در حال خواندن
ایرانسل چهارده ساله شد
0

بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل در مراسم «چهاردهمین سال‌روز راه‌اندازی شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل» با اعلام آخرین دستاوردهای ایرانسل در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت‌: « ایرانسل در حال حاضر با ۵۳/۵ میلیون نفر مشترک و پوشش جمعیتی ۸۹ درصدی در کل کشور، بیش از ۳۹ میلیون مشترک اینترنت همراه و بیش از ۶۶۰ هزار مشترک اینترنت ثابت (TD-LTE) دارد.»

او در ادامه با ارائه آمارهایی از پهنای باند مصرفی در شبکه دیتای ایرانسل گفت: «ترافیک روزانه دیتای شبکه ایرانسل از ابتدای فعالیت بیش از ۱۲۲۸ برابر شده و تجربه مشترک در استفاده از شبکه دیتا نیز بیش از ۱۴۰ برابر بهبود پیدا کرده است. همچنین بیش از ۳۷ میلیون گوشی هوشمند در شبکه ایرانسل فعال است و روزانه یازده هزار و ۵۴۳ ترابایت ترافیک مصرفی در شبکه دیتای ایرانسل رقم می‌خورد.»

نقش ایرانسل در اقتصاد دیجیتال

در ادامه صحبت‌های مدیرعامل ایرانسل به سهم بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومانی ایرانسل در اقتصاد دیجیتال اشاره شد که احتمال می‌رود این عدد تا پایان امسال به ۱۸ تا ۱۹ میلیارد تومان برسد. همچنین نزدیک به ۷۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم با مشارکت ایرانسل در کشور شکل گرفته و بیش از ۳ هزار شرکت نیز با ایرانسل در حال همکاری هستند. عباسی‌آرند در صبحت‌هایش به درآمدهای دولت از ایرانسل نیز اشاره کرد و توضیح داد: «سهم درآمدهای دولت از ایرانسل حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان و سهم درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان بوده است. رشد سرانه دیتای همراه مشترکین ایرانسل در این سال‌ها ۴۰ برابر شده است. ترافیک روزانه دیتای شبکه ایرانسل بیش از ۱۲۲۸ برابر شده و کیفیت شبکه به گونه‌ای است که تجربه مشتری بیش از ۱۴۰ برابر بهبود یافته است.»

مقایسه فروش فیزیکی و الکترونیکی ایرانسل در یک سال گذشته

در مراسم چهارده سالگی ایرانسل به رشد ۱۴۰۰ برابری شبکه ۴G اشاره شد که بیش از ۴ هزار شهر و دهستان بزرگ از این شبکه استفاده می‌کنند. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای نسل پنجم تلفن همراه هم از دیگر برنامه‌های ایرانسل است که به گفته عباسی‌آرند در حال حاضر شبکه ۵G در دو منطقه از تهران به صورت پایلوت راه‌اندازی شده و به‌زودی در دو نقطه دیگر از شهر تهران هم راه‌اندازی خواهد شد. ایرانسل قصد دارد در برخی شهرهای خاص هم یک سری نقاط را به نسل پنج مجهز کند.

ارائه راهکارهای سازمانی ایرانسل

در ادامه به راهکارهای سازمانی که ایرانسل ارائه می‌دهد هم اشاره شد. برگزاری جلسات غیرحضوری مجلس شورای اسلامی بر بستر شبکه امن ایرانسل، مشارکت در راه‌اندازی اپراتور هوشمند پلیس، تامین زیرساخت ارتباطی بیش از ۴۰ بانک و موسسه مالی، پوشش شبکه NB-IoT در بیش از ۲۰ استان، تست موفقیت‌آمیز راهکار پارکینگ حاشیه‌ای هوشمند در شهر مشهد و تست موفقیت‌آمیز راهکار کاملا بومی کنتورهای هوشمند گاز از دستاوردهایی بود که در این مراسم به آنها اشاره شد. به گفته عباسی‌آرند بیش از ۸ هزار کسب‌وکار از خدمات ایرانسل استفاده می‌کنند.

مسئولیت‌های اجتماعی ایرانسل

عباسی‌آرند در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت در دوران کرونا، به ترافیک رایگانی که ایرانسل در زمان شیوع کرونا به مشترکین خانگی داده اشاره کرد تا افراد بتوانند از منزل کارهایشان را انجام دهند. ۱۲ میلیارد کمک نقدی برای درمان و پیشگیری از گسترش ویروس، راه‌اندازی و مشکارت فعال در کمپین ایران همدل، راه‌اندازی اپلیکیشن سلامت آنلاین برای مشترکان ایرانسل، دسترسی رایگان به محتوای آموزشی در لنز ایرانسل و ارائه سرویس سرگرمی در اپلیکیشن چهارخونه از دیگر پروژه‌های ایرانسل در راستای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت در دوران کرونا بوده است.

معرفی واحد تحقیق و توسعه و آکادمی ایرانسل

واحد تحقیق و توسعه قصد دارد با حمایت از شرکت‌های داخلی، نهادهای دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و استارت‌آپ‌ها و افرادی که ایده‌های جدیدی در راستای کسب‌وکاری ایرانسل دارند، بتواند به منظور خلق ارزش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به جایگاه برتر ملی در کشور تبدیل شود.

در این واحد مرکز نوآوری ایرانسل، با استراتژی نوآوری باز، شکل گرفته که قرار است از ظرفیت‌های استارت‌آپی کشور در حوزه‌هایی مانند کلان داده، هوش مصنوعی، بیومتریک، زنجیره بلوک، رباتیک، رایانش ابری، پردازش زبان طبیعی و اینترنت اشیا استفاده کند. در همین راستا، از دو هفته پیش فراخوانی برای حضور در مرکز نوآوری برای شبکه استارت‌آپی کشور ارسال و از آنها دعوت شده تا طرح‌هایشان را در وب‌سایت ایرانسل ثبت کنند. قرار است ایرانسل در ۱۴ تا ۱۶ آبان ماه یک رویداد استارت‌آپی برگزار کند. در این رویداد دوازده تیم برتر برای حضور در مرکز نوآوری ایرانسل انتخاب خواهند شد.

معرفی سرویس‌های جدید دیجیتالی ایرانسل

در بحث تحول دیجیتال عباسی‌آرند به دو حوزه اصلی اشاره کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ یکی ایجاد تحول اساسی در فرایندهای داخلی ایرانسل و سازوکار اداری ایرانسل و بحث digital office است و حوزه دیگر مربوط به خدمات و سرویس‌هایی است که ایرانسل می‌تواند برای مشترکنیش ارائه دهد. او معتقد است که تا انتهای سال ۲۰۲۱، پروژه تحول دیجیتال ایرانسل به نتیجه می‌رسد و هم مشترکین و هم ذی‌نفعان ایرانسل می‌توانند از قابلیت‌ها و مزایای این پروژه بهره‌مند شوند.

پلتفرم‌های دیجیتالی جدید ارائه‌شده توسط ایرانسل

در ادامه رویداد از سرویس‌های جدید دیجیتالی ایرانسل نیز رونمایی شد. اولین سرویس در حوزه Open API و با نام تجاری «یلوهاب» است که بستری برای تبادل و عرضه ای‌پی‌ای در حوزه استارت‌آپی کشور خواهد بود. درواقع یلوهاب بازارگاهی برای خرید و فروش ای‌پی‌ای فراهم میکند و از ویژگی‌های آن می‌توان به تنوع ای‌پی‌آی‌های ارائه شده، بهره‌مندی از ای‌پی‌ای‌های اپراتوری و بانکی اشاره کرد. سروی بعدی «یلو ادوایز» است که با هدف توانمندسازی کسب‌وکارها برای استفاده از تبلیغات دیجیتال ارائه شده است. ویژگی این سرویس تنوع کانال‌های تبلیغاتی و بهره‌گیری از مکانیزم‌های مبتنی بر جایزه و ریفرال است که با قیمت بسیار رقابتی نیز در بازار عرضه می‌شود.

«یلو مانیتورینگ» هم از دیگر سرویس‌های جدید دیجیتالی ایرانسل است که در حوزه رگ‌نک دسته‌بندی می‌شود و به توسعه‌دهنده کمک می‌کند تا بتواند نظارت کاملی روی محتوایش داشته باشد. درواقع توسعه‌دهنده می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند این سامانه، نظرات کاربرانش را مشاهده کند.

سامانه «سه دو یک»، Distribution platform است که در خصوص مدل درآمدزایی برای تولیدکنندگان محتوا به مدل برد برد برای مخاطب، تولیدکننده محتوا و صاحب رسانه برسد. سرویس «ابرتو» نیز در دسته محصولات B2C قرار دارد که امکان ذخیره‌سازی، اشتراک‌گذاری و دانلود را فراهم می‌کند. باتوجه به محدودیت‌های سرویس‌های مشابه خارجبی و قیمت‌های بالایی که در بازار وجود دارد، از این سرویس به‌عنوان یک گزینه مناسب یاد شده است.

ورود ایرانسل به بورس

در انتهای مراسم و در بخش پرسش و پاسخ، بیژن عباسی‌آرند درباره ورود این شرکت به بورس اینطور توضیح داد: «از امسال، شرکت گسرتش الکترونیک، که سهامداران داخلی ایرانسل است، تصمیم گرفت وارد بورس شود. بخش عمده‌ای از کارها توسط شرکت‌های وابسته به بورس انجام شده و مراحل نهایی در حال سپری شدن و مجوز مربوطه اخذ شده است. هنگامی که بورس نتیجه مربوطه را اعلام کند، در فاز نخست ۵ درصد از سهام شرکت در قالب عرضه اولیه ارائه خواهد شد.»

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر