در حال خواندن
تحلیل وزارت ارتباطات از تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت اپراتورهای تلفن همراه
0

می گویند مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار بگوید. در مثل مناقشه نیست اما نه به گفته عطار که همان اپراتور همراه اول است بلکه از دیدگاه رگولاتور بخش ارتباطات کشور یعنی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که خود ذینفع نیست و امکان رصد سازمان های ذیربط را داراست و به استناد آمار ارایه شده توسط این سازمان جمع مشترکان ارتباطات سیار اپراتور همراه اول در بخش ۳G و ۴G از دو اپراتور رقیب یعنی ایرانسل و رایتل تا پایان سه ماهه سوم سال ۹۹ بیشتر است و همراه اول در این شاخص یعنی تعداد مشترکان ارتباطات سیار در رتبه اول قرار دارد.

مطابق جدول فوق و طبق آمار ارایه شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جمع مشترکان ارتباطات سیار اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل تا پایان سه ماهه سوم سال ۹۹ به ترتیب در حدود ۳۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، ۳۵ میلیون ۶۰۰ هزار نفر و ۳ میلیون ۳۰۰ هزار نفر است. بنابراین همراه اول همچنان در رتبه اول از لحاظ تعداد مشترک قرار دارد.

اما این آمار از چه جهاتی اهمیت دارد، موضوعی است که در ادامه به آن می پردازیم:

انتخاب اپراتور اصلح توسط مشترک

قطعا همه ما ترجیح می دهیم سرویسی را انتخاب کنیم که امکانات بهتر و با کیفیت بالاتر در اختیارمان بگذارد. اما معیار انتخاب کدام است. یکی از بهترین معیارها استناد به آمارهایی است که توسط سازمان های فرادستی منتشر می شوند. از جمله همین آمارها تعداد مشترکان یک اپراتور است که در مقدمه شرح آن گفته شد. عقل سلیم اینطور حکم می کند که اپراتوری که تعداد مشترکانش بیشتر است لزوما خدمات قابل قبولتری ارایه کرده است که توانسته مشترکان بیشتری را جذب کند و مشترکان قدیمی خود را راضی نگه دارد.

این آمار نه تنها برای کسانی که که برای اولین بار می خواهند مشترک اپراتوری شوند قابل اهمیت است بلکه استناد به این آمار برای مشترکان سایر اپراتورها نیز کاربرد دارد. چه بسا آنها می توانند با تغییر اپراتور فعلی خود به سمت اپراتوری با تعداد مشترکان بیشتر کوچ کنند.

ایجاد انگیزه رقابتی در میان اپراتورها

وقتی آماری از این دست منتشر می شود و در اختیار عموم قرار می گیرد، در اپراتورها این انگیزه ایجاد می شود که برای رسیدن به برتری یا حفظ برتری خود بیشتر تلاش کنند. این تلاش که از طریق ارایه سرویس های با کیفیت بالاتر و مطلوبتر به حفظ برتری یا رسیدن به آن می انجامد، نتیجه اش به مشترکان بازمی گردد. یعنی اینکه در نهایت در فضای رقابتی به وجود آمده مشترکان از امکانات بهتری بهره مند می شوند.

با توجه به آنچه گفته شد مشترکان بالقوه و بالفعل اپراتورها می توانند با مراجعه به آمارهای موجود که تعداد مشترکان ارتباطات سیار یکی از آنهاست در مورد انتخاب اپراتور مورد نظر خود تصمیم گیری کنند.

 

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر