در حال خواندن
کمپین “همراه طبیعت” الگویی موفق در حفظ منابع ملی
0

با توجه به فرهنگسازی های صورت گرفته امروزه حتی کودکان نیز به اهمیت وجود درختان در تامین اکسیژن مورد نیاز برای فعالیت های زیستی و سالم سازی هوای تنفسی را می دانند. اگر در گذشته یادگاری نوشتن روی تنه درختان یا شکستن شاخه های آن ها فرهنگ معمول کودکان و نوجوانان در کوچه و بازار بود، امروز حتی کودکان زیر سن دبستان نیز به اهمیت وجود درختان آگاهند و با آن ها به احترام و مهربانی رفتار می کنند. نحوه برخورد کودکان با دفتر و کتاب ها که محصولات همین درختان هستند با آگاهی رسانی از سوی والدین و رسانه ها بسیار متفاوت از قبل شده است. اوراقی که در گذشته وسیله بازی و تفریح کودکان بود امروز با حساسیت و مراقبت بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در چنین شرایطی نقش سازمان ها و نهادهای تصمیم گیر و مسئولیت آن ها در قبال حفظ و نگهداری گیاهان و به ویژه درختان بسیار پررنگ و حیاتی خواهد بود.

از طرفی هدر رفت درختان به هر شکلی که یکی از مهمترین اشکال آن استفاده از چوب درختان در تهیه کاغذ است، پیامد زیست محیطی دیگری نیز دارد که می تواند بسیار مخرب باشد و آن هم تولید و انباشت زباله است. بنابراین با استفاده بیش از حد، کنترل نشده و غیرضروری کاغذ نه تنها منابع تنفسی خود را از دست می دهیم بلکه با انبوهی از زباله مواجه می شیم که هر فرآیندی به منظور از بین بردن این زباله ها خود آسیب دیگری به طبیعت است.

اما یکی از منابع استفاده از کاغذ که در عین حال که جلوی دید همگان بوده است اما در گذشته ای نه چندان دور توجهی به آن نمی شد، تولید انبوهی از قبوض کاغذی به صورت قبوض برق، گاز، تلفن، آب و … است. قبوضی که هر ماه و یا دو ماه یکبار برای هر خانواده ارسال می شد.

قبوض مربوط به تلفن همراه در این میان اهمیت بیشتری از سایر قبوض دارد چراکه اگر به ازای هر خانواده قبض گاز، آب و برق ارسال می شود، این امکان وجود دارد که برای همه اعضای یک خانواده قبض تلفن صادر و ارسال شود. بنابراین هر اقدامی جهت جلوگیری از ارسال قبض کاغذی برای مشترکان تلفن همراه بسیار مهمتر و اثرگذارتر از سایر خدمات مذکور است.

در این راستا شرکت همراه اول با اجرای کمپین همراه طبیعت از سال ۹۳ به صورت داوطلبانه قبوض کاغذی مشترکان را حذف کرده و صورتحساب الکترونیکی را جایگزین آن کرده است تا به این ترتیب به حفظ محیط زیست کمک کند.

همراه اول از سال ۹۳ به صورت خودجوش و خودخواسته این کار را آغاز کرده و در قالب پروژه ebill (صورتحساب الکترونیکی) از مشترکان خود خواسته به طور داوطلبانه از چاپ قبوض کاغذی انصراف بدهند. این ایده اولین بار توسط شرکت همراه اول با هدف کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف کاغذ و حمایت از محیط زیست مطرح و اجرا شد. پس از آن بسیاری از شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف خواستند چنین طرحی را در شرکت خود اجرا کنند، اما با وجود برگزاری جلسه‌های مختلف نتوانستند آن را به مرحله اجرا برسانند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که این اقدام همراه اول نه تنها در جلوگیری از قطع درختان و کاهش زباله های کاغذی نقش موثری داشته است بلکه برای خود شرکت نیز صرفه اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته است. مشخص است که آن تعداد نیروی انسانی، فضای فیزیکی مورد نیاز برای کار آنها، رایانه و سایر ملزومات مورد نیاز و نیز هزینه کاغذ حداقل هزینه هایی است که در طی این سال ها با حذف قبوض کاغذی از دوش همراه اول برداشته شده است.

از طرفی استقبال بی نظیر مشترکان از اجرای این طرح نیز قابل توجه است. مسلما برای مشترکی که سابق بر این باید هر چند وقت یکبار منتظر رسیدن قبض کاغذی می شد دیگر اکنون به روش های ساده ای امکان دسترسی به اطلاعات قبض خود را دارد، رضایت بیشتری نیز خواهد داشت.

گفتنی است برای مشترکان همراه اول الزامی به استفاده نکردن از قبض کاغذی وجود ندارد و مشترکان می توانند با مراجعه به دفاتر درخواست خود را برای دریافت قبض کاغذی اعلام کنند.

 

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر