در حال خواندن
آغاز ماراتن همراه اول برای دیجیتالی کردن ایران
0

نود فناوری – فضایی که انسان قرن ۲۱ در آن زندگی می‌کند دستخوش تحولات جدی شده است. گوشی‌های هوشمند و میلیون‌ها اپلیکیشن‌‌های عرضه‌شده بر این بستر، بخش اعظمی از حوزه تمرکز و توجه ما در زندگی را به خود اختصاص داده‌اند. به‌شکلی که هر یک از ما روزانه بیش از ده‌ها بار در زمان انجام امور روزمره، کاری که به آن مشغول هستیم را متوقف کرده و سراغ گوشی هوشمندمان می‌رویم.

دوربین‌های کنترلی دائماً در حال ضبط اتفاق‌های جاری هستند. امواج رادیویی حاوی حجم عظیمی از داده‌ها، در اطراف ما در حال انتشار هستند. ارتباط با افرادی که هزاران کیلومتر دورتر از ما هستند در زمانی کوتاه‌تر از یک ثانیه عملی است. شایعات ممکن است در کمتر از یک ساعت ذهن میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر قرار دهد.

قیمت بیمه‌نامه خودرو شما بر اساس رفتار شما در هنگام رانندگی تعیین می‌شود، خرید کالایی خاص با تنظیمات درخواستی خود شما از فروشگاهی در آن‌سوی دنیا به سادگی قابل انجام است، متخصصان برنامه‌نویسی یا تحلیل‌گران مالی می‌توانند هم‌زمان که در کشور خود زندگی می‌کنند، برای شرکتی در قاره‌ای دیگر کار کنند. سیستم‌های هوشمند می‌توانند انتخاب‌های شما در زندگی را پیش از آن‌که بر زبان آورید با دقت بالایی پیش‌بینی کنند. به شکلی که شاید بتوان گفت حریم خصوصی هر انسان دیگر حتی از کره‌ای به اندازه‌ی سر او هم کوچک‌تر شده است. همه‌ی شواهدی که برای انسان قرن بیستم در حد معجزه بود، امروز برای انسان قرن ۲۱ امری عادی است و جالب‌تر اینکه این تازه اول راه است.

 

آینده‌نگری غول‌های اقتصادی

سازمان‌های قرن ۲۱ در دورانی هستند که انقلاب صنعتی چهارم با محوریت تحول دیجیتال در حال از بین بردن بسیاری از الگوهای رایج تجارت در دهه‌های اخیر و رونمایی از شیوه‌های نوینی از تعاملات اقتصادی، محصولات و خدمات نوآورانه و ابزارها و رویکردهای مدیریتی است. تاثیر این تحولات تا اندازه‌ای بنیادین بوده است که امروز می‌توان افول بسیاری از ابرشرکت‌های دهه‌های اخیر را در کنار شکوفایی شرکت‌هایی همچون آمازون، اوبر، فیس‌بوک و سایر استارتاپ‌های تک‌شاخ دید که در دهه‌های گذشته یا وجود نداشتند یا نقشی بسیار کم‌رنگ از آن‌ها دیده می‌شد.

این تغییرات بسیاری از سازمان‌ها را بر آن داشت تا قبل از اینکه مانند برخی دیگر از غول‌های اقتصادی گذشته زیر امواج سهمگین این تحولات غرق شوند، فکری به حال کسب‌وکار خود کرده و سازمان خود را متناسب با تغییرات عصر حاضر متحول کنند.

بی‌شک ورود به چنین فرآیند تحولی‌ای، نیازمند داشتن نقشه‌ی راهی جامع است تا به سازمان‌ها کمک کند که ورای تغییرات مدگرایانه در عرصه‌ی دیجیتال، به شکلی متوازن قابلیت‌های رهبری و قابلیت‌های دیجیتال سازمان خود را توسعه داده و به رهبران بازار در قرن ۲۱ تبدیل شوند.

 

زمینه‌سازی همراه اول برای توسعه کسب و کارهای دیجیتالی

از همین رو به نظر می‌رسد با تغییر مدیریت ارشد در مجموعه همراه اول حمید فرهنگ نیز با درک اتفاقات خارج از مرزهای کشور همسو با این تحولات برنامه‌هایی جدی در این مسیر برای آینده بزرگترین اپراتور منطقه متصور شده است.

همانطور که می‌دانید همراه اول در نمایشگاه تلکام امسال با حضور وزیر ارتباطات از برنامه راهبردی خود با رویکرد دیجیتالی کردن ایران رونمایی کرد. از همین رو در روزهای گذشته این اپراتور با امضا یک تفاهم نامه چند جانبه قرار است کسب و کارهای دیجیتالی در کشور را توسعه می‌دهد.

شرکت ارتباطات سیار ایران ۱۱ آذرماه جاری طی مراسمی با حضور ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی و دبیرشورای عالی فضای مجازی، حمید فرهنگ مدیرعامل همراه اول، عیسی منصوری معاون کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات و مرکز توسعه رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفاهم نامه همکاری چند جانبه با محتوای همکاری، هماهنگی و هم افزایی قابلیت و ظرفیت در موضوع کسب و کارهای نوپا بویژه از نوع دیجیتال توسط طرفین امضا شد.

با امضاء این تفاهم نامه هفت جانبه، همراه اول به عنوان اپراتور پیشرو در امر حمایت از کسب و کارهای نوپا متعهد شد در شتابدهی رسانه ای کسب و کارهای نو کمک کند. از دیگر تعهدات اپراتور اول در این تفاهم نامه «همکاری در معرفی استارت آپ ها با استفاده از ظرفیت سامانه های هوشمند دراختیار»، «اختصاص سهمیه تبلیغی صداوسیما به استارت آپ ها با استفاده از ظرفیت توسکا»، «انجام تبلیغات ویژه کسب و کارهای نوپای دیجیتال در صداوسیما با تخفیف مصوب»، «ایجاد سامانه آموزش الکترونیک جهت برگزاری دوره های آموزشی مدیریت کسب و کار، منتورینگ و …» و «پیگیری همکاری و برگزاری فعالیت ها و برنامه های فرهنگی- ترویجی کارآفرینی مثل استارت آپ ویکندها» عنوان شده است.

در این مراسم که در محل ساختمان توسعه کسب و کار ایرانیان(توسکا) برگزار شد، ضمن تشریح «زیست بوم توسعه کسب و کار دیجیتال نوپا» بر نقش آفرینی مؤثر این شرکت به عنوان شتاب دهنده رسانه ای کسب و کارهای کوچک بر بستر دیجیتال تأکید شد.

همچنین در این مراسم رئیس مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی از نقش اپراتوراول در توسعه کسب و کارهای دیجیتال نوپا و تقویت ظرفیت های داخلی و ملی در این راستا قدردانی کرد.

این در حالی است که براساس برنامه راهبردی ۵ ساله همراه اول این شرکت باید تا آن زمان زمینه تحقق بخشیدن رویای دیجیتالی شدن ایران را ایجاد کند و امضای این تفاهم نامه نیز نشان از گام اول و جدی در این مسیر است.

 

حمایت از دومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند»

دومین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» با حمایت همراه اول و سخنرانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهردار و رئیس شورای اسلامی تهران و حضور جمعی از اعضای شورای شهر تهران، مدیران شهرداری تهران، صاحبنظران و مدیران داخلی و خارجی در برج میلاد تهران برگزار می شود.

در این همایش دو روزه ۱۰ نشست تخصصی با موضوع شهر هوشمند برگزار می شود که در یکی از پنل های روز دوشنبه ۱۹ آذرماه با عنوان «زیرساخت ها و فناوری های نوین در شهر هوشمند» بابک قالیچی مدیرکل فروش سازمانی همراه اول ارائه خواهد داشت.

این همایش و نمایشگاه در محورهای «نقشه راه شهر هوشمند؛ از ایده تا بلوغ»، «الگوهای مشارکت ذینفعان»، «زیست بوم نوآوری در شهر هوشمند»، «حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال»، «پایداری و زیست پذیری هوشمند سازی شهری و نهادهای ملی» برگزار می شود.

همراه اول در این همایش قصد دارد مذاکرات خود را با سایر بازیگران هوشمندسازی در راستای پیشبرد پروژه های هوشمند سازی تهران گسترش دهد.

همزمان با هفته تهران هوشمند اولین چالش نوآوری تهران هوشمند در روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذرماه برگزار شد؛ در این رویداد که یک ماراتن خلاقیت و برنامه نویسی بود، با استفاده از داده ها و دروازه های برنامه نویسی(API) شهرداری تهران راهکارهای نوآورانه برای چالش های شهرداری تهران ارائه شد.

 

ورود جدی به سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان

همچنین در مراسمی دیگری که در آذرماه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مهدی اخوان بهابادی رئیس هیأت مدیره همراه اول، محمدمهدی عباسخانی مدیرعامل شرکت «حرکت اول»، حامد تاج الدین مدیرعامل شرکت «سانا گستر سبز»، جمعی از مدیران همراه اول و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اصحاب رسانه برگزار شد شرکت سرمایه گذاری «حرکت اول» به نمایندگی از اپراتور اول و شرکت دانش بنیان «سانا گستر سبز» قرارداد همکاری جهت سرمایه گذاری امضاء کردند.

در این مراسم که در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، مهدی اخوان بهابادی رئیس هیأت مدیره همراه اول با قدردانی از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و تقدیر از جمع کردن نخبگان در مجموعه حاکمیت اظهار داشت: امروز ما شاهد اولین سرمایه گذاری جدی مجموعه «حرکت اول» هستیم و از این پس اسم «حرکت اول» را بیشتر خواهیم شنید.

وی افزود: همراه اول با تعیین چشم انداز جدید و مأموریت تحقق رؤیای دیجیتال بصورت جدی وارد عرصه سرمایه گذاری در استارت آپ ها شده است.

اخوان با بیان اینکه برخی دوستان نخبه دانشگاهی از عدم توجه به آنها گلایه دارند، تأکید کرد: همراه اول از شما حمایت می کند. وی افزود: امروز می خواهیم این پیام را بدهیم که در کشور جاهایی هستند که به شما نخبگان بصورت خاص فکر می کنند و حاضرند از شما حمایت کنند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این مراسم ضمن تشکر از همراه اول و مجموعه «حرکت اول» بابت جا انداختن مباحثی همچون سرمایه گذاری در استارت آپ ها بیان داشت: ما یک مشکل بزرگ در اکوسیستم خود داریم و آن سرمایه گذاری در سطوح بالای ۵ میلیون دلار است.

وی افزود: اگر ما بتوانیم شرکت های بزرگی همچون همراه اول را به این نتیجه برسانیم که با نگاه به آینده بیزینس خود در استارت آپ ها سرمایه گذاری کنند و از درآمد سنتی خود جدا شوند، این یک اقدام بزرگ است.

ستاری تصریح کرد: این بینش جدید همراه اول جای تبریک دارد که در این ابعاد وارد سرمایه گذاری شده است و البته نتیجه اش را که تزریق نوآوری به کشور است خواهید دید و امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد.

گفتنی است «حرکت اول» شرکت سرمایه گذار همراه اول در استارت آپ هاست که در مراسم امروز با شرکت «سانا گستر سبز» که سامانه های «آچاره» (سامانه هوشمند درخواست خدمات) و «اوبار» (سامانه هوشمند حمل بار) را راه اندازی کرده است قرارداد همکاری امضاء کرد.

لازم به توضیح است انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با این ابعاد که حاصل ساعت‌ها کار کارشناسی و مدیریتی در این مدت زمان کوتاه است نشان می‌دهد که اپراتور اول کشور که به تعبیر وزیر ارتباطات قرار است لوکوموتیو پرقدرت دیجیتالی شدن ایران باشد با جدیت این مسیر را دنبال می‌کند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر