در حال خواندن
بارش سنگین باران دیگر برای شبکه ارتباطی کشور مساله ساز نیست
0

تغییرات جوی در برخی موارد باعث از کار افتادن سایت‌های ارتباطی می‌شود. اما به گفته مجری توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات، با برنامه‌ریزی‌های قبلی اکنون مشکلی در شبکه ارتباطی کشور وجود ندارد.

در گذشته معمولا با بارش‌های سنگین، سایت‌های اینترنت در سطح روستاها و شهرها دچار مشکل می‌شدند. اما از حدود دو سال قبل، زمانی که برنامه‌ریزی‌هایی در وزارت ارتباطات و بخش توسعه ارتباطات روستایی به وجود آمد، قطعی‌های ناشی از بارش‌های جوی به حداقل رسید. امروز پس از دو روز بارش مداوم در برخی نقاط کشور، تنها بخش کوچکی از خوزستان مشکل ارتباطات اینترنتی دارد.

به گفته مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دیگر امروز از بارش باران و برف، غافلگیری نمی‌شویم و از قبل برای رهایی از مشکلات برنامه داریم.

«مهرداد ترابیان» مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات درباره مشکلات شبکه ارتباطی کشور که به واسطه بارش باران ایجاد شده است، گفت: «بارش‌های باران در کشور تقریبا شبکه ما را دچار مشکل نکرده است. مانیتورینگ شبکه نشان می‌دهد ارتباط در تمام کشور متصل است به جز منطقه‌ای در استان خوزستان.»

ترابیان افزود: بر اثر بارش مداوم باران، قسمتی از شهرستان «اندیکا» در استان خوزستان دچار رانش شده و این رانش یک فیبر نوری را قطع کرده است. افراد در حال کار تلاش برای تعمیر این فیبر نوری هستند و تا عصر این مشکل برطرف خواهد شد. بارندگی باعث بارش باران در اندیکا شده و فیبر نوری را قطع کرده است.

وی درباره مشکلاتی که تغییرات جوی برای شبکه ارتباطی کشور به وجود می‌آورد، گفت: معمولا زمان بارش برف و باران مشکل اصلی که برای سایت‌های ما رخ می‌دهد، قطعی برق است که اگر بیشتر از چهار ساعت طول بکشد، باطری‌ سایت‌ها تمام و ارتباط  قطع می‌شود.

ترابیان اشاره کرد: برای رفع این مشکل، مدتی است وزارت نیرو قطعی‌های برق را به ما اطلاع می‌دهد و ما با این آگاهی، سعی می‌کنیم از قبل برای برق‌رسانی به سایت موردنظر اقدام کنیم.

اما همیشه مسئله قطعی از پیش اعلام شده نیست، گاهی اوقات قطعی‌ها اتفاقی و به دلایل طبیعی است. ترابیان در این باره گفت: قطعی‌های اتفاقی اگر در محل سایت‌های مهم که چند سایت دیگر از آن سرویس می‌گیرند باشد، برای آن دیزل می‌بریم تا برق مورد نظر را تامین کند.

مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات  افزود: معمولا در هر شهر چندین دیزل داریم که در مواقع بحرانی ارتباطات شبکه را متصل نگه دارند. دیزل‌ها از قبل‌ در شهرهای مختلف مستقر هستند و نیازی نیست که در این شرایط جوی دیزل‌ها را از جاده عبور بدهیم. البته گاهی اوقات مانند زمانی که در استان گیلان برف بارید، با وجود این‌که بیش از ۱۰ دیزل در آن‌جا داشتیم اما چون مشکل را ۵۰ دیزل حل می‌کرد مجبور شدیم از شهرهای مجاور دیزل بفرستیم و وضعیت بد جاده‌ها کمی مشکل ایجاد کرد.

وی در پایان تاکید کرد که ارتباطات کشور متصل است و تا این لحظه قطعی ارتباطی به جز در شهرستان اندیکای خوزستان وجود ندارد.

 

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر