در حال خواندن
نقش خبرنگار شبکه من‌و‌تو در غیرفعال‌شدن اپلیکیشن‌های ایرانی روی محصولات اپل
0

نود فناوری – همه نرم‌افزارهای ایرانی روی محصولات اپل، از دیروز غیرفعال و دسترسی ایرانیان به این برنامه‌ها قطع شده و این در حالی است که نتایج وعده‌های سابق وزیر ارتباطات برای پیگیری هنوز اعلام نشده است.

دسترسی به برنامه‌های ایرانی روی سیستم عامل اپل، برای کاربران آن قطع شده است.

از روز گذشته اغلب برنامه‌های مطرح ایرانی برای کاربران IOS از دسترس خارج شده‌اند و مالکان این اپلیکیشن‌ها نسخه جایگزینی را برای کاربران معرفی کرده‌اند.

صاحبان این اپلیکیشن‌ها، محدود شدن اپلیکیشن‌های ایرانی توسط اپل را علت قطع دسترسی عنوان کرده‌اند و برخی آن را تحریم جدید اپل برای کاربران ایرانی دانسته‌اند.

این موضوع که با واکنش زیادی همراه بوده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از سوی ‌‌‌‌متخصصان و فعالان ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صنعت IT بررسی شده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

میلاد جهاندار، یک فعال کسب  و کار اینترنتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره توضیح داد و گفت: ۲ راه برای ارائه اپلیکیشن‌ برای IOS وجود دارد؛ «نخست اینکه اپلیکیشن در اپ‌استور اپل بارگذاری شود و دوم اینکه توسعه دهنده، لایسنس سازمانی یا Enterprise License را دریافت کند که پس از قطع مجوز اپلیکیشن‌های ایرانی در سال گذشته، آنها برای ادامه فعالیت به روش دوم متوسل شدند که البته همه به ریسک استفاده از این روش آگاه بودند، زیرا اپل صراحتاً در قوانین خود اعلام کرده که اگر از لایسنس سازمانی استفاده غیرمجاز شود، آن را باطل می‌کند.»

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ «همان طور که این امکان توسط هر شرکتی در هر کشوری قابل استفاده بود، می‌توانست مورد استفاده غیرقانونی و مورد برخورد احتمالی اپل نیز قرار بگیرد؛ اما در اغلب شرکت‌ها نیاز به استفاده غیرمجاز از لایسنس سازمانی نبود و در ایران سرویس‌دهنده‌ها به دلیل تحریم ناگزیر به استفاده از این روش بودند.»

البته برخی فعالان حوزه IT معتقدند در نتیجه اعمال مقررات اخیر اپل حتی بعضی از شرکت‌های بزرگ از جمله فیس‌بوک دچار محدودیت شدید دسترسی شده‌اند.

همچنان که بنا بر اطلاعات قبلی، در هفته‌های گذشته برخی رسانه‌های خارجی گزارش‌هایی از استفاده‌های غیرمجاز از گواهی سازمانی اپل منتشر کرده بودند و اپل در واکنشی اعلام کرده بود که نسبت به دسترسی‌های غیرقانونی عکس‌العمل نشان خواهد داد.

به گفته امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی‌ها از محدودسازی‌های اخیر اپل نشان می‌دهد خبرنگار یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای ضد ایرانی [شبکه من‌وتو]، لیستی از اپلیکیشن‌های ایرانی را برای محدود‌سازی تهیه کرده و در اختیار اپل قرار داده است.

وی از اینکه برخی از ایرانیان، این طور زندگی هموطنان خود را تحت فشار مضاعف قرار می‌دهند، اظهار تأسف کرده است.

همچنین محمدجعفر نعناکار، معاون حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران اقدام اخیر اپل درباره محدودسازی برنامه‌های پرداخت را امری فراتر از تحریم‌های غیرقانونی دانسته و آن را شروع جنگ تجاری مبتنی بر فضای سایبری قلمداد کرده است؛ وی با محکوم‌کردن این جریان گفته که حتماً پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی مربوط به نقض حقوق متصوره در مراجع ذی‌ربط انجام خواهد شد.

پیش از این نیز که در سال گذشته اپل به دلیل تحریم به طور علنی سرویس‌دهی به اپلیکیشن‌های ایرانی را قطع کرده و اپلیکشن‌های ایرانی از اپ‌استور اپل حذف شده بودند، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام پیگیری این موضوع در بعد بین‌المللی وعده داده به طور قانونی حذف برنامه‌های ایرانی از اپ استور را پیگیری خواهیم کرد.

پس از این وعده، به‌رغم گذشت مدت‌ها، با توجه به شرایط کشور هیچ‌گاه نتیجه خاصی از این پیگیری‌ها اعلام نشد.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر