در حال خواندن
تحلیل وضعیت اپراتورهای تلفن همراه در ۳G و ۴G
0

رقابت مفهوم دیرآشنایی است که در تولید به واسطه آن تمامی گروه های درگیر ذینفع خواهند بود. تا رقابت نباشد تولیدکنندگان کالا و خدمات انگیزه ای برای بهبود در خود نمی بینند. همچنین متقاضیان و خریداران آن کالا یا خدمت راهی جز تسلیم شدن به انحصار بازار را ندارند. اما به محض اینکه تولید یک کالا یا ارایه یک خدمت از حیطه انحصار خارج می شود، صاحبان آن کسب و کار می دانند که دیگر نمی توانند نسبت به عملکرد رقیب بی تفاوت بمانند. از طرفی دریافت کنندگان آن خدمات یا کالاها نیز این امکان را خواهند داشت که بهترین گزینه ها را به لحاظ قیمت و کیفیت انتخاب کنند. بنابراین بازار رقابتی در مقایسه با بازار انحصاری تکاپوی بیشتر و کیفیت بالاتری خواهد داشت. اما سوالی که در ادامه مطرح می شود این است چگونه می توان از میان رقبا یک گزینه را انتخاب کرد. هر مصرف کننده به نحوی پاسخ این سوال را می یابد. به طور مثال اتکا به پیشنهادات مصرف کننده های قبلی یا بررسی نظرات کاربران در صورت امکان می تواند به انتخاب یک گزینه منجر شود.

در این گزارش وضعیت توسعه ارتباطات پهن باند در بازار رقابتی سه اپراتور تلفن همراه مطابق با آمار منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) تا پایان سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ با وضعیت آن در سال گذشته در همین تاریخ مورد بررسی قرار می گیرد. این روش بررسی می تواند به عنوان یک معیار علمی – معیاری که بر اساس داده به قضاوت می نشیند –  مبنای اتکای مشترکان فعلی و آینده اینترنت پرسرعت مصرف کنندگان قرار گیرد.

بررسی وضعیت اپراتور همراه اول

تعداد مشترکان اینترنت همراه اپراتور همراه اول در بخش ۳G در پایان سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹ و پایان سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ مطابق آمار سازمان رگولاتوری به ترتیب ۱۱ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۷۵۷ مشترک و ۸ میلیون و ۳۴۹ هزار و ۷۴۶ مشترک بوده است. بنابراین در طی یک سال تعداد مشترکان این اپراتور حدود ۳ میلیون کاهش داشته است.

تعداد مشترکان این اپراتور در بخش ۴G در زمان مذکور و طبق همان آمار به ترتیب ۲۷ میلیون و ۲۲۴ هزار و ۸۰۹ مشترک و ۴۰ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۲۸۸ مشترک بوده است. بنابراین رشد مشترکان این اپراتور در بخش ۴G  نه تنها صعودی بوده بلکه تعداد کاهش مشترکان در بخش ۳G را نیز جبران کرده است. در واقع نکته اصلی این تغییرات کاهشی و افزایشی در اینجاست که مشترکان همراه اول از خدمات اینترنتی این اپراتور رضایت داشته و تنها به منظور بهره مندی از اینترنت با سرعتی بالاتر از۳G به سمت ۴G مهاجرت کرده اند. همچنین تعداد قابل توجهی مشترک نیز به جمع مشترکان قبلی پیوسته اند.

بررسی وضعیت اپراتور ایرانسل

طبق آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعداد مشترکان اپراتور ایرانسل در حوزه اینترنت ۳G تا پایان سه ماهه سوم سال گذشته ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۷۷۶ مشترک و تعداد مشترکان این اپراتور یکسال پس از آن ۴ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۲۳۵ مشترک بوده است. بنابراین ایرانسل در این بخش با ریزش مشترکان روبرو بوده است.

از طرفی تعداد مشترکان اپراتور ایرانسل تا پایان سه ماهه سوم سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در بخش ۴G مطابق آمار رگولاتوری به ترتیب ۲۷ میلیون و ۸۰۵ هزار و ۸۰۰ مشترک و ۳۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۹۹۲ مشترک بوده است. بنابراین روند رشد ایرانسل در بخش ۴G صعودی بوده است. در نتیجه با توجه به اینکه روند کلی این اپراتور در بخش های ۳G و ۴G صعودی است به نظر می رسد که اتفاقی مشابه اپراتور همراه اول برای ایرانسل نیز رقم خورده است. یعنی مشترکان رضایتمند از طرح های ۳G ایانسل به سمت ۴G مهاجرت رده اند. تنها تفاوت در اینجاست که جمع کل مشترکان نسل سوم و چهارم اپراتور همراه اول در مقایسه با ایرانسل در حدود ۹ میلیون مشترک است که تفاوت قابل ملاحظه ای به شمار می آید.

بررسی وضعیت اپراتور رایتل

تعداد مشترکان ۳G اپراتور رایتل در بازه زمانی یکساله بین سه ماهه سوم سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۸۴۹ هزار و ۸۷۷ مشترک و ۵۲۸ هزار و ۸۰۴ مشترک بوده است. این روند با شیب ملایم صعودی است.

در مورد روند تغییرات تعداد مشترکان این اپراتور در بازه زمانی مذکور در حوزه ارتباطات ۴G نیز تعداد از ۲ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۶۶ مشترک به ۳ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۱۶ مشترک می رسد که روندی صعودی را در این بخش نیز نشان می دهد.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر