در حال خواندن
از محرم تا فاطمیه با روبیکا
0

بین ابتلا به کرونا و شیوع آن و حضور در مراسم مذهبی و عزاداری کدام را باید انتخاب کرد وقتی در تعالیم اسلام به حفظ سلامتی و مراقبت از جسم بسیار توصیه شده است؟ حتی اگر مقید به این توصیه ها باشیم با آن احساس خسرانی که در عدم حضورمان در مراسم های مذهبی داریم چه باید کرد؟ این مراسم ها موهبتی است که از آن نمی شود گذشت، بنابراین بین از دست دادن آن حس معنوی و عمل به توصیه های دینی کدام انتخاب ارجح است؟ این سوالی است که پاسخ آن توسط اپراتور اول با ارایه راه حلی که هم مانع از انتشار ویروس کرونا می شد و هم امکان حضور در این مراسم ها را هم می کرد، داده شد.

اپراتور اول تلفن همراه کشور با تکیه بر دانش و توان فنی خود برای هیات های عزاداری امکانی را فراهم کرد تا برنامه های عزاداری خود را در قالب اپلیکیشن روبیکا به صورت زنده برای عزاداران به نمایش بگذارند. طرحی که با استقبال گسترده ای مواجه شد. ابتدا عزاداران حسینی با استقبال گسترده از برنامه های عزاداری آنلاین اشتیاق خود را به برگزاری این نوع مراسم ها به شیوه مجازی نشان دادند و پس از آن عزاداران فاطمی. آنچه در این گزارش می خوانید در ارتباط با چند و چون طرح روبیکا در ایام فاطمیه است.

 

تسهیلات ارایه شده توسط همراه اول در روبیکا برای عزاداران  

در ۲۴ دی ماه سال ۹۹ هم‌‎زمان با نزدیک شدن به سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، همراه اول و روبیکا خدمات ویژه‌ای را به منظور ترویج شعائر مذهبی و خدمت ‌رسانی به عزاداران فاطمی ارائه کردند. در قالب این پویش که با مشارکت پایگاه اطلاع‌رسانی عقیق برگزار می‌شد، تمامی هیئت‌ها می‌توانستند از امکان پخش زنده مراسم خود در پیام‌رسان روبیکا بهره‌مند شوند.

همراه اول به تمامی  هیئت‌هایی که قصد داشتند در این پویش مشارکت کنند، ۲۰ گیگ اینترت رایگان اهدا کرد. این هدیه برای هیئت‌ها از طریق ثبت نام و ارائه مدارک در سامانه panel.aghigh.ir قابل دسترسی بود.

طبق اطلاع رسانی شرکت ارتباطات سیار ایران راه‌اندازی هیئت سیار «عقیق فاطمی» از دیگر برنامه‌های این پویش نام برده شد که در آستانه شهادت حضرت زهرا(س) به حرکت در می‌آمد تا عموم مردم در نقاط مختلف شهر تهران بتوانند از این فرصت معنوی بهره‌مند شوند.

همچنین ویژه برنامه «باب‌القبله» که در مناسبت‌های مذهبی از پیام‌رسان روبیکا پخش می‌شد، قرار شد تا در ایام فاطمیه از کانال عقیق در روبیکا و با حضور مهمانان مذهبی، فرهنگی و هنری به صورت آنلاین پخش شود.

مطابق اعلام شرکت ارتباطات سیار ایران برای عزادارن فاطمی با مراجعه به پیام‌رسان روبیکا امکان دسترسی به آرشیو بزرگی از محتوای مذهبی، مانند ادعیه، سخنرانی و مداحی با محوریت حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه فراهم شد.

 

استقبال چند میلیونی عزاداران فاطمی از طرح همراه اول در روبیکا

همان طور که انتظار می رفت این بار هم مانند ایام عزاداری عاشورا استقبال قابل توجهی از طرح همراه اول در اپلیکیشن روبیکا شد و ویروس کرونا مانع از انجام مراسم مذهبی برای عزاداران فاطمی نشد.

به گزارش اداره‌کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران پخش زنده هیئت‌ها در روبیکا در شب های فاطمیه که از ۲۵ تا ۲۷ دیماه برگزار شد به ترتیب در مجموع ۶۴۴.۶ هزار، بیش از یک میلیون و ۶۲۷ هزار و بیش از ٢ میلیون و ۶٢ هزار تماشای آنلاین داشت.

برنامه های عزاداری بنابر همین گزارش یک میلیون و ٢٣ هزار،یک میلیون و ۲۲۸ هزار و یک میلیون و ٣٣١ هزار تماشای آفلاین داشته است.

 

هیات های پرطرفدار در ایام فاطمیه

طبق بررسی های انجام شده توسط مجموعه ارتباطات سیار ایران هیات های «شب شعر محبوب خدا»، «سیدرضا نریمانی»، «دارالقرآن آستان قدس رضوی»، «عشاق الائمه»، هیئت الرضا(ع)، «محبان ائمه»، «ریحانه النبی»، «میثم مطیعی»، «محبین اهل بیت»، «نمایش دلشدگان»، «انصارالحجه»، «ثارالله زنجان»،‌ «حاج محمدرضا طاهری»، «انصار زینب»، ‌«مسجد جمکران»، ‌«کربلا رفسنجان»، «محبین الزهرا مبارکه» از پربازدیدترین هیات ها در این ایام بوده اند.

 

بنابراین با توجه به استقبال گسترده عزاداران فاطمی از این طرح به نظر می رسد که اقدام همراه اول بسیار درست و به موقع و در جهت پاسخ به نیاز اساسی مردم بوده است. این طرح نه تنها در این روزها که کرونا بر زندگی مردم در تمام نقاط دنیا سایه افکنده است، هوشمندانه و قابل استفاده است بلکه در سال های پساکرونا نیز می تواند برای افرادی که به هر دلیلی امکان حضور فیزیکی در این نوع مراسم ها را ندارند موثر و کارآمد باشد.

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر