در حال خواندن
امکان شناسایی دیابت با اپل واچ
0

نود فناوری-تنها چند ماه از زمانی که اپل تصمیم گرفت ساعت هوشمند خود را به دیوایسی کارآمد در حوزه پزشکی تبدیل کند می گذرد و پیشرفت ها از همین حالا محسوس هستند. برندن بالینگر، یکی از موسسین کمپانی Cardiogram اخیراً در حساب توییتری خود اعلام کرده که اپل واچ قادر به تشخیص بیماری دیابت با دقت ۸۵ درصد است. با این حال، نکته ای که باید درباره این رقم در نظر گرفت آن است که تماماً به بیمارانی تعلق دارد که از پیش دیابت در آنها شناسایی شده بود.

این گزارش نشان می دهد که اپل واچ در آینده نزدیک می تواند به دیوایسی قابل اتکا برای پایش سلامتی تبدیل شود. در تحقیقات اخیر، اطلاعات ۱۴ هزار دارنده اپل واچ مورد برررسی قرار گرفت و با استفاده از سنسور ضربان قلب ساعت مشخص شد که ۴۶۲ نفر از آنها به دیابت مبتلا هستند. این کار چگونه انجام شد؟ مبتلایان دیابت معمولاً ضربان قلب متفاوتی نسبت به افراد سالم دارند و به همین خاطر، سنسور ضربان قلب اپل واچ در تئوری قادر به تشخیص این ضربان های نامنظم است.

 

همانطور که خبرگزاری TechCrunch نیز اشاره کرده، این همان سنسوری است که در سایر پوشیدنی های پایشگر سلامتی نیز استفاده می شود و به همین خاطر، چنین قابلیتی در انحصار اپل واچ نخواهد بود. علاوه بر این، بیماری هایی که می توان با پوشیدنی ها شناسایی کرد تنها به دیابت محدود نمی شوند. بالینگر قبلاً از اپل واچ و الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی کمپانی خود برای تشخیص ریتم آنرمال قلب با دقت ۹۷ درصد استفاده کرده بود.

از طرف دیگر، ساعت هوشمند ساکنین کوپرتینو می تواند فشار خون و اختلالات تنفسی به هنگام خواب را نیز با دقت تحسین برانگیزی شناسایی کند. اگر تحقیقات بیشتر در زمینه تشخیص بیماری ها با چنین دیوایس هایی موفقیت آمیز باشد، قطعاً شاهد تحولی عظیم در زمینه مراقبت های بهداشتی خواهیم بود؛ هرچه نباشد شناسایی زودهنگام یک بیماری، معمولاً به معنای افزایش شانس درمان و نیز پیشگیری از هزینه های درمانی گزاف است.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر