در حال خواندن
بهترین مسیرها و تاریخچه فرودگاه مهرآباد
0

فرودگاه بین المللی مهرآباد یکی از قدیمی ترین فرودگاه های ایران و فرودگاه اصلی تهران می باشد که در غرب آن واقع شده است. از این فرودگاه امروزه بیشتر برای پروازهای داخلی استفاده می شود و دارای چندین ترمینال مختلف است که از هر کدام آنها به منظور پروازهای تعدادی ایرلاین خاص استفاده می شود. داشتن اطلاعات از بهترین مسیرهای رسیدن به فرودگاه مهرآباد می تواند کمک کند که مسافر هر چه سریعتر و بر اساس زمان پرواز تعیین شده در بلیط هواپیما به فرودگاه برسد و از پرواز جا نماند.

معرفی فرودگاه مهر آباد

فرودگاه بین المللی مهرآباد سالانه ۱۸ میلیون مسافر را از طریق ۶ ترمینال خود جابه جا می کند و با ۱۵ ایرلاین داخلی در زمینه پرواز ها همکاری دارد. این فرودگاه مجهز به ۵ پارکینگ مجزا به منظور پارک ماشین ها است و از امکانات رفاهی آن می توان به رستوران و کافی شاپ، عابر بانک، بانک فروشگاه و.. اشاره نمود. همچنین در داخل فرودگاه پایگاه تعدادی از ایرلاین های داخلی وجود دارد که می توان برای مسیر برگشت از همانجا در داخل فرودگاه بلیط هواپیما را تهیه نمود. به عنوان نمونه افرادی که از یزد برای شرکت در یک سمینار به تهران آمده باشند و بلیط رفت و برگشت رزرو نکرده اند می توانند بلیط هواپیما تهران یزد را با رسیدن به تهران در داخل فرودگاه تهیه کنند.

تاریخچه فرودگاه مهرآباد

منطقه ای که فرودگاه مهرآباد در آن تاسیس شده است در گذشته و زمان قاجار روستایی به نام حسین آباد بوده و چون به عنوان مهریه  به عصمت الدوله بخشیده شده بود مهر آباد نام گرفته است.  این فرودگاه در سال ۱۳۱۷ ساخته شد و با توجه به آنکه تمامی پروازهای داخلی و خارجی ایران توسط آن انجام می شد نقش مهمی در حمل و نقل هوایی ایران داشت. فرودگاه مهرآباد در طی سال ها فعالیت خود روز به روز پیشرفت های چشمگیری داشت و بر تعداد پروازهای خود به مقاصد گوناگون می افزود. با احداث فرودگاه امام خمینی در سال ۸۶ تصمیم گرفته شد که تمامی پروازهای خارجی فرودگاه مهر آباد به فرودگاه امام خمینی منتقل شود و فقط پروازهای داخلی و پروازهای حجاج به عربستان از طریق این فرودگاه انجام شود. فرودگاه مهرآباد امروزه یکی از مجهز ترین فرودگاه های ایران است که روزانه شاهد پروازهای متعددی از این فرودگاه هستیم.

ترمینال های فرودگاه مهرآباد

هر یک از ترمینال های این فرودگاه مخصوص بخشی از پروازها هستند و اگر به بلیطی که رزرو نموده اید  دقت کنید به عنوان مثال بلیط هواپیما تهران مشهد می بینید که در آن درج شده است که پرواز توسط کدام ترمینال انجام می شود، با دانستن این موضوع به محض رسیدن به فرودگاه سریعتر می توانید خود را به ترمینال برسانید و سر وقت به پرواز برسید. این فرودگاه دارای ۶ ترمینال است که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم

ترمینال ۱:  این ترمینال مخصوص پروازهای داخلی ایرلاین های کیش ایر و زاگرس می باشد. ترمینال ۱ بسیار مجهز است و به جهت اهمیت تاریخی آن جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ترمینال ۲: پروازهای داخلی ایرلاین های  معراج، قشم ایر، ایران ایر، ایرتور و نفت توسط این ترمینال انجام می شود.

ترمینال ۳: این ترمینال فقط به  پروازهای حجاج اختصاص یافته است.

ترمینال ۴: پروازهای خروجی از تهران به سایر شهرهای ایران توسط این پایانه انجام شده و با ایرلاین های تابان، ماهان، سپاهان، کاسپین و اترک همکاری دارد.

ترمینال ۵: این پایانه نیز همانند پایانه ۳ مخصوص حجاج عزیز کشورمان می باشد.

ترمینال ۶: پرواز های ورودی به تهران از سایر شهرها توسط این ترمینال انجام می شود.

شرکت های هواپیمایی فعال در مهرآباد

بالغ بر ۳۰ شرکت هواپیمایی در ایران فعال هستند که ۱۵ شرکت با فرودگاه مهرآباد همکاری داشته و در این فرودگاه دارای پایگاه فعال هستند. از این شرکت های هواپیمایی می توان به ایرلاین ایران ایر، آتا، هواپیمایی نفت، معراج، ایران ایرتور در ترمینال شماره ۲، ایرلاین های کاسپین، اترک، ماهان، آسمان و تابان در ترمینال ۴ و ۶ و ایرلاین های کیش ایرو زاگرس در ترمینال ۱ و ۲ اشاره نمود.

ایران ایر، آسمان و ماهان از جمله ایرلاین هایی هستند که دارای هواپیمای باری برای پروازهای داخلی و خارجی هستند.

چگونه به فرودگاه مهرآباد برویم؟

 با توجه به آنکه فرودگاه بین المللی مهرآباد در داخل شهر تهران واقع شده است بنابراین راه های متعددی برای دسترسی به آن وجود دارد. مسیرهای دسترسی به بزرگترین فرودگاه تهران از شرق به بزرگراه آیت الله حکیم و ستاری، از جنوب به بزرگراه فتح و از شمال به بزرگراه لشکری منتهی می شود. برای رسیدن به فرودگاه از وسایل حمل و نقلی متعددی مانند اتوبوس، تاکسی، مترو و حتی ماشین شخصی  می توان استفاده نمود.

بهترین مسیرهای دسترسی به فرودگاه بین المللی مهر آباد

برای داشتن سفرهوایی راحت و بدون استرس علاوه بر تهیه بلیط از چند روز قبل، به موقع رسیدن به  پرواز نیز بسیار اهمیت دارد. مثلا هنگامی که فردی بلیط هواپیما تهران شیراز که یکی از بلیط های پر فروش است را رزرو کرده باشد اما در روز پرواز به دلیل نا آشنایی با راه ها و یا نداشتن اطلاعات کافی از بهترین مسیرهای رسیدن به فرودگاه در ترافیک بماند و دیر به فرودگاه برسد نه تنها از سفر خود جا می ماند بلکه هزینه بلیط او نیز هدر می رود، بنابراین بهتر است که پیش از رفتن به هر فرودگاه اطلاعاتی در مورد مناسب ترین روش های رسیدن به آن کسب کنید. با استفاده از روش های زیر می توان به فرودگاه مهرآباد دسترسی پیدا نمود.

تاکسی

شرکت های تاکسیرانی مختلفی مانند تاکسی بیسیم تهران  با فرودگاه مهرآباد همکاری می کنند که مسافران بتوانند رفت و آمد راحت تری داشته باشند. این شرکت ها ماشین هایی مانند کمری، سمند و.. را به عنوان تاکسی در اختیار مسافر قرار می دهند که دارای هزینه های متفاوتی هستند. مسافران می توانند در هر مکانی هستند از طریق تماس با شماره یکی از این شرکت ها درخواست تاکسی بدهند تا آن ها را از کوتاه ترین راه ها به فرودگاه برساند.

اتوبوس

اتوبوس هایی نیز برای دسترسی به فرودگاه در نظر گرفته شده است که سر ساعت های مشخصی در ایستگاه های اتوبوس سطح شهر توقف می کنند و مسافران می توانند با هزینه کمتری خود را به فرودگاه برسانند.

مترو

مترو یکی از بهترین وسایل حمل و نقلی برای رفتن به فرودگاه مهرآباد است، زیرا دیگر مشکل ماندن در ترافیک را ندارد در نتیجه مسافر به موقع می تواند به پرواز خود برسد. ایستگاه های مترو مهر آباد از ساعت ۵:۳۰  صبح تا ۲۲:۳۰ شب فعال هستند. فرودگاه مهر آباد دارای ۴ خط مترو است و با استفاده از دو ایستگاه می توان به ترمینال های ۱،۲،۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد رسید. این ایستگاه ها با عنوان های ایستگاه بیمه، ایستگاه ترمینال ۱و۲ و همچنین ایستگاه ترمینال ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد در نقاط گوناگون شهر تهران واقع شده اند. برای استفاده از آن ها کافی است با استفاده از ایستگاه های خط کلاهدوز-اکباتان به ایستگاه بیمه  رفته و با متروهای آنجا به ترمینال مورد نظر بروید.

خودور شخصی

خیلی از افراد نیز ترجیح می دهند با استفاده از خودرو شخصی به فرودگاه مهرآباد بروند که باید توجه داشتنه باشند طوری حرکت کنند که بتوانند  با در نظر گرفتن ترافیک اتوبان ها و شلوغی سطح شهر به موقع به پرواز برسند.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر