در حال خواندن
تحول دیجیتال از مفهوم تا یک مطالبه ضمنی!
0

هر چند این روزها واژه تحول دیجیتال (Digital Transformation) برای همگان آشنا به نظر می رسد، اما مفهوم آن برای بسیاری که از نزدیک با آن درگیر نیستند، شفاف نیست. از طرفی اینکه تحول دیجیتال کدام حوزه از زندگی نوین امروزی را تحت الشعاع قرار می دهد نیز موضوعی است که لازم است مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین در این گزارش مختصری در مورد آن گفتگو می کنیم.

تحول و دیجیتال چیست

تحول دیجیتال یک واژه دو بخشی است که هر دو بخش آن می تواند تعابیری گنگ و یا حتی گمراه کننده داشته باشد. برای رسیدن به فهمی مشترک ابتدا این دو کلمه را بررسی می کنیم. «تحول» یعنی تغییر بزرگ و شگرف. «تحول» یعنی تغییر در ماهیت و منطق یک پدیده. بنابراین نمی توان تحول را با مفاهیمی چون اصلاح و بهبود یکسان دانست.

در واقع اگر بخواهیم این مفاهیم را که همگی به نحوی با رشد در ارتباطند در مثال ساده رشد یک گیاه نشان دهیم، «تحول»، بیشتر به ریشه‌ها و ساقه‌ها می‌پردازد و «اصلاح و بهبود» به شاخ ‌و‌ برگ‌ها. این مورد را هم باید در نظر داشت که بدون «ساختارشکنی»، به احتمال زیاد «تحول» ممکن نخواهد بود.

در مورد دیجیتالی شدن نیز به لحاظ مفهومی نباید فرآیندهای دیجیتالی شدن را با الکترونیکی شدن آن ها یکسان در نظر گرفت و این دو را به جای یکدیگر استفاده کرد.

الکترونیکی‌شدن که شروع آن به دهه ۹۰ میلادی همزمان با ظهور اینترنت و شرکت‌های دات‌کام در نظر گرفته می شود، کسب‌وکارهای آنالوگ را به کسب‌وکارهای الکترونیکی تبدیل کرد. این فناوری‌ها شامل اینترنت، جی‌پی‌اس، شبکه‌های بی‌سیم، آراف‌آی‌دی بودند که امروزه تبدیل به فناوری‌های پایه و یا به عبارتی فناوری‌های معمولی شده‌اند. اما دیجیتالی شدن زمانی آغاز شد که سروکله‌ فناوری‌های تحول‌آفرین پیدا شد. این فناوری‌ها شامل شبکه‌های اجتماعی، اینترنت اشیا، رایانش ابری، هوش مصنوعی، بلاکچین، ۵G، رایانش کوانتومی و مواردی از این دست هستند که ما را وارد محیط دیجیتال کردند.

موضوعاتی که این روزها به واسطه فعالیت های اپراتورهای تلفن همراه کشورمان نظیر همراه اول که لبه تکنولوژی در حال حر کت هستند، به گوش همگان رسیده و توقعات عمومی از آنها بالا رفته است

تحول دیجیتال چیست

در یک کلام موجز می توان تحول دیجیتال را تحول کار و کسب نامید. این جمله کوتاه کلید درک مفهوم تحول دیجیتال است و مشخص می کند که تحول دیجیتال هر چند روی تمامی شئون زندگی یک فرد اثرگذار است، اما جهت اصلی نشانه روی آن کار کسب ها را در نظر دارد.

درک موقعیتی که تحول دیجیتال در یک کار را تعریف می کند به فاصله بین آنی که رضایت مشتری را فراهم می کند و آنچیز دیگری که باعث عدم رضایت مشتری را سبب می شود، بازمی گردد. در واقع کلید اصلی روی آوردن کار و کسب ها به تحول دیجیتال تمرکز بر مساله رقابت در سازمان هاست. به عبارت ساده تر تحول دیجیتال مجموعه فرآیندهایی را شامل می شود که باعث تولید رضایت بیشتر و بیشتر در مشتری می شود و اصلا قرار نیست که جلوی نارضایتی در مشتری را بگیرد. سازمانی که وارد مرحله تحول می شود، پیش از این مشتریان راضی خود را داشته و امروز و در آینده قرار است آن مشتریان هر روز رضایت بیشتری را تجربه کنند تا به سازمان مذکور متعهد بمانند.

خلق تحول دیجیتال

اگر کار و کسبی قصد دارد پا به منطقه تحول دیجیتالی بگذارد باید درنظر داشته باشد که منطق فرآیندهای تحول دیجیتالی این است که باید ترکیب خواستنی از فناوری‌ها و منابع فیزیکی را برای ایجاد تجربه ای خوشایند در مشتری تولید کرد. بنابراین نه فرآیندها پیش از ظهور اینترنت کاملا فیزیکی هستند و نه این فرآیندها تماما به صورت الکترونیکی به اجرا در می آیند. در تحول دیجیتال تاکید بر ترکیب این دو روش است. در واقع، با درهم‌آمیزی منابع آنلاین و آفلاین می‌توان مرزهای بین قابلیت‌های فیزیکی و فناورانه‌تان را کم کرد.

به عنوان مثال می توان یک فروشگاه را در سه فرآیند قبل از ظهور اینترنت، در زمان الکترونیکی شدن فرآیندها و در عصر تحول دیجیتال با یکدیگر مقایسه کرد و تجربه مشتری را در هر یک از سه روش مذکور مشاهده کرد. تجربه خرید از فروشگاه های سنتی که برای همه مشخص است چرا که در عصر تحول دیجیتال همچنان بسیاری از خریدها در همین فروشگاه ها به صورت سنتی انجام می شود. فروشگاه های آنلاین محصول دوره الکترونیکی شدن هستند که خوشبختانه شانس تجربه خرید از این فروشگاه ها در کشور ما نیز فراهم بوده و همگی با معایب و مزایای آن آشنا هستیم. اما فروشگاه‌های دیجیتالی که مکان فیزیکی دارند و در آن مکان فیزیکی سعی می‌کنند با کمک فناوری‌های تحول‌آفرین، تجربه بهتری را برای مشتری خلق کنند موضوع کار تحول دیجیتال است که امکان تجربه آن در کشور ما هنوز فراهم نشده است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر