در حال خواندن
کرونا و اعتیاد به فضای مجازی
0

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه کرونا اثرات روانی و اجتماعی بسیاری با خود داشته گفت: ترس، اعتیاد به فضای مجازی و بازی آنلاین برخی از اثرات روانی و اجتماعی پاندمی کرونا است که با آن مواجه شده ایم.

امیر پاکپور حاجی آقا روز دوشنبه در دومین روز از اولین کنگره ملی رصد اجتماعی کووید ۱۹ که به همت دانشگاه علوم توانبخشی و علوم انسانی  و وزارت بهداشت به صورت مجازی و حضوری برگزار شد در پنل چالش های سلامت اجتماعی در پاندمی کووید ۱۹ افزود: بیش از دو سال است که از پاندمی کرونا می گذرد و اثرات روانی این پاندمی طولانی تر، عمیق تر و پابرجاتر باقی مانده است.

وی بیان کرد: از دست دادن افراد خانواده، عدم برگزاری مراسم سوگواری، از دست دادن شغل، نبود حمایت های اقتصادی، کاهش حمایت های اجتماعی، مدودیت های اجتماعی که به دلیل وجود کرونا وضع شده است، همه باعث شده  اثرات زیادی برای  جوامع داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: ترس، اضطراب، افسردگی، مشکلات خواب، خودکشی، اعتیاد در رفتار از جمله اثرات روانی و اجتماعی است که در مطالعات مختلفی که در خصوص کرونا صورت گرفته، دیده شده است.

پاکپور حاجی آقا اظهارداشت: موج های جدید کرونا این فکر را که واکسن مشکل را حل کرده است از بین برده و با ورود جهش های جدید نگرانی ها در افراد جامعه بیشتر شده است و موجب تشده رس و اضطراب برای همه افراد جامعه ایجاد کند.

این عضو هیات علمی ادامه داد: ترس وقتی افزایش پیدا می کند و کنترل نشود رو به  حالت غیر منطقی می رود و اثرات روانی و اجتماعی مانند افسردگی ابجاد می کند، بنابراین ما باید ترس را به عنوان ابتدایی ترین واکنس افراد با کووید بیان کنیم.

وی افزود: ترس اگر در شرایط کنترل شده ای بروز کند  می تواند به عنوان یک برانگیزاننده در رفتار افراد با کووید کمک کند، یعنی افراد رفتارشان در پیشگیری از کرونا تغییر کند، ترس می تواند بخشی را ایجاد کند  که شدت خطر درک شده توسط فرد سعی می کند آن رفتار را انجام ندهد.

پاکپور حاجی آقا  گفت: ترس فقط مربوطبه واکنش های افراد نمی شود بلکه اثرات این ترس  در متابولیسم های مختف نشان داده می شود که می توان با فاکتورهای سلامت روان ارتباط داشته باشد، ترس  باافسردگی، اضطراب و مشکلات مربوط به خواب ارتباط تنگاتنگی دارد.

وی با اشاره به اینکه استرس و اضطراب نیز یکی از نشانه های روانی کرونا است گفت: افراددارای  درجه ای از استرس هستند، حدود ۸۰ درصد افراد دچار درجه ای از اضطراب شدید هستند  و نشان می دهد این امر از نشانه های روانی کرونا است.

وی گفت: در مطالعه انجام شده افرادی که مبتلا به کرونا بودند  حتی ۶ماه بعد از بستری و مرخصی از بخش مراقبت های ویژه، دچار یک سندرم هستند، این افراد دچار مشکلات خواب و حتی خودکشی بودند، در مطالعه ای که انجام شدهیک پنجم شرکت کنندگان حدود ۲۰درصد گزارش کردند که دارای ایدههای خودکشی هستند و این یک زنگ خطری است برای ما که مداخلاتی برای آن انجام دهیم.

افزایش ۲۰ درصدی اعتیاد دانش آموزان به بازی آنلاین در دوران کرونا

عضو هیات علمی دانشگاه  علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه اعتیاد به فضا مجازی و بازی آنلاین در دوران کرونا به شدت افزایش یافته است افزود: اعتیاد به بازی اینترنتی در بین دانش آموزان حدود ۲۰درصد در دوران کرونا افزایش یافته است و اعتیاد به اینترنت ۵۰ درصد در بین افراد جامعه افزایش یافته است.

وی گفت: دلیل این اعتیاد این اسن که با پاندمی کرونا بخشی از زندگی ما مجازی شد و ما نتوانستیم کار، زندگی و تحصیل را از هم جدا کنیم بنابراین مشکلات ما در این خصوص به دلیل نبود آشنایی با این فضا و مدیریت آن زیاد شده است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر