در حال خواندن
کرونا، شاد و آزمون تشریحی
0

در حالی که تا پیش از این در شبکه «شاد»، امکان برگزاری امتحانات به‌صورت تستی فراهم بود، مدیرکل ارتباطات همراه اول اعلام کرد در روزهای آینده مدارس می‌توانند از آزمون‌ساز شاد برای امتحانات تشریحی مجازی نیز استفاده کنند.

مدارس از جمله اولین مراکزی بودند که از اوایل اسفندماه و در پی شیوع کرونا تعطیل شدند؛ وزارت آموزش و پرورش از همان ابتدا آموزش‌های تلویزیونی را در دستورکار قرار داد و بعد از چندی در ۲۱ فروردین ماه سال جاری موفق به راه‌اندازی پیام‌رسانی داخلی موسوم به «شاد» (شبکه اجتماعی دانش‌آموز) شد که استفاده از آن در سال تحصیلی جاری نیز به عنوان راهبرد اصلی آموزش و پرورش در دوران آموزش‌های غیرحضوری مدنظر است.

طبق آمارهای اعلام‌شده تا آذرماه سال جاری، ۱۱۰ هزار و ۹۷۹ مدیر، ۱۲ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۱۹۳ دانش آموز و ۷۰۶ هزار و ۳۴۲ معلم عضو شبکه شاد شده‌اند که طبق آمار استخراج‌شده در آن زمان همچنین اعلام شد میزان استفاده از شبکه شاد در گوگل فایربیس، تعداد کاربران یکتای فعال در ۲۸ روز منتهی به ۷ آذر، ۱۸ میلیون نفر، تعداد کاربران یکتای فعال در هفت روز منتهی به ۷ آذر نیز ۱۳ میلیون نفر و تعداد کاربران یکتای فعال در ۶ آذرماه نیز ۹.۶ میلیون نفر بوده است.

با افزایش ظرفیت‌ها در نسخه جدید شبکه آموزشی دانش‌آموز، از ابتدای سال تحصیلی جاری، امکان پخش زنده کلاس و ارتباط زنده دوطرفه و تماس صوتی درون اپلیکیشن (تماس دوسویه) در شبکه شاد فراهم شد و معلم در کلاس‌های آنلاین خود می‌تواند با انتخاب پخش زنده دو طرفه کلاس‌های آنلاین تعاملی با هدف پرسش و پاسخ دانش‌آموزان برگزار کند.

ترافیک شاد در دو دیتاسنتر تولید می‌شود و بر اساس ثبت اطلاعات مذکور یکی از دیتاسنترها، در بازه زمانی ۳۰ روزه اخیر منتهی به ۷ آذر، بیشینه پهنای باند به ۳۲۱ گیگابایت بر ثانیه رسیده است. تعداد کاربران شبکه شاد از ساعات ابتدایی صبح به تدریج افزایش می‌یابد و در ساعت ۱۰ صبح به اوج خود می‌رسد؛ به گونه‌ای که بیش از دومیلیون نفر در این ساعت در حال استفاده از شاد هستند.

اینترنت شاد رایگان است

آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان گفته بود: بر اساس سیاستی که وزارت آموزش‌وپرورش اتخاذ کرد، آموزش‌ها به بستر سامانه شاد منتقل‌شده و این سامانه برای آموزش مجازی مورد تائید این وزارتخانه در مدارس دولتی است؛ بنابراین آموزش مجازی رایگان از طریق سامانه شاد فراهم‌شده است و برای استفاده از آن، هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و تمام هزینه‌های آن را دولت تأمین می‌کند.

محسن حاجی میرزایی -وزیر آموزش و پرورش- همچنین پیش از این اعلام کرده بود برای تمام مدارس استفاده از شاد، تعیین شده و آنها اجازه ندارند از دیگر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند و اگر مدرسه‌ای از اپلیکیشن دیگری استفاده کند، به ان موضوع رسیدگی خواهد شد.

از آنجایی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در کشور همچنان ادامه دارد،‌ مدارس نیز به فرآیندهای آموزش آنلاین ادامه می‌دهند. کمااینکه حاجی‌میرزایی نیز چند روز پیش اعلام کرد برگزاری امتحانات دی ماه دانش‌آموزان به‌صورت غیرحضوری و با استفاه از ظرفیت‌های مختلفی که وجود دارد برگزار می‌شود.

در این راستا سید یاسر رایگانی -مدیرکل ارتباطات همراه اول- امروز در توییتر نوشت: در چند روز آینده مدارس می‌توانند از آزمون‌ساز شاد برای امتحانات تشریحی مجازی استفاده کنند. تا کنون امکان برگزاری امتحانات به‌صورت تستی فراهم بود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد برگزاری امتحانات دی‌ماه، آنطور که وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده، به‌صورت غیرحضوری و با استفاده از ظرفیت برگزاری امتحانات به‌صورت تشریحی برگزار می‌شود، اگرچه همچنان این مساله وجود دارد که بسیاری از مدارس از سامانه شاد استفاده نمی‌کنند و برخی از مدارس ابزارهای خاص خودشان را دارند و یا از سامانه‌های داخلی استفاده می‌کنند.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر