در حال خواندن
با افزایش تعرفه‌های مخابراتی همراهی شود
0

مردم و مسوولان برای توسعه سیستم‌های ارتباطی، شرکت مخابرات را در افزایش تعرفه‌ها همراهی کنند.
سید مصطفی سیدهاشمی، رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران با بیان این مطلب گفت: متاسفانه تحریم‌ها روی مخابرات اثر خود را گذاشته است. تولید داخلی هم تنها ۴۰ درصد نیازهای مخابرات را تامین می‌کند و همچنان برای پیشبرد کار به خارج وابسته‌ایم.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها فرصت مناسبی برای افزایش تولید داخلی است، گفت: ما با پیش‌بینی مشکلات این روزها، ‌نیاز  یک تا دو سال آینده مخابرات را خریداری کرده ایم. این موضوع فرصت مناسبی را در اختیار مهندسان ما می‌گذارد که بتوانند در این مدت روی تولید داخل کار کرده و نیازهای آینده بخش مخابراتی کشور را تامین کنند.
سیدهاشمی افزود: با چند شرکت خارجی که توان مقابله با تحریم‌ها را دارند و از لحاظ فنی هم مسلط هستند، قراردادهای تولید داخل بسته‌ایم تا به صورت ۵۰-۵۰ گام‌های اجرایی برای تولید محصولات مخابراتی در کشور را برداریم.
وی تاکید کرد: مصمم هستیم از این گردنه با قوت عبور کنیم.
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای تولید داخل سبب افزایش هزینه تمام شده می‌شود، گفت: از مردم می‌خواهیم در این خصوص با ما همکاری کنند. همچنین دستگاه‌های نظارتی کاری کنند تا فضای توسعه برای ما تنگ نشود.
سیدهاشمی گفت: فناوری مخابرات به روز است و اگر از آن عقب بیفتیم، باید سال‌ها به دنبال جبران باشیم. این موضوع نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. سرمایه‌گذاری هم در گرو داشتن سرمایه و سود است. سود هم در گرو عرضه خدمات مطلوب و تعرفه مناسب است.
وی افزود: اسفند ماه امسال می‌توانیم پیشنهاد افزایش تعرفه را ارایه کنیم. در بخش تلفن همراه چون بازار رقابتی است، نیازی به افزایش قیمت وجود ندارد،  اما در بخش تلفن ثابت با زیان روبه رو هستیم و شرکت‌های مخابرات استانی ضرر می‌دهند. بنابراین در این بخش به دنبال افزایش تعرفه خواهیم بود.
سیدهاشمی در مورد آزمون استخدامی شرکت مخابرات و احتمال افزایش ظرفیت نیز توضیح داد: طبق تعهد شرکت مخابرات ایران به سازمان خصوصی سازی، موظف هستیم سطح اشتغال در این سازمان را حفظ کرده و به این منظور نیاز به استخدام ۵ هزار نفر بوده است. به همین دلیل هیات مدیره با استخدام ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق آزمون موافقت کرد که مراحل نهایی خود را طی می‌کند.
وی افزود: در مورد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر، این موضوع در دستور کار هیات مدیره قرار دارد. یک راه برگزاری یک آزمون دیگر است که در صورت تصویب چنین موضوعی قطعا امسال رخ نمی‌دهد. اما راه دوم که سازمان خصوصی‌سازی پیش پای ما گذاشته، تحت پوشش قراردادن کارمندان شرکت‌هایی است که  به صورت پیمانکار با ما همکاری می‌کنند.
رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران ادامه داد: برای نمونه مخابرات صاحب ۴۹ درصد سهام شرکت «خدمات اول» است. اگر دو درصد به این میزان افزوده شود و سهم ما به ۵۱ درصد برسد، کارمندان این مجموعه زیر پوشش شرکت مخابرات ایران قرار خواهند گرفت. در صورت تصمیم هیات مدیره، این موضوع تا پایان سال عملیاتی می‌شود و تعهد ما به سازمان خصوصی‌سازی ایفا می‌گردد.
وی در مورد اختلاف در تعیین تکلیف حق‌السهم دولت از محل پیامک نیز گفت: این موضوع هنوز در مراجع مربوط در حال بررسی است و به نتیجه قطعی نرسیده است.
سیدهاشمی در مورد یکسان‌سازی تعرفه‌ تلفن ثابت نیز گفت: در استان تهران این موضوع اتفاق افتاده است. در اصفهان نیز چند شهر دارای تعرفه یکسان هستند. تصمیم‌گیری در مورد این موضوع را به هیات مدیره مخابرات استانی واگذار کرده‌ایم تا با بررسی شرایط فنی و مسایل اجتماعی و سیاسی این کار را انجام دهند.
وی ادامه داد: یکسان‌صسازی تعرفه‌های تلفن ثابت صرفا به صورت استانی خواهد بود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد این موضوع صرفا برای شهرستان‌های یک ااستان جذاب است و برای تماس با شهرهای استان‌های دیگر منافع فردی برای مصرف کننده ندارد.
رییس هیات مدیره مخابرات همچنین از واکنش وزیر درقبال اعتراض وی به افزایش مدت انحصار ارایه خدمات نسل سوم انتقاد کرد.
رضا تقی پور در واکنش به اعتراض سیدهاشمی گفته بود: ” هر کسی باید در جایگاه خودش حرف بزند».
 سیدهاشمی در این باره گفت: در جمهوری اسلامی ایران فضای باز سیاسی برای اظهارنظر وجود دارد و هر شهروندی آزاد است در هر موضوعی حرف بزند. مسوولان می‌توانند بهترین فکر و نظر را گزینش کنند و کار خود را انجام دهند اما این حق، به هیچ وجه مانع ارایه نظر افراد نیست.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر