در حال خواندن
چالش‌ها و راهکارهای استارت‌آپ‌های فناورانه در حوزه هوش مصنوعی
0

نقش بیگ‌دیتا برای کمک به سلامت دیجیتال

رزنیکا رادمهر

در اولین وبینارAI for Good Innovation Factor، کارآفرینان جدید در حوزه فناوری، تنها چهار دقیقه فرصت داشتند تا پروژه استارت‌آپ‌ خود را در زمینه هوش مصنوعی به صورت آنلاین در اختیار منتورها قرار دهند. هدف این استارت‌آپ‌‌ها، سرعت بخشیدن برای دستیابی به هر یک از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل (SDG) است.

• پنج استارت‌آپ‌

– مایکلا دروکمن، بنیان‌گذار و مدیرعامل استارت‌آپ‌ Grey Parrot از انگلستان، در استارت‌آپ‌ خود دیدگاه رایانه‌ای برای مدیریت پسماند ارایه می‌دهد. مشتریان هدف این استارت‌آپ‌‌، صنعت مدیریت پسماند هستند.

– داور اردلان، بنیان‌گذار و مدیر ارشد ایرانی داستان‌نویسی استارت‌آپ‌ IVOW AI و محصول آن با عنوان CultureGraph را ارایه داد. این استارت‌آپ‌، بستر سازمانی برای تعامل مصرف‌کننده با هوش مصنوعی از دریچه فرهنگ را ارایه می‌کند.

– خاویر کاردونا، بنیان‌گذار استارت‌آپ‌ ۱DOC3   است. این استارت‌آپ‌‌، دسترسی آسان به پزشکان اسپانیایی‌زبان در جهان را فراهم می‌کند.

– کوین لی، بنیان‌گذار و مدیر ارشد فروش، استارت‌آپ‌ EQ4ALL را ارایه داد. این استارت‌آپ‌ با پشتیبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری کره، راه‌اندازی شده و وظیفه دسترسی برابر اطلاعات، آموزش و ارتباطات برای ناشنوایان را برعهده دارد.

– مارکوس پل، استارت‌آپ‌ موبایلی Child Growth Monitor را ارایه داد. این پروژه، به دلیل COVID-19 به سرعت منتشر شد. این استارت‌آپ‌، کودکان را از نظر سوء‌تغذیه، اندازه‌گیری کرده و تشخیص می‌دهد.

در این خصوص، پس از ارایه هرکدام از کارآفرینان، پرسش و پاسخ مطرح و فرصت برای مشاوره و بازخورد از منتورها ایجاد شد. همچنین قبل از ارایه، منتورها نکاتی در مورد کارآفرین و فرصت‌های غنی هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال برای نوآوری به اشتراک گذاشتند.

• نکاتی برای موفقیت

استفان ایباراکی، رییس اتحادیه متخصصان رایانه (ACM) گفت: «باید اعتبارسنجی مشکل، راه‌حل و سپس مناسب بودن محصول و بازار توسط کارآفرین صورت گیرد؛ به‌گونه‌ای که مشتریان حس کنند چیزی وجود دارد که تمایل به هزینه کردن در آن حوزه را داشته باشند. او همچنین معتقد است فعالیت خوب و منسجم تیم، ذکاوت، استعداد، سخت‌کوشی، پشتکار، خوش‌بینی و استمرار، از عناصر اصلی موفقیت استارت‌آپ‌‌های حوزه فناوری است.

ورا فتورجانسکی که از سخنرانان، مشاوران و کارشناسان پلتفرم‌های دیجیتال و اکوسیستم‌ها به شمار می‌رود، معتقد است استارت‌آپ‌‌های فناوری همان نیروی خلاقانه‌ای هستند که در دوران پساکرونا، بسیار موردنیاز است و ما به این استارت‌آپ‌‌ها در همه حوزه‌ها نیاز داریم. او مطمئن است کار در خانه یا دورکاری با استارت‌آپ‌ محقق می‌شود. او می‌افزاید: «زمان سختی برای استارت‌آپ‌‌ها خواهد بود، زیرا ممکن است دسترسی به پول نقد امکان‌پذیر نباشد.»

به گفته فتورجانسکی اکنون زمان خوبی برای ایجاد مشاغل است. به عقیده او رکودها، فرصت‌های مناسبی برای راه‌اندازی شرکت‌ها هستند. او در ادامه افزود: «کار‌آفرین استارت‌آپی می‌تواند استعدادها را راحت‌تر پیدا کند. استعداد، بخش مهمی در ساخت یک اکوسیستم است.» او با بیان اینکه دولت‌ها متوجه می‌شوند این اکوسیستم‌ها و استارت‌آپ‌‌ها، چقدر اهمیت دارند، اظهار کرد: «من خوش‌بین هستم، فکر می‌کنم شاهد حمایت بیشتر [از استارت‌آپ‌‌ها، از سوی دولت‌ها] خواهیم بود. به گفته چارلز داروین، کسانی که بیشترین سازگاری را با تغییرات دارند، نجات می‌یابند. این ویژگی اصلی یک استارت‌آپ‌، در عصر شکننده امروز است.»

هوش مصنوعی و نوآوری

همچنین نیل ساهوتا، مدیر توسعه تجارت جهانی در IBM Watson و نویسنده کتاب انقلاب هوش مصنوعی”AI Revolution” نظرات خود را در مورد هوش مصنوعی و نوآوری در این جلسه به اشتراک گذاشت. او معتقد است: «هوش مصنوعی یک نیروی انقلابی است زیرا منجر به انقلاب چهارم صنعتی می‌شود.» او با بیان اینکه این مساله، اتوماسیون نیست، توضیح می‌دهد که اتوماسیون در واقع بهبود چیزی است که شما قبلا داشته‌اید. او تاکید کرد: «ارزش واقعی در نوآوری است.» به این فکر کنید که در ۱۰ سال آینده، چه مقدار تغییر در زندگی شخصی و شغلی ما رخ می‌دهد. ما قبلا شاهد تغییرات شگفت‌انگیزی بوده‌ایم. اگر به چشم‌انداز ۲۰۳۰ نگاه و گذشته را مرور کنیم، از پیشرفت‌های بسیار سریع، شدیدا شگفت‌زده خواهیم شد.

• راه‌حل هایی برای هوش مصنوعی، بیگ دیتا و سلامت دیجیتال

در ادامه وبینار، Zhi Zhen Qin، مسوول ارشد فنی دفتر خدمات پروژه سازمان ملل، درباره محدودیت‌های کنترل بهداشت عمومی در مقابله با COVID-19 صحبت کرد. او بر این باور است: «پتانسیل فناوری دیجیتال می‌تواند در تقویت استراتژی‌های بهداشت عمومی سنتی بسیار سودمند باشد.» از نظر او، سودمندی ردیابی داده در زمان واقعی، مهم است و کشورها، استراتژی ملی خود را با داده‌هایی که هر روز به‌روز می‌کنند، تطبیق می‌دهند.

این مسوول ارشد فنی در ادامه تصریح کرد که قدرت هوش مصنوعی در پیش‌بینیCOVID-19  و تشخیص سایر بیماری‌های عفونی، اشعه ایکس، قفسه سینه و سی‌تی‌اسکن در بیمارستان‌های سراسر جهان به خوبی آشکار است. همچنین بیگ‌دیتاها، کمک بزرگی به سلامت عمومی کرده‌اند. بدون این کلان‌داده‌ها، امکان مدل‌سازی بیماری، پیش‌بینی رشد بالقوه بیماری، انجام تجزیه و تحلیل‌های استراتژیک یا اندازه‌گیری تاثیر جمعیت وجود ندارد. او مطمئن است صنعت مراقبت‌های بهداشتی، نه فقط برای COVID-19بلکه برای سایر بیماری‌ها و به‌طورکلی مراقبت‌های بهداشتی در آینده، تغییرات بزرگی را شاهد خواهد بود و صنعت مراقبت‌های بهداشتی: «مجبور به استفاده از فناوری دیجیتال است.»

• چالش‌های کلیدی مقیاس‌بندی

ساشا کاهیل، مشاور IBM Cloud Hyper Protect Accelerator مهم‌ترین چالش‌هایی را توصیف می‌کند که استارت‌آپ‌‌های فناوری برای مقیاس‌بندی واقعی باید از آن عبور کنند. کاهیل مانند سایر منتورها معتقد است که تیم باید از روش‌های مناسب استفاده کند. این واقعیت که در بحران کنونی، بسیاری از شرکت‌های نوپای فناوری در بخش مراقبت‌های بهداشتی فعالیت می‌کنند، قابل درک است.

در این وبینار، کاهیل، دیدگاه‌های ویژه‌ای در زمینه فناوری مراقبت‌های بهداشتی به اشتراک گذاشت: «در ایالات متحده، زمان پزشک برای هر بیمار به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه محدود می‌شود. اگر استفاده از فناوری بسیار پیچیده باشد، پزشک و بیمار ناامید خواهند شد. چگونه ما به عنوان کارآفرین می‌توانیم مدل های جدیدی طراحی کنیم که بتوان از آن درآمد کسب کرد؟» کاهیل به استارت‌آپ‌‌های مراقبت‌های بهداشتی نوپا توصیه می‌کند که به دقت در مورد تجربه بیمار فکر کنند.

او می‌گوید: «بیماران نگران هستند و آنها احتمالا خواستار مراقبت در مکانی هستند که در آن راحت‌تر باشند. این مکان، قطعا محل زندگی آنهاست.» کاهیل در ادامه گفت: «من می‌خواهم کارآفرینان را به چالش بکشم تا درباره این تاثیرات و مدل‌های مقیاس‌پذیر در این حوزه بیندیشیم.»

این مجموعه وبینارها، پکیج‌های متنوعی از کارآفرینان نوظهور را با سرمایه‌گذاری‌های امیدوارکننده در حوزه هوش مصنوعی برای مقابله با بزرگ‌ترین چالش‌های جهان به نمایش می‌گذارد و شامل بحث و گفت‌وگو با افراد برجسته در موضوعات مربوط به تاثیر اجتماعی است. آیا ایده نوآورانه‌ای با استفاده از هوش مصنوعی برای پیشبرد‌SDGها دارید؟ اگر چنین است، می‌توانید به ما بپیوندید.

منبع: عصر ارتباط

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر