در حال خواندن
با ساخت کارخانه ۷۰۰ میلیون دلاری هندی خروج بزرگترین تولیدکننده آیفون از چین جدی شد
0

فاکسکان در اقدامی که به انتقال تولیدش از چین سرعت می‌بخشد، قصد دارد حدود ۷۰۰ میلیون دلار در کارخانه جدیدی در هند سرمایه‌گذاری کند تا تولید در این کشور را افزایش دهد.

بلومبرگ به نقل از منبع آگاه نوشت: این شرکت تایوانی قصد دارد در یک زمین ۳۰۰ هکتاری که نزدیک فرودگاه بانگالورو (پایتخت ایالت جنوبی کارناتاکا) واقع است، کارخانه‌ای برای تولید قطعات آیفون احداث کند.

به گفته بعضی از منابع آگاه، این کارخانه ممکن است هدستهای اپل را تولید کند و فاکسکان ممکن است از این محل برای تولید بعضی از قطعات برای کسب و کار خودروی برقی خود استفاده کند.

این سرمایه‌گذاری، یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های فاکسکان تا به این تاریخ در هند بوده و منعکس کننده ریسک از دست رفتن جایگاه چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات الکترونیکی مصرفی است. اپل و سایر برندهای آمریکایی، تمایل دارند تولیدکنندگان قراردادی چینی، استفاده از پایگاه‌های تولید دیگر نظیر هند و ویتنام را بررسی کنند. بازنگری در زنجیره تامین جهان در دوران پاندمی کووید و جنگ اوکراین، شتاب گرفت و ممکن است شیوه ساخت دستگاه‌های الکترونیکی جهانی را تغییر دهد.

یونگ لیو، رئیس فاکسکان که هفته گذشته با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیدار کرد، درباره احتمال سرمایه‌گذاری در کارناتاکا، اظهارنظر نکرد.

به گفته منابع آگاه، انتظار می‌رود پایگاه تولید جدید در هند، حدود ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کند. مجتمع تولید آیفون فاکسکان در شهر ژنگژو، حدود ۲۰۰ هزار کارمند دارد اما تعداد آنها در اوج فصل تولید، افزایش پیدا می‌کند.

تولید در شهر ژنگژو در آستانه تعطیلات سال نوی میلادی به دلیل شیوع کووید، کاهش پیدا کرد و باعث شد اپل زنجیره تامین وابسته به چین را مورد بررسی قرار دهد.

کارخانه جدید فاکسکان از شتاب گرفتن جابجایی تولید فاکسکان از چین، خبر می دهد و این کارخانه می‌تواند عرضه قطعات در هند را بهبود بخشیده و احتمالا سهم این کشور در تولید گوشی آیفون را از پنج درصد فعلی، به ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

چندین مقام دولتی از جمله معاون وزیر فناوری هند، روز جمعه در تائید جزئیات کارخانه جدید از جمله ساخت آن و ایجاد ۱۰۰ هزار شغل، توییت‌هایی ارسال کردند.

این کارخانه ممکن است تغییراتی پیدا کند زیرا فاکسکان همچنان در فرآیند نهایی کردن سرمایه‌گذاری و جزئیات پروژه است. همچنین معلوم نیست که این کارخانه، به منزله ظرفیت جدید خواهد بود یا تولید فاکسکان از پایگاه‌های دیگر مانند کارخانه‌های چینی به این کارخانه منتقل می‌شود.

تصمیم فاکسکان می‌تواند به دولت هند که به دنبال کاهش شکاف فناوری با چین است، کمک کند. به خصوص اکنون که سرمایه‌گذاران و شرکتهای غربی از سرکوبی بخش خصوصی توسط پکن، بیمناک هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هند مشوق‌های مالی به تولیدکنندگان قراردادی اپل مانند فاکسکان عرضه کرده است. رقیبان کوچک‌تر شامل ویسترون و پگاترون هم تولید در هند را افزایش داده‌اند و قطعه سازانی نظیر شرکت جبیل، سرگرم تولید قطعات برای ایرپاد هستند.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر