در حال خواندن
بهینه سازی شبکه پذیرندگی کارتخوان‌های پرداخت الکترونیک سداد
0

با نگاهی به خلاصه مدیریتی گزارش‌های شاپرک مشخص می شود که کماکان سهم زیادی از تراکنشهای پرداخت کشور از درگاه کارتخوان و به وسیله کارت انجام می شود. حدود ۹۰ درصد از تراکنش‌ها به صورت حضوری و با کارتخوان و تنها ۱۰ درصد از طریق موبایل و درگاه پرداخت اینترنتی صورت می گیرد.
نود فناوری – شبکه کارتخوان با بیش از ۸ میلیون پایانه ثبت شده، شبکه‌ای بسیار گسترده و فراگیر است و البته نگهداری از آن برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت بسیار پرهزینه است. این هزینه شامل تامین ارز برای واردات دستگاه‌های کارتخوان منطبق با نیازهای روز مشتری، هزینه تعمیر و نگهداری، تامین شبکه، کاغذ و غیره است که شرکت‌های PSP را وادار می‌کند، با بهینه سازی شبکه کارتخوان و جلب توجه مشتری به کانال‌های غیر حضوری، کسب و کار خود را بهبود بخشد.

یکی از شاخص‌های مهم در بررسی و مقایسه عملکرد شبکه کارتخوان شرکت‌های PSP، شاخص اثربخشی دستگاه‌های کارتخوان است. این شاخص از “تقسیم سهم از تراکنش‌ها” بر “سهم از تعداد پایانه فعال” هر PSP به دست می آید که به نوعی نشان دهنده میزان جذب تراکنش به ازای هر دستگاه کارتخوان است. طبیعی است افزایش این شاخص نشان از بهبود در عملکرد و بهینه سازی شبکه کارتخوان دارد.
با مطالعه و بررسی عملکرد شرکت پرداخت الکترونیک سداد در گزارش‌های منتشر شده توسط شاپرک، مشخص است که شاخص اثربخشی کارتخوان‌های سداد در بهمن ۹۸ نسبت به بهمن ۹۷، از عدد ۰/۶۷ در به ۰/۸۳ افزایش پیدا کرده که این رشد موجب ارتقای جایگاه یک پله‌ای سداد در قیاس با رقبایش شده است.

برای بررسی دقیق‌تر، باید گفت که شرکت سداد در بهمن ۹۷، با حدودا ۸۳۰ هزار پایانه فعال در سطح کشور، ۱۳۳ میلیون تراکنش جذب کرده بود در حالی که در بهمن ۹۸، این شرکت موفق شد با حدود ۸۱۱ هزار پایانه فعال،۱۷۰ میلیون تراکنش جذب نماید که این آمار حکایت از رشد ۳۰ درصدی در سرانه جذب تراکنش هر دستگاه کارتخوان دارد.

بنابراین پرداخت الکترونیک سداد ضمن کاهش تعداد پایانه‌های خود، با ایجاد بهینه سازی در شبکه توانسته تعداد بیشتری تراکنش را نسبت به مدت مشابه در یک سال قبل جذب نماید که این امر حاکی از بهبود عملکرد شبکه کارتخوان‌های این PSP است.

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر