در حال خواندن
از رفتن چینی‌ها استقبال می کنیم
0

انتهای راهروی طبقه چهارم ساختمان مرکزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را آماده می‌کنند برای آغاز به کار ستاد حمایت از تولیدات فاوا که یک هفته‌ای است تشکیل شده است.
محمود لیایی از وزارت صنایع سابق به وزارت ارتباطات نقل مکان کرده تا آنچه را تحت عنوان حمایت از تولیدات فناوری اطلاعات و ارتباطات پیگیری می‌کرد، این بار در وزارتخانه تخصصی آن ادامه دهد. کاری که با عنوان حمایت از تولیدات داخلی فاوا بر دوش او نهاده شده، ادامه همان راهی است که کرم‌پور زمانی‌که عضو هیات رئیسه شرکت مخابرات ایران پیش از خصوصی شدنش آغاز کرده بود و پس از ابلاغ دو لیست سیاه و سفید به اپراتورها به کما رفت. اکنون این ستاد قرار است این موضوع را به صورت ضابطه‌مندتر و قانونمندتر پیگیری کند تا شاید از تولیدات داخلی صنعت فاوا محصولی قابل توجه برای اپراتورها بیرون بیاید و به این ترتیب اندکی از خرید محصولات خارجی که نمونه مشابه آن در کشور تولید می‌شود، صرف نظر شود.
گفت و گو: فاطمه ملکی – سپیده نیکخواه
پیش از این شما ریاست مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت صنایع را بر عهده داشتید. چه زمانی تصمیم گرفتید از این وزارتخانه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کوچ کنید؟
تقریبا شش ماه است که با پیشنهاد دوستان به این وزارتخانه آمده‌ام.
از همان ابتدا هم در ستاد حمایت از تولیدات بومی فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به کار شدید؟
نه. ستاد به تازگی تشکیل شده و تقریبا یک هفته از عمر آن می‌گذرد.
بیشتر با چه هدفی وارد وزارت ارتباطات شدید؟
من به عنوان مشاور وزیر ارتباطات در امور فناوری و صنعت کارم را در این وزارتخانه شروع کردم. سابقه‌ام در وزارت صنایع، عمدتا مدیریت دفتر برق و الکترونیک بود. پس از آن هم ریاست مرکز فاوای این وزارتخانه را بر عهده گرفتم. در واقع ارتباط زیادی با صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات داشتم. بعد از ادغام دو وزارت بازرگانی و صنایع، با توجه به اینکه دو دستگاه هر دو معاونت یا مرکز فناوری اطلاعات داشتند، تنها وجود یکی از این مراکز برای وزارت صنعت، معدن و تجارت کافی بود. به همین دلیل زمانی که وزارت ارتباطات به من پیشنهاد داد، پذیرفتم که بحث صنعت فناوری اطلاعات را در این وزارتخانه پیگیری کنم.
اما تا پیش از این بحث صنعت فناوری اطلاعات در وزارت صنایع دنبال می‌شد. در حال حاضر این وظیفه از وزارت صنعت، معدن و تجارت سلب شده؟
نه. در واقع بند «ز» ماده سوم شرح وظایف وزارت ارتباطات به صراحت اعلام کرده صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری در حوزه‌های پستی، ارتباطات و فناوری اطلاعات بر عهده وزارت ارتباطات است. از طرفی چون شخصا بحث مجوزهای صنعت این حوزه را در اداره برق و الکترونیک وزارت صنایع بر عهده داشتم، تصمیم گرفتم تجربیات تخصصی‌ام در آن اداره را در وزارت ارتباطات پیاده کنم. البته من در تدوین برنامه پنجم توسعه هم به عنوان رئیس کمیته صنعت فناوری اطلاعات حضور داشتم. به همین دلیل وزیر ارتباطات درخواست کرد در این حوزه دوباره فعالیتم را ادامه دهم.
چه شد که وزارت ارتباطات تصمیم گرفت ستاد حمایت از تولیدات بومی فناوری اطلاعات را تشکیل دهد؟
یکی از وظایف اصلی من حمایت از بحث ساخت صنایع بومی در حوزه فاواست. پیش از این وزارت ارتباطات چنین سابقه‌ای را داشته اما چون مدون نشده بود و قانون خاصی برای تمرکز این حمایت وجود نداشت پیشنهاد من به وزیر ارتباطات این بود که ستادی با این هدف در وزارتخانه شکل بگیرد.
این ستاد تنها بر اساس شرح وظایف وزارت ارتباطات تشکیل شده ‌است؟
ما قوانین زیادی برای حمایت از تولیدات داخلی داریم. یک قانون سال ۷۸ تصویب شد که به قانون حداکثر شهرت یافت. در این قانون صراحتا به حداکثر استفاده از توان داخلی در حوزه‌های فنی و خدماتی تاکید می‌شود. یکی از دلایل تشکیل ستاد همین ماده قانونی بود.‌ البته بحث‌های جانبی هم مانند موضوعاتی همچون تحریم، افزایش نرخ ارز و خودکفایی در حوزه‌های مقتصد در تشکیل این ستاد موثر بود. در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات شما می‌توانید حوزه امنیت همچون ویروس‌کش‌ها یا فایروال‌ها را در نظر بگیرید. هیچ کشوری امنیت خود را به دست بیگانگان نمی‌سپارد. بنابراین هر کشوری تلاش می‌کند با بومی کردن این  صنایع، کار را در دست خودش بگیرد. با استناد به همین موارد تصمیم گرفتیم تمام پتانسیل‌های موجود در مجموعه وزارت ارتباطات را در قالب ستاد حمایت از تولیدات بومی فاوا بسیج کنیم.
این ستاد چه دستورالعمل کلی‌ای در نظر گرفته است؟
 قرار شده مستندات گذشته را استخراج و آسیب‌شناسی کنیم. از تجربیات کارشناسان این حوزه بهره بگیریم و شرکت‌های خصوصی فعال در این حوزه را شناسایی کنیم. تمام محصولاتی را که در زمینه فاوا و حوزه‌های حساس آن تولید شده بررسی می‌کنیم. بسیاری از شرکت‌های خصوصی وجود دارند که پتانسیل و دانش تولید محصولات فاوا را دارند اما تا به حال هیچ نهادی از آنها حمایت نکرده. یکی از اهداف اصلی ما در این ستاد تقویت هدفمند همین بازوان خصوصی است.
با تشکیل این ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر وظیفه‌ای برای حمایت از تولیدات داخلی فاوا ندارد؟
چرا. وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان وظایف خودش را دارد و ما کماکان ارتباط خود را با آنها حفظ می‌کنیم اما در یک حوزه تخصصی مانند فاوا اولویت حمایت با وزارت ارتباطات است. وزارت صنعت به صورت عمومی، تمام حوزه‌های صنعت را زیر چتر حمایت خود دارد. به عنوان مثال وزارت نفت برای تاسیس واحدهای تولید این بخش اول خودش وارد عمل می‌شود و سپس از وزارت صنایع هم کمک می‌خواهد. همین الگو در وزارت ارتباطات و صنایع این حوزه شکل می‌گیرد. می‌خواهیم تمام نیازهای کشور در حوزه فاوا را احصا کنیم تا طی بررسی‌های کارشناسی، اولویت‌های ما در این بخش مشخص شود. قطعا تمام محصولات حوزه ICT که تولیدشان توجیه اقتصادی لازم را در کشور دارد تحت حمایت این ستاد قرار می‌گیرد.
پس مشخص شده که قرار است دقیقا در کدام یک از حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات این حمایت صورت گیرد؟
هم‌اکنون در حال مشخص کردن این بخش‌ها به تفکیک ضرورت و اولویت هستیم. پیش از این برخی از حوزه‌های فاوا به صورت پراکنده از سوی وزارتخانه مشخص بوده اما چون ستادی به صورت متمرکز برای مدیریت آنها وجود نداشته، بحث رها شده است.
قبلا کمیته‌ای به نام حمایت از تولید داخل با ریاست آقای کرم‌پور در مخابرات تشکیل شده بود. این کمیته فهرستی از تجهیزات مورد نیاز داخل برای خرید را تهیه کرده بود. برنامه آنها برای حمایت از تولید مدون نبود؟
چرا برنامه آنها مدون بوده اما جزو وظایف اصلی آنها نبوده، بیشتر بحث علاقه‌ای بوده که آقای کرم‌پور به این موضوع داشته است. قاعدتا اگر شرکت مخابرات از بحث تولید داخل حمایت نکند بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با مشکل مواجه می‌شوند.
فهرستی که این کمیته اعلام کرد شامل کالاهایی بود که شرکت‌ها ملزم بودند از داخل کشور تهیه کنند اما عملا این اتفاق نیفتاد و اپراتورها هم به نوعی این طرح را اجرا نکرد. در ستاد حمایت از تولیدات بومی فاوا شما با استناد بر چه قانونی اپراتورها را ملزم می‌کنید که از تولیدات داخل خریداری کنند؟
خوشبختانه برای فعالیت و عملکرد این ستاد هیچ خلئی وجود ندارد و اصلا نیازی نیست که ما به دنبال تصویب قانونی در این بخش باشیم. در داخل وزارتخانه، شخص وزیر، رئیس ستاد است و بیرون از وزارتخانه اگر نیاز باشد قانونش را برای تصویب در مجلس پیگری می‌کنیم. دولت دست ما را در این بخش بسیار باز گذاشته اما بحث موجود این است؛ قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در کشور ما وجود دارد اما پرسش اینجاست که چرا نباید اپراتور دوم مخابرات طبق آنچه در پروانه کاری‌اش از سوی رگولاتوری ثبت شده از توان داخلی استفاده کند. چند درصد از ۵۱ درصد سرمایه‌گذاری ایرانسل بر اساس پتانسیل داخلی است؟
وزیر ارتباطات خودشان مدعی‌اند که اپراتور دوم تا ۷۰ درصد از توان داخلی استفاده کرده  ضمن آنکه همه تولیدکنندگان پشت درهای دریافت تایید نمونه (TA) از رگولاتوری باقی مانده‌اند.
نه. این تولیدکنندگان درگیر تایید نمونه نیستند. موضوع این است که سطح تولیدکنندگان ما در این بخش مختص نسل دوم است در صورتی که اپراتورها خواهان خدمات و امکانات نسل سوم مخابرات هستند.
در مورد BTSها چطور؟ آنها که به نسل خاصی تعلق ندارند اما عملا از تولیدات داخلی در این بخش استفاده نمی‌شود؟
متاسفانه فرآیند ناهماهنگی در این میان تعریف شده، رگولاتوری معتقد است تولیدکننده باید محصولی تولید کند که تایید نمونه داشته باشد؛ از طرفی تولیدکننده می‌گوید در صورتی محصول تولید می‌کند که حتما بازار خرید داخلی برای آن وجود داشته باشد و اپراتورها هم به عنوان مشتری تنها محصولی را می‌خرند که قابل رقابت با برندهایی مانند زیمنس و نوکیا باشد.
پس وجود این چرخه باطل میان رگولاتوری و مشتریان را می‌پذیرید؟
بله دقیقا. اگر این چرخه باطل نبود که بخش خصوصی ما تا این حد مشکل نداشت. در واقع نهادی باید وجود داشته باشد که محورهای این چرخه را به هم نزدیک کند. البته زمانی که پای صحبت تک‌تک این بخش‌ها می‌نشینیم متوجه می‌شویم آنها هر یک دلایل منطقی خود را دارند.
آیا سرفصل‌های ستاد حمایت از تولیدات بومی فاوا تا به امروز مشخص شده ‌است؟ قرار است این حمایت‌ها برای شرکت‌های حوزه ارتباطات، سخت‌افزار و نرم‌افزار چگونه صورت گیرد؟
قرار است پنج سامانه راه‌اندازی کنیم که اگر به صورت کامل پیاده شوند دست ستاد برای مدیریت زنجیره تامین کالاها و خدمات فناوری اطلاعات باز می‌شود.
منظورتان دقیقا چه سرویس‌هایی است؟
در حوزه فاوا ما تنها به تولید تجهیزات نگاه نمی‌کنیم، حوزه خدمات هم در کنار تولید محصولات بخش کلانی را دربر می‌گیرد. به عنوان نمونه اپراتور تلفن همراه به غیر از نصب آنتن‌های BTS، وظیفه دارد یکسری سرویس‌های ارزش افزوده را هم تعریف کند. هدف ما حمایت از چنین خدماتی است که امکان تولید داخلی آنها با توجیه اقتصادی مناسب وجود دارد. در واقع زمانی که مشخص شود چقدر از درآمد اپراتورها از محل مکالمات و چه اندازه از محل سرویس‌های ارزش افزوده است، سهم حمایت‌های ستاد از این‌گونه خدمات هم مشخص می‌شود.
فکر می‌کنید حجم تولید خدمات ارزش افزوده فاوای کشور به اندازه‌ای هست که نیاز به حمایت هم داشته باشد؟
 خوشبختانه ما در تمام سرویس‌های ارزش افزوده در حوزه‌های مختلف فاوا ادعا داریم. شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در کشور وجود دارد که وضعیت نسبی خوبی برای تولید این خدمات دارند حتی اگر بخواهند از الگوهای خارجی استفاده کنند. در حوزه تلفن‌ ثابت و همراه نمونه‌های بسیاری از این تولیدکنندگان وجود دارد.
با این الگوبرداری خارجی آیا این تولیدکنندگان در تعاریف بومی قرار می‌گیرند؟
 آنها قاعدتا در این الگو قرار نمی‌گیرند در واقع ما تلاش می‌کنیم این شرکت‌ها در تعریف تولیدکنندگان داخلی قرار بگیرند تا بتوانند از این مزایا استفاده کنند. بحث ما این است؛ چرا باید تمام تجهیزات و امکانات مورد استفاده در خدمات ارزش افزوده مخابراتی از شرکت‌های خارجی همچون هواوی یا ZTE تامین شود در صورتی که ما در کشور پتانسیل خوبی برای تامین این سرویس‌ها داریم؟ حتی شرکت‌های بزرگ ارتباطی ما ارائه سرویس‌های ارزش افزوده خود را به این اپراتورهای خارجی می‌سپارند. شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری در کشور ما وجود دارد که بازار کارشان راکد است و ستاد می‌خواهد با پشتیبانی از توان آنها بازار خوبی برای این فعالان بسازد. حتی نظر مقام معظم رهبری و مصوبه هیات وزیران هم در تایید فعالیت ستاد برای حمایت از تولیدات داخلی است.
برای ایجاد هماهنگی میان شرکت‌های حوزه فاوا همچون مخابرات با نهادهای قانونگذار همچون رگولاتوری ستاد چه تدابیری در نظر گرفته است؟
هدف ستاد این بود که روسای این نهادها همچون رگولاتوری، مخابرات، زیرساخت  یا حتی شرکت پست و سازمان فناوری اطلاعات را پشت یک میز، ‌گرد هم آورد تا آنها پیشنهادهای خود را ارائه کنند و نیازسنجی‌های لازم صورت گیرد. تنها در این شرایط است که ما می‌توانیم از تمام پتانسیل‌های موجود برای پشتیبانی از تولید داخل استفاده کنیم.
اعضای ستاد حمایت از تولیدات بومی فاوا چه کسانی هستند؟
 در ستاد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان رئیس، بنده به عنوان دبیر و آقایان حکیم‌جوادی به عنوان رئیس سازمان فناوری اطلاعات، مهدیون به عنوان مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات، محبیان از مدیرعامل پست بانک، عمیدیان معاون حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات، کرم‌پور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آقای خسروی مدیرعامل شرکت زیرساخت و غریب رضا به عنوان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و آقای قطب به عنوان مشاور وزیر اعضای این ستاد را تشکیل می‌دهند.
این افراد به عنوان اعضا حقوقی هستند یا حقیقی؟
اعضا همگی حقوقی هستند. در واقع شورای معاونان کل وزارتخانه در این ستاد حضور دارند.
پس هر پروانه‌ای بخواهد از این به بعد صادر شود باید ستاد آن را تایید کند؟
در حال حاضر چنین روندی نیست اما تلاش می‌کنیم این فرآیند تایید به وجود آید. ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم در کار اپراتورها دخالت کنیم.
منظور ما هم دخالت نبود، در واقع ستاد می‌تواند نیازهای اپراتورها را تبیین کند.
قرار بر این شده که هر گاه رگولاتوری خواست پروانه‌ای صادر کند ستاد بیاید موضوع را رصد کند تا مشخص شود که آیا قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در این پروانه رعایت شده یا خیر. حتی پیگیری می‌کنیم که این قانون در جریان کار هم رعایت شود.
فکر می‌کنید چه زمانی این پیگیری‌ها قابل اجرا باشد؟
تاکنون دو جلسه از این ستاد تشکیل شده است.
در هر صورت هر حمایتی لازم باشد از تولیدکنندگان سخت‌افزار و نرم‌افزار هم به عمل می‌آید و ما به صورت موردی از نمایندگان این بخش‌ها مانند تشکل‌ها و سندیکاها برای حضور در جلسات دعوت خواهیم کرد.
فکر نمی‌کنید تنها با اعضای حاضر، ستاد ابلاغ‌های الزامی را منتشر می‌کند که خالی از نظرات بخش خصوصی است؟
 من شخصا به دلیل تجارب ارتباط با بخش خصوصی فاوا، موضوع حمایت از تولیدکنندگان خصوصی این حوزه را مجدانه پیگیری می‌کنم.
آیا برای اولویت‌های تولیدات فاوا هدفگذاری صورت گرفته؟
شخص وزیر ارتباطات در جلسه اول، اولویت‌هایی تعیین کرد و قرار شد دستگاه‌های تابع این وزارتخانه سه اولویت اول تولیدی خود را مشخص و معرفی کنند و ستاد به اولویت‌های نخست این موارد بپردازد. به این ترتیب محصولات و خدمات این اولویت‌ها در صورتی که نیاز باشند به صورت بومی تولید می‌شوند یا در صورت وجود، تقویت خواهند شد. به عنوان نمونه پست‌بانک و یک بانک دولتی دیگر در اولویت اول خود مشخص کردند که به core banking و خودپردازهای تولید داخل احتیاج دارند. سازمان فناوری اطلاعات هم حوزه نرم‌افزارهای امنیتی را در اولویت خود قرار داده است. ما در ستاد این اولویت‌ها را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود کدام یک از این موارد قابل پشتیبانی است. تمام این فرآیند به کمک پنج سامانه تحت عنوان طرح جامع توانمندسازی صنعت فاوا اجرا می‌شود.
این سامانه‌ها چه اهدافی دارند و چگونه تعریف می‌شوند؟  
سامانه‌ها شامل رتبه‌بندی و شناسایی تامین‌کنندگان حوزه ICT، شناسایی نیازمندی‌ها و مدیریت زنجیره تامین حوزه فاوا، شناسایی فرصت‌های صنعت ICT در سطح بین‌الملل، پایگاه قوانین و مقررات بخشنامه‌های حوزه فاوا و در نهایت سامانه اختصاصی برگزاری مناقصات حوزه ICT است.
این حمایت‌ها قرار است دقیقا چگونه اجرا شوند؟
هفت حمایت ستاد در قالب حمایت‌های علمی و فنی، مالی و تسهیلاتی، قانونی و مقرراتی، اطلاعاتی، حمایت‌های لازم در مناقصات بین‌المللی، حمایت‌های صادراتی و در نهایت پیشنهاد تعرفه‌های ترجیحی برای پشتیبانی از تولیدات داخلی صورت می‌گیرد.
حمایت‌های مالی و تسهیلاتی شامل معافیت‌های مالیاتی است؟
بله. البته این شکل از پشتیبانی به سامانه قانونی و مقرراتی بازمی‌گردد اما ما قبلا این طرح را در وزارت صنایع پیش بردیم که مصوبه اصلاح‌شده آن اخیر اعلام شده است. در واقع حمایت از تولید به هر قانونی احتیاج داشته باشد ما می‌توانیم در ستاد موضوع را از طریق پیگری مصوبه یا لوایح مختلف دنبال کنیم.
تولیدکنندگان فاوا با چه شرایط و مقیاس کاری می‌توانند از این حمایت‌ها برخوردار شوند؟
این موضوع از طریق سامانه رتبه‌بندی و شناسایی تامین‌کنندگان حوزه ICT فراهم می‌شود. در این سامانه‌ها به عنوان نمونه اگر شرکت‌های حوزه بخواهند مناقصه‌ای برگزار کنند پیش از برگزاری مناقصه اطلاعات لازم در خصوص پروژه و سطح توانمندی و استانداردهای شرکت‌ها مشخص می‌شود تا مشخص شود چند شرکت توانایی لازم برای حضور در این مناقصه را دارند‌.
این رتبه‌بندی شبیه رتبه‌بندی شورای عالی انفورماتیک نیست؟
چرا، به آن رتبه‌بندی شباهت‌هایی دارد.
به این ترتیب چندین رتبه‌بندی برای شرکت‌ها به وجود می‌آید که این موضوع مطلوب نیست…
نه. در حوزه‌های تخصصی هر دستگاه می‌تواند در حوزه تحت پوشش خود رتبه‌بندی کند. بر اساس قانونی در سال ۵۲ بحث رتبه‌بندی تمام حوزه‌ها به معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری یا همان سازمان برنامه و بودجه سابق واگذار شده بود اما در حوزه‌های تخصصی این ارگان می‌تواند اختیار خود را به نهاد‌های متولی تنفیذ کند. هم‌اکنون هم چنین روندی برای حوزه فاوا وجود دارد. ما به تمام رتبه‌بندی‌های موجود از جمله  رتبه‌های شورای عالی انفورماتیک احترام می‌گذاریم اما این شورا در خصوص اپراتورها یا سرویس‌های ارزش افزوده که تاکنون رتبه‌بندی نکرده است. ما از پیشنهادهای آنها استفاده می‌کنیم کما اینکه شورا هم می‌تواند با بهره‌گیری از رتبه‌بندی ستاد اطلاعات خود را به‌روز کند. قطعا این رتبه‌بندی رقابت شرکت‌های خصوصی را برای افزایش کیفیت محصولات و خدمات‌شان ترغیب خواهد کرد. رعایت استانداردها و تنوع محصولات، میزان ارزش افزوده محورهای رتبه‌بندی ستاد هستند.
سامانه جامع شناسایی نیازمندی‌ها و مدیریت زنجیره تامین حوزه فاوا قرار است به چه موضوعی بپردازد؟
از صفر تا ۱۰۰ یک زنجیره تامین را در نظر بگیرید؛ بر فرض در بحث اپراتورها از  فرآیند کار از ابتدا تا سرویس‌دهی به مشتریان مشخص است. ما این زنجیره تامین را می‌شناسیم و به ۱۰۰ قسمت تقسیم می‌کنیم اگر دو درصد را به BTSها اختصاص دهیم، بررسی می‌کنیم که آیا ساخت این آنتن‌ها برای ما مزیت داخلی دارد یا خیر. برنامه‌ریزی می‌کنیم که این بخش در داخل تولید شود.
در خصوص سایر تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همچنین شناسایی صورت می‌گیرد تا وضعیت تولید داخل در آن مشخص شود. خوشبختانه یا متاسفانه رشد و گسترش حوزه فاوا سرعت زیادی دارد. ما می‌خواهیم تولیدکنندگان را به نحوی هدایت کنیم که همگام با تکنولوژی جهانی، تجهیزات تولیدی خود را به‌روز کنند و حتی با سرعت جهانی هماهنگ شوند.
سامانه شناسایی فرصت‌های صنعت ICT در سطح بین‌الملل چطور اجرا می‌شود؟
 عملکرد این سامانه را با یک مثال تشریح می‌کنم؛ یکی از بهترین شرکت‌های ما در حوزه مخابرات، کابل‌های مخابراتی ایران است که قبلا وابسته به وزارتخانه بود اما هم‌اکنون خصوصی شده و با تولید کابل‌های مخابراتی و فیبرهای نوری بازار وسیعی در اتیوپی دارد. ما برای شناسایی این فرصت‌ها نیاز داریم با وزارت امور خارجه، بخش خصوصی و وزارت صنعت و هر دستگاه دیگر ارتباط خوبی داشته باشیم. هدف ما این است که یک ارتباط الکترونیکی میان این نهادها ایجاد کنیم.
حتی رایزن‌های اقتصادی ما در کشورهای مختلف حضور دارند تا با شناسایی نیاز کشورهای خارجی بستر صادرات تولیدات ایرانی به این کشورها را فراهم کنند.
کل بازار مصرف ما ۷۵ میلیون نفر جمعیت دارد و ۷۵ هزار بنگاه اقتصادی موجود در این کشور نه‌تنها می‌تواند پاسخگوی نیاز داخل باشد بلکه فرصت‌های زیادی هم برای صادرات دارد.
سامانه اختصاصی برگزاری مناقصات ICT چه مزایایی برای شرکت‌های این حوزه فراهم می‌کند؟
بر اساس قانون حداکثر استفاده از ساخت داخل، تمامی دستگاه‌های دولتی باید دست‌کم شش ماه قبل مناقصه‌شان را اعلام کنند تا اگر بخش خصوصی توان تامین داخلی این مناقصه را دارد فرصت به‌روزآوری سطح کاری خود را داشته باشد و بتواند با دست پر در مناقصه شرکت کند. نمونه این حمایت می‌تواند رایزنی برای مناقصه اپراتور چهارم مخابراتی باشد؛ در واقع رگولاتوری می‌تواند شش ماه پیش از برگزاری مناقصه اپراتور چهارم شرایط، الزامات و استانداردهای این اپراتور را اعلام کند تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند طی این مدت توان خود را برای حضور در این طرح افزایش دهند و به لبه‌های تکنولوژی نزدیک شوند. قطعا با این سامانه تمام مناقصه‌ها به شکلی شفاف برگزار می‌شوند.
تشکیل ستاد حمایت از تولیدان بومی چقدر می‌تواند چالش‌های حاصل از تحریم‌های اقتصادی را در کشور کاهش دهد؟
در واقع می‌توانم بگویم این فرصتی است که تحریم در اختیار ما قرار داده تا بتوانیم توانایی‌های ملی را شکوفا کنیم.
بسیاری از تامین‌کنندگان مخابراتی مانندZTE  و هواوی طبق تحریم‌ها تصمیم گرفته‌اند از بازار ایران خارج شوند…
ما از رفتن این شرکت‌ها استقبال می‌کنیم.
فکر می‌کنید هم‌اکنون آمادگی داخلی برای جایگزینی این دو شرکت در کشور وجود دارد؟
قطعا آن آمادگی لازم هنوز وجود ندارد اما ستاد کمک می‌کند این توان در داخل کشور تقویت شود. مگر ما در ابتدای جنگ تحمیلی سامانه موشکی داشتیم؟ جنگ و تحریم فرصتی را در اختیار ما قرار داد تا این تجهیزات را در داخل تولید کنیم. همان فرصت را تحریم در اختیار ما می‌گذارد تا در حوزه فاوا بتوانیم خودمان را باور کنیم.
قرار است این حمایت‌ها از چه زمانی صورت بگیرد؟
هم‌اکنون این پشتیبانی‌ها به صورت پراکنده انجام می‌شود، ستاد می‌خواهد این حمایت‌ها را همگرا کند. می‌خواهیم بستری به وجود آید که برخلاف روند فعلی ما از بخش خصوصی طلبکار باشیم که چرا با وجود حمایت‌های دولت، تولیدات  داخلی فاوا به شکوفایی نرسیده است.
کمیته مخابرات ابلاغیه‌هایی در خصوص حمایت از تولید داخل اعلام کرده بود. آیا آن حمایت‌ها به قوت خود باقی است؟
ما فهرست آن پشتیبانی‌ها را دریافت کردیم. مخابرات چون ادعا می‌کند که خصوصی شده، نمی‌توان مانند باقی دستگاه‌های دولتی با آنها رفتار کرد. ما می‌خواهیم این لیست‌ها را به‌روز کنیم اما قطعا نمی‌توانیم به سختی گذشته به مخابرات تکلیف کنیم که از کدام بخش از محصولات داخلی استفاده کند اما تفاسیر درستی از قانون حداکثر استفاده از تولید داخلی وجود دارد که بر اساس آن مخابرات مکلف می‌شود تا جای ممکن از توان داخلی بهره گیرد. باید تمام مفاد قانونی موجود در این حوزه را بررسی کنیم تا الزامات مورد نیاز در سامانه‌ها به وجود آید.
منبع: هفته عصر ارتباط

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر