در حال خواندن
بررسی تمام آپشن های تسلا مدل S
0

نود فناوری-تسلا Model S به عنوان یک خودرو تمام برقی که قیمتی در حدود یک مرسدس بنز S500 یا یک BMW سری ۷ دارد، به عنوان یکی از نمادهای تحول در صنعت خودرو شناخته می شود.


Model S یک خودرو تمام برقی است و تقریبا تمام قسمت های آن حتی دستگیره درها که در اغلب خودروها به صورت مکانیکی است، در این خودرو برقی است، وقتی به داخل اتاق این خودرو نگاه می کنید، تعداد کلیدهای بسیار کمی را می بینید، در عوض یک پنل پشت آمپر بزرگ و یک صفحه نمایشگر لمسی ۱۷ اینچی در این اتاق وجود دارد که تقریبا تمامی تنظیمات خودرو از طریق آنها انجام می شود. استفاده از این پنل که به ظاهر ترکیب پیجیده ای دارد، بسیار ساده است فقط لازم است تا یک بار دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کنید. در مطلب پیش رو سعی شده تا یک نگاه جامع و در عین حال مختصر به محتویات درون این تبلت ۱۷ اینچی بیندازیم.

۲ کنترلر، ۲ نمایشگر


پنل ۱۷ اینچی تسلا را می توان به ۴ قسمت اصلی تقسیم کرد. قسمت بالا که یک نوار نازک است و اطلاعات ضروری خودرو و قابلیت انتخاب نرم افزارها را در اختیار راننده قرار می دهد. قسمت دوم و سوم، دو قسمت از صفحه هستند که می توانید براساس نظر خود دو نرم افزار مختلف را در آنها باز کنید و یا با زدن دکمه Full Screen یکی از آن نرم افزارها را به صورت کامل در صفحه بگنجانید. قسمت چهارم که یک نوار باریک در پایین پنل است، در هر لحظه به شما این اختیار را می دهد تا تنظیمات و کنترلرهای خودرو را تغییر دهید و همچنین سیستم تهویه یا گرمکن صندلی را هم از همان طریق تنظیم کنید.

کنترلرهای قسمت بالاصفحه
در نوار نازک بالای پنل، از سمت چپ نمایشگر دما داخل اتاق، شارژ باتری، Home Setting یا تنظیمات منزل، Driver Setting یا تنظیمات راننده، علامت Tesla، نشانگر بلوتوث، نشانگر دیتا اینترنت، ساعت و هشدار غیرفعال بودن ایربگ ها را مشاهده می کنید. در زیر این نوار هم ۶ گزینه برای انتخاب نرم افزارهای سیستم است که به ترتیب Media, Navigation, Energy, Web, Camera و Phone هستند.
با کلیک کردن روی لوگوی باتری، میزان شارژ باقیمانده و مسافتی که می توانید تا اتمام آن طی کنید را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین می توانید تا اتمام آن طی کنید را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین می توانید تنظیم کنید که باتری با چه آمپری شارژ شود و با چه ریتمی مورد استفاده قرار بگیرد. در قسمت Home Setting می توانید آدرس و مشخصات منزل خود را وارد کنید و همچنین می توانید فرکانس ریموت در پارکینگ را به سیستم بدهید و برای بازکردن در از طریق لمس Open Door روی پنل اقدام کنید.
قیمت Driver Setting که مربوط به تنظیمات راننده است، این اختیار را به شما می دهد که بتوانید برای افرادی که با این خودرو رانندگی می کنند، به نام خودشان حالت رانندگی تنظیم کنید. به این معنی که بعد از اضافه کردن یک User Name می توانید حالت صندلی، درجه حرارت سیستم تهویه مطبوع، حالت رانندگی، حالت فرمان، حالت سیستم تعلیق و میزان مصرف باتری را برای هر فرد تنظیم کنید.
برای لود کردن تنظیمات خودتان می توانید از طریق همان منو Driver Setting اقدام کرده و با لمس نام خود، تنظیمات انجام شده را برای رانندگی خود فعال کنید. علامت Tesla که وسط تولبار بالایی قرار دارد، نسخه نرم افزار و آخرین آپدیت ها را به شما نشان می دهد. از طریق لوگوی Bluetooth می توانید همانند تمام خودروها، تلفن همراه خود را به سیستم متصل کنید و از طریق آن به موسیقی ها و تماس های تلفن همراه تان دسترسی پیدا کنید.

نشانگر دیتا اینترنت که موج دیتا دریافتی را نشان می دهد هم برای استفاده از سیستم ناوبری، موسیقی و مرورگر لازم است. در آمریکا وقتی یک تسلا می خرید، هزینه های برای سیم کارت و اینترنت از شما دریافت نمی شود. همچنین در اینجا شاید گفتن این حرف هم خالی از لطف نباشد که شارژ باتری لیتیومی خودرو هم در آمریکا رایگان است! نشانگر آخر اما ساعت و هشدارها را به شما نشان می دهد.
سیستم Media برای پخش موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد و شاید تنها تفاوتی که می تواند این سیستم را از دیگر سیستم های مدیا متمایز کند، این است که علاوه بر بلوتوث، AUX و USB، کاربر می تواند با سرچ کردن نام در قسمت مرورگر مدیا، موسیقی مورد علاقه خود را به صورت صوتی یا تصویری پیدا کرده و گوش کند.
سیستم Navigation یا ناوبری هم که از طریق اتصال به اینترنت و GPS کار می کند را می توان با لمس کردن عبارت Nav فعال کرد. سیستم به سرعت موقعیت شما را پیدا کرده و با بهره گیری از سیستم جستجوگر فوق العاده اش می تواند تقریبا هر مقصدی را برای شما پیدا کند. همچنین می توانید با زدن دکمه Full Screen تمام صفحه نمایشگر را به سیستم ناوبری اختصاص دهید.
نمایشگر Energy به شما نمودارهای ریز و درشتی را برای میانگین مصرف در بازه های مختلف نشان می دهد و هم چنین از طریق آن می توانید برای مصرف باتری ها محدودیت تنظیم کنید. Web هم که با در اختیار قرار دادن یک مرورگر به شما اجازه وب گردی را می دهد.
نشانگر Camera به شما این اختیار را می دهد تا دوربین دید عقب و جلو را فعال کنید، که البته دوربین دید عقب در هنگام رانندگی با دنده عقب به صورت خودکار فعلا می شود. تنظیمات Phone هم علاوه بر دفترچه تلفن موبایل، یک دفترچه تلفن مجزا را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید در آن شماره های مورد نظر خود را ذخیره کنید، همچنین یک صفحه کلید مجازی هم برای شماره گیری در اختیارتان قرار می دهد.

کنترلرهای قسمت پایین صفحه
در پایین پنل ۱۷ اینچی تسلا، علاوه بر دکمه روشن و خاموش، کلیدهای لمسی برای فعال کردن گرمکن شیشه جلو و عقب، روشن و خاموش کردن گرمکن/ سردکن صندلی به همراه سیستم تنظیم دما برای هر سرنشین، یک نشانگر به نام Control هم وجود دارد که از طریق آن می توانید به تنظیمات خودرو دسترسی پیدا کنید.

تنظیم سانروف (در حالت های مختلف باز بودن براساس درصد)، تنظیمات Trip که گزارش مسافت طی شده و مصرف میانگین را در اختیارتان قرار می دهد، سیستم Display که تنظیمات نور صفحه پنل را برای روز و شب تنظیم می کند، تنظیمات E-Brake که به ترمز اضطراری معروف است و با نگه داشتن موقعیت دسته دنده در حالت P فعال می شود و تنظیمات Driver که شامل تنظیمات سیستم تعلیق، سیستم فرمان، کنترل کشش و کنترل پایداری، Creep و تنظیمات ترمز است. وقتی وارد این قسمت می شوید، یک تصویر سه بعدی از خودرو روی صفحه ظاهر می شود و شما می توانید تمام تغییراتی را که روی سیستم اعمال می کنید، به صورت نمادین روی خودرو داخل پنل هم مشاهده کنید.

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر