در حال خواندن
بالا و پایین کمپانی‌های خارجی حاضر در تلکام ۲۰۱۶
0

نادر نینوایی – هفدهمین نمایشگاه تلکام ۲۰۱۶ با حضور گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

شرکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه طیف گسترده‌ای از شرکت‌های چینی، ویتنامی، فنلاندی و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی و شرق آسیا را شامل می‌شوند که برخی با شرکای ایرانی و برخی مستقلا در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.

آنچه که مسلم است فروش تجهیزات حوزه تکنولوژی اگرچه می‌تواند برای شرکت‌های خارجی درآمدزا بوده و مطلوب ارزیابی شود، اما اگر با انتقال دانش و فناوری به کشور همراه نشود اگر نگوییم بی‌فایده در نهایت برای کشور کم فایده خواهد بود و در بلند مدت کشور را به مصرف‌کننده صرف و منفعل کالاهای خارجی تبدیل می‌کند. چنانکه در سال‌های گذشته هم شاهد آن بوده‌ایم که واردات بی‌رویه محصولات مخابراتی چینی باعث شده که عملا چند کارخانه تولیدکننده تجهیزات مخابراتی از جمله کارخانه‌های واقع در شیراز تولیدشان متوقف شود.

با همین نگاه به سوی غرفه‌داران و مدیران‌عامل شرکت‌های خارجی که در نمایشگاه امسال تلکام شرکت کردند رفتیم و از آنها درباره چند و چون خدمات و محصولاتی که ارایه می‌کنند پرسیدیم تا بدانیم این شرکت‌ها علاوه بر فروش محصولات تا چه اندازه به سرمایه‌گذاری در ایران و انتقال فناوری به کشورمان توجه نشان می‌دهند.

نکته جالب در مورد برخی شرکت‌های چینی و ویتنامی آن بود که در عین اینکه این شرکت‌ها هیچ مترجم فارسی زبانی نداشتند غرفه‌داران آنها هم با چنان لهجه غلیظ چینی و ویتنامی انگلیسی صحبت می‌کردند که نمی‌شد تشخیص داد چه می‌گویند. ضمنا بسیاری از غرفه‌داران هم انگلیسی را نصفه و نیمه صحبت می‌کنند که همین امر ارتباط برقرار کردن را برای مشتریان احتمالی آنها و برای رسانه‌ها ناممکن کرده است.

علاوه بر آنچه عنوان شد، برگزاری همزمان دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در نمایشگاه بین‌المللی تهران و در مجاورت تلکام از دیگر نکته‌های جالب است. جالب‌تر آنکه برخی از سالن‌های اختصاص داده شده به این رویداد همان سالن‌هایی هستند که نمایشگاه الکامپ در آن برگزار می‌شود و لذا باید گفت در صورت توافق برگزارکنندگان تلکام و الکامپ این امکان وجود داشت که به جای برگزاری نمایشگاه آب و فضلاب تلکام و الکامپ همزمان و در کنار هم برگزار شوند. به همین بهانه اما در این شماره ویژه‌نامه هم سری به سالن‌های مربوط به خارجی‌های نمایشگاه تلکام و هم به خارجی‌های نمایشگاه تاسیسات آب و فضلاب زدیم تا از چند و چون دو نمایشگاهی که در جوار هم برگزار می‌شوند آگاه شویم.

*شرکت سوئدی Roxtec

یکی از شرکت‌های خارجی که در نمایشگاه تلکام امسال حضور دارد شرکت سوئدی Roxtec است که آب‌بندهای ورودی کابل برای کاربردهای مخابراتی را عرضه می‌کند.

این شرکت که حدود ۱۰ سال است در ایران کار می‌کند مدعی است که شیوه‌های نوینی را برای آب‌بندی ارایه می‌کند و آنها را وارد ایران نیز کرده است.

کابل‌های ارایه شده در این شرکت برای انتقال کابل از یک بخش به بخش دیگر مثل اتاق کنترل کمک می‌کند.

جالب است بدانید که در اتاق کنترل اگرچه تمام اتاق در مقابل آب و آتش و خاک عایق‌بندی می‌شود اما عایق‌بندی کابل تجهیزات جداگانه‌ای را می‌طلبد و محصول ارایه شده توسط این شرکت ورودی کابل به دیوار را آب‌‌بندی می‌کند.

این کار در قدیم توسط فوم انجام می‌گرفت اما مشکل فوم این است که اگر بخواهید کابل را عوض کنید مجبور می‌شوید کل دیوار را خراب کنید تا فوم را عوض کنید اما با این محصول با بازکردن چند پیچ می‌توان کابل‌ها را اضافه یا کم کنید.

مسوول غرفه این برند مدعی است که این شرکت در حال حاضر هیچ شرکت رقیبی در ایران ندارد و حتی شرکت‌های چینی که می‌خواستند آن را شبیه‌سازی کنند به دلیل آنکه فرمول ماده استفاده شده در این طرح‌ها کاملا در اختیار این شرکت است نتوانسته‌اند مشابه آن را بسازند.

Roxtec در حال حاضر در ایران با ITMC و شرکت باران تلکام و در بخش نفتی با عسلویه کار می‌کند و محصولات خود را به آنها ارایه می‌دهد.

این شرکت اما با وجود ارایه محصولی منحصر به فرد اما صد درصد خارجی بوده و صرفا نماینده‌ای برای فروش در ایران دارد.

*شرکت nestor cables

تیمو جاکولا مدیرعامل و توسعه‌دهنده فنلاندی شرکت nestor cables از دیگر شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه تلکام ۲۰۱۶ است. وی در مصاحبه با خبرنگار عصر ارتباط در مورد نوع کابل‌هایی که شرکتش ارایه می‌دهد و کاربردهای این کابل‌ها گفت: این شرکت، کابل‌های فیبر اپتیکی کابل‌های نوری و کابل‌های تخصصی مسی دارد که برای انتقال اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این شرکت همچنین به گفته مدیرعامل فنلاندی‌اش در کشور‌های فنلاد، روسیه، در سراسر اروپا و در آمریکا محصولات خود را به فروش می‌رساند و الان هم در ایران حضور پیدا کرده تا بازار ایران را بسنجد اما تاکنون قراردادی با مشتریان ایرانی امضا نکرده‌اند.

تیمو جاکولا در پاسخ به خبرنگار عصر ارتباط که از او خواست صراحتا توضیح دهد که در ایران صرفا به دنبال فروش محصول است و یا نیم‌نگاهی هم به سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به ایران دارد نیز گفت: قدم اول ما این است که در ایران با کمک شریک‌مان تجارت‌مان را محکم کنیم و قدم‌های بعدی می‌تواند این باشد که سرمایه‌گذاری کنیم.

 *نمایشگاهی برای فروش همه چیز

می‌گویند فردی خسیس یک بسته سبزی خرید و قصد داشت که آن را بخورد اما به هنگام خوردن قورباغه‌ای که لای سبزی‌ها بود زیر دندانش رفت همین بود که صدای قار و قور قورباغه به هوا رفت. اما فرد خسیس زیر لب گفت اگر قار کنی می‌خورمت واگر صدای قیر هم از خودت در بیاوری باز هم می‌خورمت چرا که برای خرید این بسته سبزی و البته برای تو پول خرج کرده‌ام.

حال و روز این مثل دقیقا با حال و روز نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران که در جوار تلکام و در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود همخوانی دارد.

این نمایشگاه اگر چه با محوریت تاسیسات آب راه‌اندازی شده اما هر چیزی که بخواهید از مبلمان و شیرینی‌جات گرفته تا لباس‌های محلی کشورهای حوزه خلیج‌فارس در آن ارایه می‌شود.

جالب آنکه وقتی از یکی از غرفه‌داران هندی‌الاصل نمایشگاه می‌پرسم که چرا در نمایشگاه تاسیسات آب اقدام به فروش روغن نباتی می‌کند با جسارت می‌گوید خوب هم تاسیسات آب و هم روغن نباتی توسط تکنولوژی ساخته می‌شوند پس همه این‌ها به هم مرتبط هستند!

غرفه‌داری دیگر که در حال عرضه و معرفی شیرینی‌های خود است اما می‌گوید از آنجا که در اینجا هیچ چیز سرجای خودش نیست پس نباید به ارایه اجناس نامرتبط در نمایشگاه هم اهمیت داد.

اما در میان این بازار مکاره اجناس مختلف که نمایشگاه بین‌المللی تهران را شبیه دوشنبه بازار کرده است چند غرفه‌ای هم هستند که به ارایه محصولات مرتبط با تاسیسات آب و فاضلاب می‌پردازند و از آنجا که محصولات یکی از این شرکت‌ها به نوعی با صنعت مخابرات هم مرتبط است به معرفی آن می‌پردازیم.

یکی از این شرکت‌ها شرکت Titronic middle east است. این شرکت اگر چه در ابتدا توسط برزیلی‌ها در عمان راه‌اندازی شده اما به مرور سهام شرکت به طرف‌های عمانی فروخته شده به گونه‌ای که فقط یک کارمند برزیلی برای آنها باقی مانده است .

Patrick B.Barros برزیلی که به عنوان نماینده شرکت عمانی در ایران حضور دارد در مورد محصولاتی که شرکتش ارایه می‌دهد، گفت: ما گاردهای محافظتی تولید می‌کنیم که دور تاسیسات الکتریکی و مخابراتی قرار می‌گیرند. این گاردها از جنس پلیمر ساخته شده‌اند و در مقابل جریان الکتریسیته و وارد آمدن ضربه به کسی که مسوول نصب تجهیزات برق یا مخابراتی است به شکل یک عایق و محافظت‌کننده عمل می‌کنند. البته ما هنوز در ایران فروشی نداشته‌ایم اما در حال حاضر در این کشور دنبال نماینده می‌گردیم.

جمع‌بندی

نحوه مشارکت عمانی‌ها با برزیلی‌ها و بعد انتقال این دانش و فناوری از برزیل به عمان و از عمان به سایر نقاط جهان از جمله ایران می‌تواند برای ما ایرانیان الگو و نقشه راه خوبی باشد تا از این پس به‌جای خرید صرف محصول از کمپانی‌های رنگ‌ و وارنگ با تنظیم قرارداد‌های صحیح به مرور شرکت‌های فناوری محور را به کشور آورده و حتی پس از ورود تکنولوژی به کشور سهام آنها را خریده و برند آنها را مال خود کنیم.

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که می‌بایست به جای برگزار کردن دو نمایشگاه نامرتبط (تاسیسات آب و تلکام) نمایشگاه تلکام و الکامپ به‌صورت همزمان برگزار می‌شد.

به این ترتیب اگر شرکت‌کنندگان به اشتباه از سالنی از تلکام به سالن‌های نمایشگاه دیگر می‌رفتند هم با عرضه محصولات نامرتبط مواجه نمی‌شدند و هم از سوی دیگر کمپانی‌های خارجی و صاحبان سرمایه ایرانی فقط نیاز بود که یک بار در سال به نمایشگاه بروند و از هزینه‌های اضافی هم کاسته می‌شد. ضمن آنکه تجمیع این دو نمایشگاه می‌توانست جذابیت‌های آنها را نیز برای مخاطبان دو‌ چندان کند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر