در حال خواندن
مراقب کلاهبرداری ها در معاملات ارزهای دیجیتال باشید
0

نود فناوری-از آنجایی که خرید و فروش بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی در ایران معمولا در گروه‌های تلگرامی و فروم‌های اینترنتی بدون وجود نظارت خاصی روی معاملات آن صورت می‌گیرد، رخ دادن مسایلی چون کلاهبرداری در آنها کم نیست. نااگاهی و نابلد بودن بسیاری از کاربران و صرفا وسوسه و علاقه آنها برای حضور در این بازار نیز مزید بر علت شده و کار سودجویان را برای کلاهبرداری از این افراد راحت‌تر کرده است.

یکی از ساده ترین راه‌های کلاه‌برداری در این عرصه حضور نفر سومی میان خریدار و فروشنده است که در نگاه اول نقش دلال را ایفا می‌کند با این تفاوت که این دلال قصد سود بردن از یک معامله را ندارد بلکه تمام ارز دیجیتالی (نه مبلغ) رد و بدل شده در آن معامله را می‌خواهد.

فرض کنید فروشنده ای در یک گروه اعلام می‌کند که به شرط تائید هویت قصد فروش ۱۰ اتریوم را دارد. شخص دیگری در گروه دیگر اعلام میکند که من هم به همین شرط خواهان ۱۰ اتریوم هستم. حال در این بین نفر سوم خود را به عنوان فروشنده به شخصی که می‌داند خریدار است، معرفی میکند و اطلاعات کارت ملی و شماره کیف پول و… را از وی دریافت میکند. در مقابل خود را به عنوان خریدار به فروشنده جا می‌زند و شماره حساب فروشنده را دریافت میکند.

 

در ادامه شماره حساب فروشنده را به خریدار میدهد و پول هم جابه جا می‌شود. تا به اینجا کار به درستی پیش رفته است ولی در پایان کار به جای شماره کیف پول الکترونیکی خریدار که ارز دیجیتالی باید برای او واریز شود، فرد کلاهبردار شماره کیف پول الکترونیکی خودش را به فروشنده واقعی می‌دهد و در نتیجه ارزها برای او واریز میشود.

بنابراین نتیجه این می‌شود که خریداری واقعی پول واریز میکند اما ارز رمزگذاری شده دریافت نمی‌کند و فروشنده هم پولش را دریافت می‌کند اما به‌صورت غیرعمد ارز را برای شخص دیگری واریز میکند.

در این شرایط فروشنده همیشه مقصر شناخته می‌شود. چون خریدار به دادگاه شکایت کرده و مستندات واریز پول به حساب فروشنده و همچنین شماره کیف پول خود را که هیچ اتریومی به آن واریز نشده است را به عنوان مدرک رو می‌کند. فروشنده نیز مستندات واریز اتریوم به کیف پول دیگری را ارائه می‌کند اما متاسفانه نمیتوان پیگیری کرد که اتریوم‌ها به کیف پول چه کسی واریز شده است چون اطلاعات فردی افراد در این بین پنهان است. در نتیجه فروشنده باید پول را به خریدار بازگرداند درحالیکه اتریوم های خود را از دست داده است و معامله دوسرباختی را انجام داده است.

جالب است بدانید در حال حاضر مراجع قضایی در ایران به این موضوع رسیدگی می‌کنند،در ابتدا پلیس فتا که عهده‌دار رسیدگی به جرایم رایانه ای است این موضوع را بررسی و پس از پیگیری‌های لازمه، آن را به دادگاه‌های قضایی ارجاع داده و مراحل قانونی آن طی می‌شود که در بیشتر مواقع نتیجه همان چیزی است که در بالا به آن اشاره شد.

ارزهای دیجیتال به‌تازگی وارد بازار کشور شدند و ارزش بالای آنها بسیاری از افراد ناوارد را مجاب می‌کند تا وارد این عرصه شوند، توصیه‌های کاربران واردتر و آگاه‌تر برای شروع فعالیت در این بازار اکیدا توصیه شده و کارشناسان معتقدند که افراد باید با دانش کافی وارد معاملات آن شوند.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر