در حال خواندن
اندورید پی دسترسی مخفیانه اپلیکشین‌ها را مسدود میکند
0

نود فناوری-هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی نسخه‌ بعدی اندروید وجود ندارد. تنها شایعاتی درباره‌ی بهینه‌سازی بریدگی نمایشگر و بلاک شدن API های ذخیره نشده به گوش می‌رسد. با این حال اکنون منبع موثقی از قطع کردن دسترسی برنامه‌ی پس زمینه به دوربین در اندورید پی خبر می‌دهند.

به گزارش XDA Developers، این نسخه از اندروید برنامه‌های پس زمینه‌ای که قصد دارند در هر زمانی به دوربین دسترسی پیدا کنند را یافته و این توانایی را از آنها می‌گیرد. قابلیت یاد شده می‌تواند کاربرانی که حفظ حریم خصوصی برایشان اهمیت بسیاری دارد را به خوبی راضی کند.

ایجاد چنین محدودیتی توسط اندروید پی بر اساس شناسه کاربری اپ یا UID صورت می‌گیرد. این UID در واقع مشخصه‌های منحصر به فردی هستند که اندروید به هر اپلیکیشنی که روی تلفن هوشمند نصب می‌شود، اختصاص می‌دهد و این ویژگی به خصوص تا زمان پاک شدن اپ‌ها یکسان می ماند.

گزارش شده که اندورید پی می‌تواند UID‌های غیر فعال  را شناسایی کرده و دسترسی آن اپلیکیشن به دوربین‌ها را قطع کند. در این صورت اگر یک اپلیکیشن غیر فعال که در پس زمینه حضور دارد، بخواهد از دوربین استفاده کند، سیستم عامل بلافاصله سعی خواهد کرد تا زمانی که اپ در پس زمینه فعال است با ایجاد خطاهای نرم افزاری زیاد از دسترسی‌اش به دوربین جلوگیری کند.

 

پیش از این ویژگی Doze نسخه‌های قبلی اندروید، دسترسی اپلیکشین‌های فعال در پس زمینه را به پردازنده و سرویس‌ شبکه‌‌ محدود می‌کرد. در اندروید اوریو نیز تمام اپلیکیشن ها موظف بودند در صورت استفاده از دوربین، با به نمایش گذاشتن یک اعلان، اتفاق مذکور را به اطلاع کاربر برسانند. به همین منوال قابلیت جدید اندروید پی روند ایجاد محدودیت استفاده از دوربین را به مرحله بعدی رسانده و اپلیکیشن‌های پس زمینه را نیز در بر خواهد گرفت.

ویژگی جدید اندروید پی تنها محدود به دوربین‌ها نیست و سیستم عامل جدید گوگل قرار است از دسترسی اپلیکیشن‌های پس زمینه به میکروفون نیز جلوگیری کند. بدین صورت تنها اپ‌های فعال اجازه استفاده از میکرفون موبایل را خواهند داشت.

ویژگی‌های یاد شده می‌تواند راه‌حل مطلوبی برای مقابله با اپلیکیشن‌هایی ارائه دهد که آرام و بی خبر به ضبط ویدیو، عکس‌برداری و صدابرداری از فعالیت‌های کاربران می‌پردازند.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر