در حال خواندن
آیا تولید پژو ٢٠٧ کراس توسط ایران خودرو واقعیت دارد
0

 

 

نود فناوری-پژو ۲۰۷i که ظاهرا خودرو جدیدتری به نظر می رسد نیز در واقع مدل فیس لیفت پژو ۲۰۶ یا همان پژو ۲۰۶ پلاس است، که در ایران با نام عجیب ۲۰۷i عرضه می شود.

 

اواخر سال ۹۱ زمانی که شرکت پژو به کلی با ایران خودرو قطع همکاری کرد، مدل ۲۰۷ بر روی خط تولید این شرکت حضور داشت و در دو نمونه دنده دستی و اتومات عرضه می شد، اما در پی قطع همکاری دو شرکت تولید این خودرو نیز برای چند سال متوقف شد، تا زمانی که پس از امضای برجام ایران خودرو توانست بار دیگر ۲۰۷ را با برخی تغییرات جزئی ظاهری و داخلی به خط تولید بازگرداند.

تنها تفاوت مهم پژو ۲۰۷ جدید با ۲۰۶ در ظاهر و سطح آپشن های آن است و حتی ایران خودرو هیچ گونه اطلاع رسانی ای در مورد تفاوت های فنی یا کیفی مدل های ۲۰۷ نسبت به ۲۰۶ نکرده است.


اما اخیرا با معرفی رسمی مدل جدید پژو ۲۰۷ با لقب “کراس” در بازار چین، می‌ توان به این نتیجه رسید که پژو ۲۰۷ تنها در ایران تداوم تولید و عرضه ندارد و بلکه در کشور چین هم شاهد تداوم تولید و عرضه آن در مدل‌ های مختلف هستیم، با این وجود که نسل جدید پژو ۲۰۸ (به عنوان مدل جایگزین ۲۰۶ و ۲۰۷) چند سالی می‌ شود کار خود را در بازارهای جهانی آغاز کرده است.


گفتنی است که “پژو ۲۰۷ کراس” با پلاستیک‌ های مشکی رنگ اضافه، برپایه همان پژو ۲۰۷ قدیمی ساخته شده است که هم اکنون با سرمایه گذاری مشترک گروه خودروسازی “پژو/ سیتروئن” و شرکت “دانگ فنگ” در کشور چین باز طراحی شده و تولید می‌ شود.

قیمت مدل‌ های پایه پژو ۲۰۷ کراس، ۷۴ هزار و ۸۰۰ یوان الی ۱۰۵ هزار و ۸۰۰ یوان برای مدل های فول آپشن این خودرو دو رگه چینی فرانسوی است.


در واقع این اختلاف قیمت به خاطر آپشن‌ های زیاد و متنوع نیست، بلکه دلیل اصلی آن می ‌تواند بکارگیری دو پیشرانه مختلف درکنار دو جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک باشد که پیشرانه اول با حجم ۱٫۴ لیتری (مشترک با ۲۰۶ تیپ دو)، قادر به تولید ۷۶ اسب بخار قدرت و حداکثر ۱۲۰ نیوتن متر گشتاور است، اما گزینه دوم همان پیشرانه نام آشنای ۱٫۶ لیتری TU5 خواهد بود که درست همانند نمونه‌ های داخل کشور، توان خروجی آن معادل ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور تولیدی آن هم معادل ۱۴۲ نیوتن متر عنوان شده است.

با این حساب به نظر می رسد که تمام شرایط برای عرضه ۲۰۷ کراس در ایران مهیا باشد، به خصوص آنکه تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان از آماده سازی یک نمونه اولیه (احتمالا پیش تولید) دارد که اتفاقا به دلیل تغییرات غیر حرفه ای و افزایش ارتفاع بیش از حد، بسیار نیز عجیب و نامتعارف به نظر می رسد.

تمام این موارد در حالیست که برخی رسانه های وابسته به ایران خودرو، عرضه چنین محصولی را توسط این شرکت تکذیب کرده اند، اما با توجه به سابقه فعالیت چند ماه اخیر ایران خودرو در زمینه فیس لیفت دنا، سورن و رانا با حداقل تغییرات، عرضه ۲۰۷ کراس با قیمتی بیشتر می تواند کاملا قابل پیش بینی باشد.

با این وجود باید گفت که متاسفانه با توجه به تصاویر منتشر شده، تمام اصول زیبایی شناسی پژو ۲۰۶ که سبب محبوبیت این مدل برای سالیان متوالی شده است در مورد پژو ۲۰۷ کراس به دست فراموشی سپرده شده اند و حالا با هاج بکی بزک شده طرف هستیم که به غیر حرفه ای ترین شکل ممکن افزایش ارتفاع را تجربه کرده است.

 

اما این یک واقعیت است که خودروسازان ما کوچکترین اهمیتی به حفظ اصالت محصول تولیدی خود نمی دهند و با عرضه خودروهای عجیب الخلقه ای نظیر سایپا کوییک یا ۲۰۷ کراس قصد دارند تا با بهره گیری از تمایل مشتریان به خودروهای کراس اوور، به کسب سود بیشتر بپردازند.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر