در حال خواندن
بازار موبایل به کما رفت
0

فروشندگان می‌گویند: به دلیل اینکه قیمت‌ها لحظه‌ای هماهنگ با نرخ دلار افزایش و کاهش پیدا می‌کند، ترجیح می‌دهند ریسک نکنند و گوشی نفروشند. افزایش ۱۱۰ تا ۱۲۰ تومانی دلار در یک روز، بازار گوشی تلفن همراه را به رکود کشاند.
نود آی سی تی – بازار تلفن همراه نیز همانند سایر بازارها تحت تاثیر افزایش شدید قیمت دلار قرار گرفت و یک بار دیگر رکود کامل را تجربه کرد.
به گفته فروشندگان پاساژ علا‌ءالدین، از چند روز گذشته با افزایش قیمت دلار، بازار تلفن همراه کم‌کم جنب و جوش خود را از دست داد و دیروز به بدترین وضعیت خود رسید؛ تا آنجا که خرید و فروش گوشی در بازار متوقف شد.
بر اساس این گزارش، طبقات بالای علاءالدین که بیشتر مختص فعالیت عمده‌فروشان است، دیروز  تقریبا به حالت نیمه تعطیل درآمد و به این ترتیب عمده‌فروشان از فروش کالا به خرده‌فروشان خودداری می‌کنند و در صورت فروش گوشی با قیمت‌های بسیار بالا نیز حتما به صورت نقدی جنس در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و چک قبول نمی‌کنند.
فروشندگان می‌گویند: به دلیل اینکه قیمت‌ها لحظه‌ای هماهنگ با نرخ دلار افزایش و کاهش پیدا می‌کند، فروشندگان ترجیح می‌دهند ریسک نکنند و گوشی نفروشند، زیرا ممکن است یک گوشی را که مثلا امروز ۴۹۰ هزار تومان می‌فروشند فردا مجبور شوند با قیمت ۵۲۰ هزار تومان خریداری کنند که به هر حال چه در صورت فروش و چه خرید متضرر می‌شوند.
به گزارش فناوران، از سوی دیگر، خریداران هم فقط برای تماشا کردن به بازار موبایل سر می‌زنند و کمتر به فکر خریدند، زیرا از هفته گذشته قیمت گوشی‌ها با افزایش ۲۰ درصدی همراه بوده است.
بر این اساس، یکی از گوشی‌هایی که به شدت تحت تاثیر قیمت دلار قرار گرفته، آیفون اپل است که این روزها قیمت نسخه‌های گارانتی‌دار آن با بدون گارانتی فرق چندانی ندارد و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد.
دیروز نسخه ۱۶ گیگابایتی بدون گارانتی آیفون با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شد و نسخه ۳۲ گیگابایتی آن با قیمت یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. البته در فروشگاه‌های مختلف می‌شد قیمت‌های متفاوتی یافت. این در حالی است که قیمت نسخه ۱۶ گیگابایتی این گوشی تا یک هفته پیش یک میلیون و ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان بود و نسخه ۳۲ گیگابایتی آن با قیمت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسید.
دیروز قیمت گوشی Galaxy SIII سامسونگ هم یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان اعلام شد که با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به چند روز پیش همراه بود.
یکی دیگر از گوشی‌هایی که افزایش ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده، گوشی Galaxy SII سامسونگ است که با قیمت حدود ۹۵۰ هزار تومان در بازار موجود است.
گوشی Galaxy Note سامسونگ هم از این افزایش قیمت بی‌نصیب نبوده و هم اکنون با نرخ یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی در بازار موجود است. این در حالی است که تا هفته گذشته نرخ این گوشی حدود یک میلیون یا گاهی کمتر از این میزان هم بوده است.
قیمت گوشی Xperia S سونی یک میلیون اعلام شد که نسبت به گذشته افزایش ۷۰ هزار تومانی داشته و گوشی  One X HTC هم‌اکنون با قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت همراه بوده است.
در این میان گوشی‌هایی هم که از قیمت متوسطی برخوردارند، از افزایش قیمت مستثنی نیستند و دست کم با افزایش ۵۰ تا ۷۰ هزار تومانی به فروش می‌رسند. بر این اساس می‌توان به Galaxy Ace سامسونگ اشاره کرد که ۴۹۰ هزار تومان قیمت دارد و چند روز پیش با قیمت ۴۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسید. Xperia X8 سونی اریکسون هم پیشتر با قیمت ۲۴۰ هزار تومان موجود بود و هم‌اکنون با قیمت ۲۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
Galaxy Fit سامسونگ که این روزها ۳۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، پیشتر ۲۸۰ هزار تومان در بازار موجود بود و wildfire S HTC با افزایش قیمت ۶۰ هزار تومانی به نرخ ۳۳۰ هزار تومان در بازار موجود است.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر