در حال خواندن
نگاه توأمان همراه اول به توسعه ارتباطات و کاربردهای آینده؛ ایران به هوشمندسازی صنعت خودرو نزدیک شد
0

فناوری های هوشمند زندگی در دنیای امروزی را امن تر و سهل تر کرده است. هوشمندسازی فرآیندها امکان آن را ایجاد می کند که در هر لحظه و هر کجا بتوان وضعیت موجود را رصد و کنترل کرد. به عنوان نمونه خانه های هوشمند این امکان را در اختیار دارنده ملک قرار می کند که وضعیت روشن و خاموش بودن وسایل برقی و چراغ ها، موجودی داخل یخچال یا کابینت ها یا حتی بالا و پایین بودن پرده ها را در هر زمان و در هر مکانی خارج از منزل بررسی کرده و تغییر وضعیت دهد. این در حالی است که پیش از آن برای اینکه مطمئن شویم که آیا یک وسیله برقی مثل چای ساز را خاموش کرده ایم یا نه باید در هر شرایطی که بودیم به خانه باز می گشتیم و مساله را بررسی می کردیم. یا اگر قرار بود برای خرید مواد خوراکی در بیرون از خانه تصمیم گیری کنیم تنها باید به اتکای حافظه موجودی مواد غذایی در منزل را حدس می زدیم حال آنکه خانه های هوشمند پیش از اتمام موجودی پیامی مبنی بر اتمام موجودی ارسال می کنند. زندگی در چنین شرایطی قطعا سهل تر و خوشایندتر است. این فرآیند با درنظر گرفتن نیازهای هر صنعت و هر بخش از زندگی افراد قابل تعریف است. موضوع این گزارش خودروی متصل است که در واقع فرآیندی است که امور مربوط به دارنده خودرو، خودروساز و تمامی صنایع وابسته را به صورت هوشمند کنترل و به هم مرتبط می سازد. این پروژه کار مشترک اپراتور همراه اول و چند خودروساز داخلی است و گامی بلند به سوی پیاده سازی کاربردی ارتباطات خواهد بود. در ادامه به بررسی این پروژه و تفاهمنامه های منعقد شده بین همراه اول و خودروسازان می پردازیم.

خودروی متصل هوشمند، تعریف و مزایا

مکانیزم عملکرد خودروهای متصل هوشمند به این ترتیب است که روی این خودروها باکس هایی ارتباطی (مخابراتی) برای دریافت و ارسال دیتای لحظه ای به شکل ماژولار تعبیه می شود. اطلاعات از طریق این جعبه های خودکار بر بستر شبکه بین دارندگان خودرو و خودروسازان و سایر بخش های مرتبط مانند بیمه ها، راهنمایی و رانندگی، گروه های امداد و نجات و غیره برقرار می شود.

در شیوه جایگزین نیز همچنین امکان دریافت و ارسال دیتا از طریق گوشی های هوشمند راننده نیز فراهم است. از این منظر همراه اول با در اختیار داشتن سهم ۶۰ درصدی از بازار امکان پوشش بخش بزرگی از خودروهای موجود را داراست.

همان طور که در مقدمه نیز به آن اشاره شد، پروژه خودروی متصل مزایایی هم برای خودروسازان و هم برای دارندگان خودرو دارد. از جمله مزایای این طرح برای خودروسازان می توان به کاهش هزینه های مربوط به گارانتی و وارانتی با ارائه راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از تقلب، جمع آوری داده های مختلف برای ارزیابی سازندگان قطعات، تحلیل رفتار راننده و سلامت خودروها، دسترسی لحظه به لحظه به داده های عمومی ‌و تخصصی مرتبط با تک تک خودروهای تولید شده، دسترسی به آمار کدهای خطا جهت آگاهی و تحلیل نقاط قوت و ضعف تولیدات به منظور بهبود خطوط تولید، دسترسی و بهره برداری از اطلاعات مرتبط با پیشبینی خرابی خودرو جهت محاسبات مربوط به تولید و تامین قطعات یدکی و بهبود فرآیند فروش و دسترسی به قطعات، ارائه راهکارهایی برای عیب یابی تولیدات از راه دور و بهبود فرآیند امداد جاده‌ای، امکان ایجاد ارتباط نرم افزاری با نرم افزارهای فروش قطعات یدکی با تحلیل رفتار رانندگان جهت بهبود تولیدات، خدمات پس از فروش، امکان ارتقا و فراخوانی کامپیوتر خودرو به صورت آنلاین از سوی سرور اشاره کرد.

همچنین رانندگان خودروهای متصل نیز با صرفه جویی هایی در هزینه های مصرفی خودرو، هزینه های بیمه و تعمیر و نگهداری، صرف مدت زمان کمتر جهت انجام خدمات خودرویی، فراهم شدن امکان امدادرسانی فوری در مواقع اضطراری(ECall)، امکان دریافت توصیه های مرتبط با ترافیک، وضعیت آب و هوا، بازدیدهای دوره ای واطلاعات و سرگرمی درون خودرو، امکان پرداخت خودکار عوارض بزرگراه ها و جرائم و ردیابی لحظه ای موقعیت جغرافیایی و شرایط خودرو مواجه خواهند شد.

تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و خودروسازان

روز دوشنبه هفتم تیرماه ۱۴۰۰، تفاهم نامه همکاری «مشارکت در حوزه خودرو متصل» برای هوشمندسازی صنعت خودرو و حمل و نقل مابین همراه اول و شرکت سایپا امضاء شد. شرکت خودروسازی سایپا قصد دارد تا سه سال آینده یک میلیون خودروی متصل تولید و عرضه کند. همچنین روز سه‌شنبه ششم مهرماه ۱۴۰۰، تفاهم نامه همکاری «مشارکت در حوزه خودرو متصل» برای هوشمندسازی صنعت خودرو و حمل و نقل مابین همراه اول و گروه صنعتی ایران خودرو امضاء شد. گروه صنعتی ایران خودرو قصد دارد از سال آینده پروژه خودروی متصل را با خودروی تارا و دنا پلاس اتوماتیک آغاز کند.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر