در حال خواندن
ماه رمضان ۱۴۰۱ و کپی‌برداری ۲ اپراتور تلفن همراه در طرح‌های تشویقی
0

رقابت در دنیای امروز با وجود بسترهای ارتباطی و حضور پررنگ شبکه های اجتماعی مساله پیچیده و چالش برانگیزی است. هر تغییر کوچکی در روش های تبلیغاتی و بازاریابی می تواند نرخ فروش کالا یا خدمات را برای یک شرکت در جهت مثبت یا منفی با تغییری بزرگ جابه جا کند. بنابراین بررسی دقیق بازار هدف و رفتار مشتریان با تجزیه و تحلیل داده های در دسترس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما این مساله در کشور ما همچنان از بی سلیقگی و نبود خلاقیت در بین مدیران شرکت ها رنج می برد. راهکارهایی مهندسی نشده و عموما کپی برداری از روش های سایر رقبا همچنان مرسوم است و روسای شرکت ها حتی حاضر نیستند در بخش تحقیق و توسعه خود به بررسی روش های شرکت های موفق در تجارت دنیا بپردازند و از حضور اقتصاددانان در سیستم خود استفاده کنند تا روش هایی نوین و کارآمد را برای رشد شرکت خود بازطراحی کنند. این رویه نه تنها به سود مشتریان این شرکت ها نیست بلکه در درازمدت از رونق کسب و کار آن شرکت ها نیز می کاهد. در این گزارش عملکرد اپراتورهای تلفن همراه در شرایط رقابتی به ویژه طرح های ارایه شده از سوی آنها در ماه رمضان مورد بررسی قرار می گیرد.

طرح های همراه اول در ماه رمضان

اپراتور همراه اول در حدود یک دهه بر اساس نیازسنجی مشترکان خود اقدام به ارایه طرحی تحت عنوان ۵+۵۵ داشت که مطابق آن مشترکان در طول ماه رمضان می توانستند با ثبت نام رایگان در تمامی ساعات شبانه روز در هر تماس داخل شبکه (همراه اول و تلفن ثابت)، پس از گذشت ۵ دقیقه مکالمه طبق تعرفه، دقایق بعدی را تا سقف ۵۵ دقیقه در همان مکالمه، رایگان صحبت کنند که تخفیف ۵۵+۵ در حالت رومینگ به شبکه روستایی و سایر اپراتورها قابل استفاده نبود.

رمضان امسال نیز این اپراتور با بازنگری در اولویت های مشترکان خود اقدام به ارایه طرح دیگری با عنوان یک ماه و پنج ستاره کرد که از طریق آن مشترکان همراه اول می توانند با شماره گیری کد *۱۰*۴۳# و پرداخت ۴۹,۰۰۰ ریال با حداکثر ۵ شماره تلفن همراه اولی‌ که آنها را وارد سیستم می کنند، مکالمه نامحدود داشته باشند. مطابق این طرح پس از اتمام ماه رمضان، بین کسانی که در این طرح شرکت کرده اند قرعه کشی می شود و به ۳۰ نفر جایزه ۱۰۰ میلیون ریالی (کمک هزینه خرید گوشی تلفن همراه) اهدا می شود. این طرح برای کلیه مشترکان فعال دائمی و اعتباری همراه اول قابل استفاده است.

طرح های ایرانسل در ماه رمضان

در رمضان ۱۴۰۱ اپراتور ایرانسل اقدام به ارایه طرحی مشابه اپراتور همراه اول برای مشترکان خود کرده است که به نظر نمی رسد محلی از نوآوری و خلاقیت بیش از آنچه که توسط همراه اول سال ها به اجرا رسیده بود داشته باشد. این طرح ۴+۴۰ نام دارد که مطابق آن مشترکان ایرانسل پس از ۴ دقیقه مکالمه ایرانسلی (درون‌شبکه)، ۴۰ دقیقه بعدی مکالمه رایگان خواهند داشت. این بسته هدیه مکالمه با شماره‌گیری کد دستوری #۲*۱*۴۴۴۴* یا از طریق اپلیکیشن «ایرانسل‌من» فعال می‌شود.

نکته اصلی در ارایه چنین طرحی از سوی مسوولان ایرانسل این است که تنها نوآوری آن محدود به تغییر ۵ دقیقه شروع مکالمه به ۴ دقیقه و تبدیل ۵۵ دقیقه رایگان بعدی به ۴۰ دقیقه بوده است.

طرح های رایتل در ماه رمضان

طرحی که توسط رایتل در ماه رمضان برای مشترکان ارایه شده است نیز مشابه طرح ارایه شده توسط همراه اول در سال های گذشته است که مطابق با آن مکالمه رایگان برای مشترکان رایتلی درنظر گرفته می شود. مطابق این طرح هزار دقیقه مکالمه رایگان با شماره گیری *۲۲۵# برای مشترکان در ماه رمضان فعال می شود. اما در مورد اپراتور رایتل نکته ای که متناقض به نظر می رسد این است که به ادعای مدیران این شرکت رایتل به صرفه ترین سیمکارت موجود در کشور با ۹۰ درصد تخفیف در مکالمه بدون نیاز به بسته است. بنابراین مدعا ارایه بسته مکالمه رایگان به منظور جذب مشترک جدید کمی غیرمنطقی به نظر می رسد. در واقع استراتژی صحیح برای رایتل گذر از ۳G و ورود به دنیای دیجیتالی است که پیش از این دو اپراتور دیگر به آن ورود کرده اند و ارایه بسته های اینچنینی نه به نفع مشترک است و نه به نفع اپراتور.

بنابر آنچه گفته شد اپراتورها بهتر است براساس نیازسنجی مشترکان خود و با درنظر گرفتن شرایط رقبا تنها با نیم نگاهی بر عملکرد آنها تصمیماتی درخور شبکه ارتباطی خود بگیرند.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر