در حال خواندن
مروری بر اظهارات مسئولان اجرایی کشور حول شاد؛ شبکه شاد دستاوردی بزرگ برای ایران
0

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس زیرساختی تحت عنوان شبکه شاد یا شبکه آموزشی دانش‌آموزان ایجاد شد تا در شرایط تعطیلی مدارس دانش‌آموزان از این شبکه اجتماعی استفاده کنند و از تحصیل باز نمانند.

در واقع اگر چنین همتی از سوی مجموعه همراه اول وجود نداشت یا اگر پتانسیل راه اندازی سریع چنین پلتفرمی در مجموعه همراه اول موجود نبود، بلاتکلیفی، بی نظمی و ترک تحصیل موقت عده ای زیادی از دانش آموزان اصلا دور از ذهن نبود و به راحتی می توان تصور کرد که تبعات گسترده چنین اختلالی چه ها خواهد بود. در این گزارش به اجمال به شبکه شاد و نظرات وزیر ارتباطات و سرپرست وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم در مورد این پلتفرم ملی می پردازیم.

شبکه شاد از ابتدا تا کنون

شاد بزرگترین اپلیکیشن تعاملی کشور است که توسط تیم فنی همراه اول برای وزارت آموزش و پرورش پیاده سازی شد. در اپلیکیشن شاد دانش آموزان موظف هستند که در ساعت مقرر در کلاس های درس آنلاین خود شرکت کرده و مطالب درسی را با دقت فرا بگیرند.

برای نصب، دانلود و استفاده از اپلیکیشن شاد، هر یک از دانش آموزان، دبیران و مدیر ابتدا باید به سایت shad.medu.ir  مراجعه کرده و پس از ورود، برای احراز هویت اطلاعات خواسته شده از قبیل کد ملی، شماره موبایل، تاریخ تولد و سریال شناسنامه خود را وارد کنند و در نهایت بر روی گزینه ورود به گروه کلاس من کلیک کنند. این اپلیکیشن با وجود مزیتهای زیاد، مشکلاتی نیز داشت که به مرور برطرف شد.

امکان ارسال انواع فایل های متنی، صوتی و تصویری تا حجم حداکثر ۱۰۰ مگابایت، امکان ذخیره ویدویوهای تهیه شده توسط معلمان برای هر درس، امکان ارسال سوال و ارتباط دوطرفه و تعاملی بین دانش آموزان و معلم، حذف و ویرایش پیام های ارسالی و امکان حضور و غیاب آنلاین تنها برخی از ویژگی های این اپلیکیشن است.

نظر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد شبکه شاد

به عقیده عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اینکه همزمان حدود ۲.۵ میلیون نفر کاربر از محتوای چند رسانه‌ای در یک پلتفرم داخلی استفاده کنند تاکنون سابقه نداشته است، اما این شبکه باید به صورتی توسعه یابد که حتی یک نفر نیز از تجربه کار با آن ناراضی نباشد و برای کاربر تجربه مثبتی در استفاده از این شبکه ایجاد شود.

نظر سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مورد شبکه شاد

به گفته علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش راه اندازی شبکه شاد یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام در دوران کرونا بوده است. قدرت این پلتفرم تا آنجاست که در بین سه برنامه درنظر گرفته شده برای بازگشایی مدارس در سال جدید یعنی برنامه مدرسه تلویزیونی، برنامه شاد و بازگشایی فیزیکی راه اندازی مدارس بر بستر پلتفرم شاد در اولویت است که در ابتدای مهر نسخه جدید آن را رونمایی می‌شود.

 

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر