در حال خواندن
نظام صنفی رایانه ای می تواند در ارتقای نظام سازی در اقتصاد دیجیتال نقش محوری ایفا کند
0

دکتر علیرضا خداکرمی عضو هیئت مدیره گروه داده پردازی پارسیان و رئیس هیئت مدیره تجارت الکترونیک پارسیان-
تحول، از ریشه‌ی حال، در بستر زمان، در نسبت با گذشته و آینده شناخته می‌شود . رویکرد تحول‌مدار به عنوان یکی از رویکردهای طرح‌ریزی استراتژیک، بر اصل پویائی سیستم، استوار است.
حیات یک موجود به پویائی آن است و اگر پویائی از سیستم زنده گرفته شود، می میرد. بنابراین چنانچه جامعه، سازمان، نهاد، تشکل‌ صنفی و حرفه‌ای و حتی کسب وکار یا هرسیستم دیگری، به گونه‌ای طراحی شود که تحول‌پذیر نباشد، ایستائی آن موجب نابودیش می شود.
تحول پویش و تلاشی مستمر در جویش، یابش و سازش است که یا این پویش با محیط هماهنگ و منطبق است که منتج به بقا می‌شود و یا پویش ناهماهنگ است یعنی سرعت تحول و پویائی پدیده، منطبق با سرعت پویائی و تحول محیط نیست که منتج به فنا و میرائی می‌شود.
انقلاب چهارم صنعتی و توسعه فناوری‌ها و نیز پیدایش فناوری‌های نوظهور و نوآوری‌های در آن، به عنوان یک تحول و پویائی در محیط کسب و کار، طی سال‌های اخیر، دارای سرعت بسیار فزاینده بوده و روند آن قابل مقایسه با گذشته دور و نزدیکش نبوده و نیست.
در سال‌های اخیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، به‌ویژه در سرویس‌های تعاملی مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته و شبکه‌های گسترده و در ادامه نوآوری‌های پیشین نظیر رایانه‌های شخصی، اینترنت و تلفن‌های هوشمند، امکاناتی را فراهم کرده که چندین حوزه همگرا به‌عنوان فناوری‌های متحول‌کننده در جهان، تمامی کسب وکارها را به شدت دست‌خوش تحول کنند. ازجمله این فناوری‌ها می‌توان به بیومتریک، محاسبات ابری، محاسبات شناختی، فناوری بلاک‌چین، ماشین‌هایی با قابلیت یادگیری، محاسبات کوانتومی و روباتیک اشاره کرد که با پتانسیل‌هایی که دارند طی چند دهه آینده، بسیاری از کسب و کارها را به‌شدت متحول خواهند کرد.
پویایی و تناسب در توسعه و تعمیق زیست بوم اقتصاد دیجیتال مانند هر زیست بوم دیگری، نیازمند نظامی است که در آن قواعدی شکل بگیرد که ابزارسازی، نهادسازی و شبکه‌سازی در زیست بوم را تسهیل و تسریع کند. ایجاد و توسعه ابزارهای فنی و فرایندی، نهادهای ساختاری و سازمانی و شبکه‌های همگرا، هم‌افزا و هم‌آفرین شرط اولیه و لازم در نظام سازی است.
نظام صنفی رایانه ای این توانایی و شایستگی را دارد که در بهبود و ارتقاء وضعیت نظام سازی در اقتصاد دیجیتال نقش محوری و کلیدی ایفا کند، به شرط آنکه پویایی و تحول را سرلوحه قراردهد.

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر