی فضای مجازی درباره آمار کاربران پیام‌رسان‌های داخلی گفت: آخرین آمار منتهی به ۱۵ آذر که توسط مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد کاربران ماهانه روبیکا ۳۵ میلیون کاربر، ایتا ۱۵.۲میلیون کاربر، بله ۹.۸میلیون کاربر و سروش پلاس ۸.۱ میلیون کاربر است.

«رضا تقی‌پور» عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه صبحگاهی شبکه ۲ سیما با بیان این‌که شورای عالی فضای مجازی برای تعریف نظام حکمروایی این فضا تاسیس شده‌ است، درباره محدودیت دسترسی به پیام‌رسان‌های خارجی و سوق دادن کاربران به سمت استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: در این خصوص آمارهای واقعی و دقیقی وجود دارد. بیشترین استفاده کاربران اینستاگرام در کشور ما برای تبلیغ و سرگرمی است و محل تجمع و اجتماع کسب وکارها نیز در این فضا است اما به این معنی نیست که کسب و کارها منحصرا در این سکوی خارجی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: بر اساس نظرسنجی و آماری که گرفته شده سکوهای خارجی (پلتفرم‌های خارجی) در کنار سکوهای ایرانی مانند باسلام، دیجی کالا، دیوار، کسبینو، شیپور و روبیکا در بخش اقتصادی فعال هستند. آماری که مرکز ملی ارائه داده، ۱۵ درصد مردم برخی از خریدهای خود را از طریق اینستاگرام دنبال می کنند اما در سکوهای داخلی این آمار بیشتر است.

تقی‌پور افزود: سکوها کارکردهای مختلف دارند در کشور ما بیشترین وقت افراد در این سکوها برای سرگرمی و تفریح است اما در کشوری مانند کره مثلا ۸۰ درصد فعالیت کسب و کاری و اقتصادی دارند. اینستاگرام برای کسب و کارهای ما یک بستر تبلیغی است و در ادامه برای خرید و فروش معمولا سایت اینترنتی دارند و از آن طریق مسیر فروش را دنبال می‌کند. در این‌جا اشکال و نقصی نیز متوجه کسب‌وکارها است که عموما سیستم یکپارچه قابل اعتماد برای پرداخت ندارند و باید این مشکل را حل کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: متاسف هستیم که شرایط امنیتی اوضاع به شکلی پیش رفته که محدودیت‌هایی ایجاد شده، وگرنه هیچ حاکمیتی شاهراه و بزرگراهی که خودش ساخته و برای زیرساخت آن هزینه کرده را مسدود نمی‌کند اما اگر در این مسیر نا امنی زیاد شود به طوری که عبور و مرود مقدور نباشد، ممکن است تصمیم بگیرد آن مسیر را مسدود کند تا امنیت آن تامین شود.

وی افزود: مواردی داشتیم که یک سکوی خارجی تصمیم گرفته برخی از برنامه های کاربردی کاربران ایرانی را از روی گوشی‌های آن‌ها حذف کند. این نشان‌دهنده ناپایداری وضعیت است و اگر حاکمتی برای این پایداری فکر نکرد، کسب و کارها متضرر می‌شوند. باید قوانینی تدوین شود تا اگر کسب وکارها به سکوی داخلی مهاجرت کردند، با چالش‌های اینچنینی مواجه نشوند.

در گذشته از پیام‌رسان‌ها حمایت خاصی نشد

تقی‌پور تاکید کرد: از سال ۸۹ و در برنامه پنجم توسعه این تاکید وجود داشته که شبکه ملی اطلاعات در کشور مستقر شود. شبکه ملی همان پایداری که نیاز داریم را برای ما به ارمغان می‌آورد ما باید زیرساخت‌ها را به نحوی مستقل و امن و بومی کنیم و چاره این کار، همان شبکه ملی اطلاعات است. در این بخش توسعه سکوهای داخلی جزو اهداف مهم بوده است. در گذشته حرف از حمایت زده شد اما در عمل این حمایت رخ نداد.

حمایت این بود که اعلام کردند مبلغ پنج میلیارد تومان وام می‌دهیم تا جایی که به خاطر دارم مسیر دریافت وام آنقدر سخت بود که تنها چهار پیام‌رسان این وام را دریافت کردند. این مبلغ را مقایسه کنید با ۳۵۰ میلیون دلاری که پاول دورف مدیرعامل تلگرام می‌گوید تا الان سرمایه جذب کرده است. مسئله بعدی آماده نبودن برخی از زیرساخت‌ها است. پیام‌رسانی مانند تلگرام، زیرساخت‌ ابری خود از ابر آمازون دریافت می‌کند و مسیرهای ارتباطی، ذخیره و نگهداری آن‌ها نیز برای آمازون است. اما پیام‌رسان‌های ما باید خودشان این مراکز و زیرساخت‌ها را ایجاد می‌کردند که هزینه زیادی داشت.

وی تاکید کرد: قطعا بحث سرعت، کیفیت و تنوع خدمات مسائلی است که پیام‌رسان‌های داخلی باید آن را رعایت کنند. امروز امکاناتی برای برخی از سکوهای داخلی فراهم شده که در نمونه خارجی آن نیست. مانند امکان تماس از کاربر فعال داخل سکو با کسی که در آن سکو فعالیت ندارد. ضمن اینکه کیفیت صوت و تصویر نیز هر روز بیشتر می‌شود.

وی درباره آمار کاربران پیام‌رسان‌های داخلی گفت: آخرین آمار منتهی به ۱۵ آذر که توسط مرکز ملی فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد کاربران ماهانه روبیکا ۳۵ میلیون کاربر، ایتا ۱۵.۲میلیون کاربر، بله ۹.۸میلیون کاربر و سروش پلاس ۸.۱ میلیون کاربر است. در۳ ماه گذشته شاهد افزایش پنج برابری حضور کاربران در فضای مجازی هستیم و این استفاده هر روز بیشتر می‌شود.

تقی‌پور درباره ساختار شورای عالی فضای مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی ۷ عضو حقوقی و ۱۰ عضو حقیقی دارد و جلسات آن هر ماه یکبار برگزار می‌شود. این دبیرخانه ۲ ماموریت دارد، هم دبیرخانه شورا و هم مرکز ملی فضای مجازی است که باید مصوبات را پیگیری کند. شورای عالی فضای مجازی ۴ کمیسیون دارد.

تقی‌پور تصریح کرد: متاسفانه جلسات شورای عالی در دولت گذشته بعضا با فاصله حتی ۳ ماهه انجام می‌شد و اگر قرار بود در ۴ سال ۲۰۰ جلسه برگزار شود مجموعا ۳۷ جلسه برگزار شد. در اوایل دولت سیزدهم جلسات مرتب‌تر بود اما اکنون به دلیل مشغله‌هایی که وجود دارد، تقریبا ماهی یکبار برگزار می‌شود.

وی درباره محدودیت به وجود آمده برای پلتفرم‌ها گفت: گاهی اوقات شرایط به شکلی است که باید تصمیماتی گرفته شود مانند محدویت‌هایی که وجود دارد. اما در کنار آن باید تصمیمات راهبردی مانند توسعه و استقلال شبکه ملی اطلاعات که جزو الزامات است را اجرایی کنیم. رفع محدودیت‌ها بستگی به تصمیم نهادهای امنیتی دارد و اگر احساس کنند شرایط امنیتی به حالت عادی برگشته می‌توانند محدودیت‌ها را بردارند. تصمیم راهبردی کشور توسعه شبکه ملی است که در دولت سیزدهم به صورت کامل و جدی مورد حمایت قرار گرفته است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر