در حال خواندن
مهدی رضا برنا استاد دانشگاه تربیت مدرس: هشدار گوگل پلی در مورد روبیکا تکرار وقایع پیشین است
0

پاک شدن اپلیکیشن های ایرانی از روی سیستم عامل اندروید و یا اعلام هشدار به کاربران نسبت به استفاده از این اپلیکیشن ها مشابه آن چیزی که در مورد روبیکا توسط گوگل پلی رخ داد، موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز شاهد آن بوده ایم.

مهدی رضا برنا، استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان این مطلب گفت: اینکه کاربر ایرانی یک روز صبح از خواب بیدار می شود و متوجه می شود که اپلیکیشنی که پیش از این استفاده می کرده بدون هیج توضیحی از روی گوشی موبایلش حذف شده را قبلا در نسخه تلگرام طلایی شاهدش بوده ایم و فعال شدن سپر امنیتی در مورد روبیکا تکرار همان رخداد است.

وی افزود: بنابراین بهتر این بود که مسوولان فناوری اطلاعات کشور از همان زمان برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی چاره اندیشی می کردند.

برنا راه حل این مساله را در شخصی سازی سیستم عامل اندروید برای کشور عنوان کرد و گفت: لازم نیست متولیان امر برای مقابله با چنین تهدیداتی بسیستم عامل جدید ساخت داخل طراحی کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه اندروید یک سیستم عامل متن باز است تنها لازم است که این سیستم عامل را برای کشور شخصی سازی کرد. این روش پیش از این توسط کشور چین اجرایی شده و خوب هم جواب داده است.

برنا در مورد اینکه آیا گوگل پلی به لحاظ قانونی مجوز پاک کردن یا حذف اپلیکیشن های سایر کشورها را دارد یا خیر، گفت: با توجه به اینکه سیستم عامل اندروید تحت مالکیت گوگل است، اختیار و مجوز آن را دارد که اپلیکیشنی را پاک کند یا سپر امنیتی بر آن را فعال کند. در این شرایط تنها اقدام روبیکا در واکنش به حرکت گوگل پلی ارایه توضیحاتی برای مجاب کردن آن است که این اقدام چندان موثر نخواهد بود.

وی در ادامه گفت: بنابراین راهکار ریشه ای همان است که حاکمیت زیرساخت های نرم افزاری لازم برای پیشگیری از این وقایع را فراهم کند.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر