در حال خواندن
ارزیابی عملکرد اپراتورهای تلفن همراه در دوران شیوع کرونا
0

هرچند سمت و سوی دنیای امروز در جهت دیجیتالی شدن فرآیندها پیش می رفته و برنامه ریزی کشورها در سال های اخیر در جهت این موضوع بوده است، اما بروز و شیوع بیماری کرونا روند دیجیتالی شدن را شتابی قابل توجه داد و دولت ها و سازمان ها به اجبار برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا و در عین حال برای جلوگیری از رکود اقتصادی تعریف فرآیندها بر بستر اینترنت و به صورت مجازی را در اولویت های خود قرار دادند. استارتاپ های بسیاری شکل گرفت و برنامه هایی که در وضعیت عادی به صورت پایلوت اجرا و آزمایش می شدند، در شرایط کرونایی در ابعادی وسیع عملی شدند. در این میان کشور ما نیز وضعیتی مشابه داشته است. دورکاری کارمندان دولتی و خصوصی، راه اندازی کسب و کارهای آنلاین، انواع آموزش های مجازی در حیطه آموزش های رسمی مدرسه و دانشگاه، کلاس های آنلاین ورزشی، هنری، زبان، آشپزی و …، خرید و فروش های آنلاین و بسیاری موارد دیگر از جمله تغییرات شتابان حدود یکسال و نیم قبل بوده است. اما پایه همه این تغییرات و در واقع تبادل دیتا دسترسی به اینترنت بوده است و هر حوزه ای که از اینترنت با کیفیتی بالاتر و البته با قیمت مناسبتر برخوردار بوده توانسته با نقایص کمتری پروژه های خود را پیش ببرد. در نتیجه با رصد تعداد مشترکان اپراتورها از زمان شیوع کرونا تا به امروز می توان عملکرد آنها را ارزیابی کرد. گزارش پیش رو به این موضوع اختصاص دارد.

با توجه به اینکه حدود دی ماه سال ۹۸ بود که اخبار عمومی در مورد پاندمی کرونا از رسانه ها منتشر شد، ترس و وحشت ناشی از ناشناختگی ویروس کرونا و مرگ و میرهای ناشی از آن در اسفند ۹۸ به اوج خود رسید و از فروردین ۹۹ تا کنون نیز اوج و فرودها و پیک های مختلفی را در مورد این بیماری تجربه کردیم، بررسی وضعیت عملکرد اپراتورها را در حوزه اینترنت از پایان سه ماهه چهارم سال ۹۸ تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ مطابق آمار رگولاتوری قرار دادیم.

وضعیت اپراتورها در ۳G

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا پایان اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تعداد مشترکان اینترنت ۳G اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب ۱۲ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۲۲۵ مشترک، ۹ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۷۵۹ مشترک و یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۱۲ مشترک داشته اند.

بر اساس همین آمار تعداد مشترکان همین اپراتورها تا پایان تابستان ۱۴۰۰ به ترتیب ۱۰ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۶۰۸ مشترک، ۵ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۰۲ مشترک و ۷۵۳ هزار و ۴۵۰ مشترک بوده است.

وضعیت اپراتورها در ۴G

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان رگولاتوری تا پایان سه ماهه چهارم سال ۹۸ در حوزه اینترنت ۴G تعداد مشترکان اپراتور همراه اول ۲۱ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۷۷ مشترک، تعداد مشترکان اپراتور ایرانسل ۲۲ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۹۷۸ مشترک و تعداد مشترکان رایتل یک میلیون و ۹۶۷ هزار و ۶۴ مشترک بوده است.

مطابق با همین آمار تعداد مشترکان اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به اعداد ۳۸ میلیون و ۱۳ هزار و ۹۲۷ مشترک، ۳۲ میلیون و ۶۸۸ هزار و ۹۲۴ مشترک و ۳ میلیون و ۳۷۵ هزار و ۸۹۳ مشترک رسیده است.

وضعیت رشد اپراتورها در ارایه اینترنت به مشترکان

با توجه به جمع کل تعداد مشترکان اینترنت ۳G و ۴G اپراتورها در فاصله بین پایان اسفند ۹۸ تا پایان تابستان ۱۴۰۰ تعداد افزایش مشترکان به ترتیب برای اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل ۱۴ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۲۳۳ مشترک، ۶ میلیون و ۱۲۳ هزار ۳۸۹ و ۹۱۳ هزار و  ۲۶۷ مشترک بوده است.

بر اساس اعداد و ارقام مذکور اپراتور همراه اول رشد ۳/۴۲ درصدی را تجربه کرده است. اپراتور ایرانسل با رشد ۲/۱۹ درصدی مواجه بوده و رشد اپراتور رایتل نیز ۲۹ درصد است.

بنابراین واضح است که از جهت افزایش قابل توجه تعداد مشترکان و میزان رشد اپراتور همراه اول در صدر قرار دارد. نتیجه ساده این پیشرفت انتخاب مشترکان به واسطه دسترسی به اینترنتی با کیفیت و قیمت مناسبتر بوده است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر