در حال خواندن
تحریم واتس اپ توسط اردوغان
0

دفتر مطبوعاتی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و وزارت دفاع این کشور به خبرنگاران اعلام کردند واتس‌اپ را ترک می کنند و به مهاجرت جهانی از این اپلیکیشن پیام رسان به دلیل تغییر شرایط استفاده آن و افزایش نگرانیهای حریم خصوصی، پیوستند.

در پیامی به گروه های خبرنگاری اعلام شد ریاست جمهوری ترکیه گروه های واتس‌اپ خود را به اپلیکیشن پیام رسان رمزنگاری شده BiP که واحدی از شرکت ترک سل ایلتیشیم هیزمتلاری است، منتقل خواهد کرد. وزارت دفاع ترکیه هم روز یکشنبه اقدام مشابهی انجام داد. این تغییر با کمپین گسترده تر اردوغان علیه پلتفرم های شبکه اجتماعی همزمان شده که فعالان می گویند با هدف سرکوب مخالفان انجام می گیرد.

تغییرات در شرایط و خدمات واتس‌اپ که از هشتم فوریه اجرایی می شود به این اپلیکیشن اجازه می دهد اطلاعات کاربران را با فیس بوک – شرکت مادر خود – به اشتراک بگذارد. کاربران باید با شرایط جدید که به آنها اجازه می دهد هدف تبلیغات هدفمند قرار گیرند موافقت کنند در غیر این صورت دسترسی به اکانتهایشان در واتس‌اپ را از دست می دهند.

تلاش فیس بوک برای بهره برداری از واتس‌اپ با افت رشد درآمد این شرکت شبکه اجتماعی جدی تر شده است. طبق اعلام این شرکت، این پیام رسان بیش از ۵۰ درصد در بسیاری از کشورهایی که از شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دیده اند رشد داشته اما این رشد به درآمد تبلیغاتی بیشتری منجر نشده است زیرا واتس‌اپ در میان پلتفرمهایی نبوده که فیس بوک در آنها کسب و کاری تجاری قوی داشته است.

با ضعیف شدن حمایت از داده در واتس‌اپ، الون ماسک که ثروتمندترین مرد جهان است، خواستار مهاجرت از واتس‌اپ به اپلیکیشن سیگنال شد و در نتیجه طی روزهای اخیر کاربران این اپلیکیشن پیام رسان افزایش پیدا کرده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت ترک سل هم الگوی مشابهی را در ترکیه گزارش کرده است. و طبق اعلام این شرکت، حدود یک میلیون کاربر جدید در ۲۴ ساعت گذشته به اپلیکیشن BiP پیوسته اند. این اپلیکیشن از زمان راه اندازی در سال ۲۰۱۳ بیش از ۵۳ میلیون بار دانلود شده است.

درباره نویسنده
مهدی صادقی

ارسال یک نظر