در حال خواندن
چه کسی از سهامداران اپراتورهای موبایل دلجویی کند؛ بذل و بخشش وزیر ارتباطات از جیب مردم!
0

با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، پس از قطع اینترنت در روزهای گذشته، با اختصاص یک گیگ اینترنت رایگان و اضافه کردن به بسته‌های اینترنتی به تعداد روزهای قطعی اینترنت تصمیم به دلجویی و جبران خسارت کاربران اینترنتی گرفتند. این در حالی است که اپراتورهای موبایل با توجه به قطع ۱۲ روزه اینترنت موبایل که همچنان نیز این قطعی ادامه دارد قطعا تاکنون چند صد میلیارد تومان خسارت دیده اند موضوعی که گویا قرار نیست کسی به آن بپردازد.

به گزارش نود فناوری – همزمان با قطع گسترده اینترنت در سراسر کشور وزیر ارتباطات اعلام کرد که قطع اینترنت دست او نبوده و از نظر وی با توجه به اتفاقات رخ داده امنیت کشور واجب تر از قطع اینترنت است.

نکته قابل تامل اینکه وزیر ارتباطات که در ماه های اخیر بارها دفاع از حق الناس در موضوع سرویس های ارزش افزوده را رسانه ای کرده، آیا به این فکر می کند که اپراتور رایتل که از جیب بیت المال این روزها همچنان در حال زیان دهی است، اپراتور اول که سهامداران حقیقی خرد در بورس دارد و ایرانسل که سهامداران دولتی همچون وزارت دفاع و بنیاد مستضعفان دارد، زیان وارده به آنها را چه کسی باید پرداخت کند.

از آنجا که تصمیم به قطع شدن اینترنت توسط حاکمیت گرفته شده به نظر می رسد وزیر ارتباطات که نگران ضایع شدن حق الناس است بهتر است به سازمان تنظیم مقررات دستور دهد که برای جبران خسارت وارد شده رگولاتوری از درآمدهایی که از محل اپراتورهای تلفن همراه دارد این خسارت را جبران کند.

جالب اینجاست که وزیر ارتباطات نه تنها در صدد جبران خسارت اپراتورها بر نیامده که دستور به ارایه بسته های اینترنت رایگان جهت دلجویی از کاربران داده است. براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی رگولاتوری در حال حاضر بیش از ۶۲ میلیون مشترک دیتای تلفن همراه در کشور داریم و اگر برای یک گیگ اینترنت مبلغ ۳ هزار تومان در نظر گرفته شود و فقط ۵۰ درصد مشترکان از بسته رایگان یک گیگی استفاده کنند، خسارتی بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان به اپراتورهای تلفن همراه وارد می شود. اینکه وزیر ارتباطات به بهانه های مختلف همچون خسارت وارده در اربعین، سهم خود وزارت خانه در موضوع سرویس های ارزش افزوده که در این موضوع چون وزارت خانه حق السهمی از درآمد اپراتور را بر می دارد و قطعا بخشی از درآمدهای سال های اخیر این وزارتخانه نیز از محل سرویس های ارزش افزوده ارایه شده توسط شرکت های طرف قرارداد اپراتورها بوده، این بخش هم از محل درآمدهای وزارت خانه به مردم بازگردانده خواهد شد یا خیر؟ اینها ابهاماتی است که به نظر می رسد وزیر ارتباطات و یا مدیران این وزارت خانه بد نیست پاسخ مناسبی به آن بدهند.

جذاب تر اینکه وزیر ارتباطات به صورت کلی خسارت های وارده به دلیل قطع اینترنت را بیان می کند، اما اینکه چرا هیچکدام از صاحبان کسب و کار در این روزها با وجود تحمل خسارت های سنگین روزه سکوت گرفته اند موضوعی است که احتمالا پاسخ های گوناگونی برای آن وجود دارد.

در هر حال همچون ضرب المثل شتر سواری دولا دولا نمیشه، اگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات واقعا سعی در جهت احقاق حقوق و دفاع از حق الناس دارد، می بایست مراقب دستوراتی که می تواند خود باعث ضایع شدن حق الناس شود نیز باشد.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر