در حال خواندن
بررسی تاثیرات ۵G بر ایجاد فرصت های جدید تجاری
0

در ماه های پایانی سال ۲۰۲۲ کشور تایلند به میزبانی هوواوی برگزارکننده سیزدهمین دوره از رویداد انجمن جهانی پهن باند تلفن همراه بود که در آن به جنبه های مختلف فناوری نسل پنجم اینترنت پرداخته شد. در این رویداد کن هوو، رییس چرخشی شرکت هواووی در سخنرانی خود با عنوان ۵G پیشرو است، درباره تاثیرات فناوری نسل پنجم بر ایجاد فرصت های جدید رشد برای مشاغل سخنرانی کرد. گزارش پیش رو ابتدا به بخش هایی از این سخنرانی می پردازد و سپس وضعیت رشد فناوری نسل پنجم در کشور را مورد ارزیابی قرار می دهد.

۵G پیشرو است

هوو در ابتدا با بیان اینکه فناوری ۵G سریعتر از هر نسل قبلی فناوری تلفن همراه رشد کرده است، گفت: فقط در سه سال، ما شاهد پیشرفت قابل توجهی در استقرار شبکه، خدمات مصرف کننده و کاربردهای صنعتی بوده ایم.

او افزود: ۵G در مسیر سریع قرار دارد و همه ما باید به پیشرفتی که به دست آورده ایم افتخار کنیم. اما کارهای بیشتری برای به حداکثر رساندن ارزش آن می توانیم انجام دهیم. ما باید با هم کار کنیم تا به طور کامل قدرت ۵G را آزاد کنیم. شبکه‌ها و خدماتی مانند یکپارچه‌سازی ابری و سیستمی گسترش می‌یابد. ما با هم می‌توانیم توسعه جهشی را در شبکه‌های ۵G، برنامه‌ها و در کل صنعت پیش ببریم.

به گفته هوو از اکتبر ۲۰۲۲، بیش از ۲۳۰ اپراتور در سراسر جهان خدمات تجاری ۵G را راه اندازی کرده اند. در مجموع، این صنعت بیش از سه میلیون ایستگاه پایه ۵G راه اندازی کرده است که به بیش از ۷۰۰ میلیون مشترک خدمات ارائه می دهد.

رییس چرخشی شرکت هواووی گفت: در مخابرات، خدمات مصرف کننده همچنان بخش عمده ای از درآمد اپراتور را تشکیل می دهد. با رایج‌تر شدن ۵G، تجربه فوق‌العاده برتر آن باعث ایجاد تغییرات جدیدی در رفتار مصرف‌کننده می‌شود، از جمله افزایش شدید ترافیک ویدیویی با کیفیت بالا. برنامه‌های تلفن همراه جدید که از سرعت‌های بیشتر و تأخیر کمتر ۵G بهره می‌برند، میانگین مصرف داده‌های کاربر (DOU) را دو برابر کرده‌اند و میانگین درآمد هر کاربر (ARPU) را ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهند که به رشد مداوم درآمد اپراتور از اتصال کمک می‌کند.

وی افزود: همجنین برنامه‌های B2B 5G نیز به موتور جدیدی برای رشد درآمد شرکت‌های مخابراتی تبدیل می‌شوند و ارزش قابل‌توجهی در صنایعی مانند نفت و گاز، تولید و حمل‌ونقل تولید می‌کنند. این برنامه ها نه تنها نوآورانه هستند بلکه ارزش تجاری واقعی برای شرکت های مخابراتی ایجاد می کنند. برای مثال، در سال ۲۰۲۱، اپراتورهای چینی بیش از ۳.۴ میلیارد یوان (تقریباً ۵۰۰ میلیون دلار) درآمد جدید از بیش از ۳۰۰۰ پروژه صنعتی ۵G به دست آوردند. علاوه بر این، این پروژه ها ۱۰ برابر این مقدار را از داده های مرتبط و خدمات یکپارچه ICT تولید می کنند.

به گفته هوو برنامه های B2B 5G آماده تبدیل شدن به سریع ترین جریان درآمدی در حال رشد برای اپراتورها هستند. ۵G سناریوهای خدماتی، برنامه‌ها و مدل‌های تجاری جدیدی را امکان‌پذیر می‌کند و راه را برای فرصت‌های رشد بی‌سابقه در صنعت هموار می‌کند.

به عقیده هوو برای استفاده از این فرصت ها، چند کار وجود دارد که باید انجام دهیم که در ادامه به آن می پردازیم:

ایجاد شبکه برای تجربه کاربری بهتر

هوو گفت: فراتر از گسترش پوشش، شبکه ها باید به گونه ای ساخته شوند که انواع مختلف تجربه کاربر را بهینه کنند. به عنوان مثال، اپراتورهای چینی شبکه‌های خود را برای TikTok و سایر سرویس‌های ویدیویی محبوب بهینه‌سازی کرده‌اند و تاخیر ورودی اول را تا ۵۰ درصد و فریم فریز را تا ۹۰ درصد کاهش داده‌اند. این تجربه ویدیویی بسیار روان‌تر مصرف داده را دو برابر کرده و کاربران جدیدی را به سمت خدمات ۵G جذب می‌کند.

پیشبرد توسعه ۵.۵G

رییس چرخشی شرکت هواووی در مورد پیشبرد ۵G به سطح بعدی گفت: هواووی با اپراتورها و شرکای صنعتی برای ارائه چهار ویژگی برای ۵.۵G، تکامل بعدی فناوری ۵G، کار کرده است که این ویژگی ها عبارتند از: ۱۰ گیگابیت برثانیه downlink، ۱ گیگابیت بر ثانیه uplink، پشتیبانی از ۱۰۰ میلیارد اتصال و هوش بومی.

هوو گفت: صنعت باید برای تعریف استانداردها، آماده‌سازی طیف و ایجاد اکوسیستم گرد هم آیند.

نوآوری خدمات برای به حداکثر رساندن ارزش ۵G

به گفته رییس چرخشی شرکت هواووی با پهنای باند زیاد و تأخیر کم، ۵G می‌تواند با ابر و هوش مصنوعی ادغام شود تا خدمات کاملاً جدیدی را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها فراهم کند. شرکت‌های مخابراتی می‌توانند تجربیات جدیدی مانند واقعیت توسعه‌یافته (XR)، بازی‌های ابری، و خدمات تماس غنی‌شده را برای مصرف‌کنندگان فردی ارائه دهند و راه‌حل‌های تحول دیجیتال جامع‌تری را به شرکت‌ها ارائه کنند. این ها جریان های درآمد جدیدی را باز می کنند و فرصتی را برای اپراتورها فراهم می کند تا فراتر از اتصال رفته و به سمت خدمات ابری و یکپارچه سازی سیستم حرکت کنند.

وی افزود: دیجیتالی شدن صنعت موج بعدی توسعه اقتصاد جهانی است. به عنوان یک عامل کلیدی تحول دیجیتال، ۵G دنیایی از فرصت‌های جدید را باز می‌کند. اما اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات باید با هم کار کند تا از آنها نهایت استفاده را ببرد.

هو در پایان گفت: اگر با هم کار کنیم، می‌توانیم توسعه جهشی را در شبکه‌های ۵G، برنامه‌های کاربردی و در کل صنعت پیش ببریم.

ضرورت توسعه ۵G در ایران و مسئولیت اپراتورها در این راه

بنابر آنچه از سخنان رییس چرخشی شرکت هواووی برمی آید نه تنها با رشد چند برابری توسعه ۵G در جهان مواجهیم، بلکه این رشد به شکوفایی صنایع و خدمات کمک قابل ملاحظه ای کرده است. بنابراین عقب ماندن در این عرصه با توجه به شتاب بالای آن تبعات جبران ناپذیری برای کشورهایی که در راه اندازی شبکه فناوری نسل پنجم اهمال می کنند خواهد داشت.

در کشور ما بنابر آمار ارایه شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اپراتور همراه اول در حوزه ارتباطات پهن باند سیار در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱، با ارائه خدمات ۳G و ۴G، با ۵۳ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۵۸ مشترک، در ردیف نخست ارائه خدمات پهن باند قرار گرفته است. بنابراین انتظار می رود که این اپراتور بنابر ضرورت توسعه زودهنگام در بخش ۵G و با در اختیار داشتن بیشترین پوشش ارتباطی و زیرساختی گام های بلندی در جهت ارایه و کاربردی کردن خدمات فناوری نسل پنجم بردارد.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر