در حال خواندن
تخصصی کردن اینترنت برای کودکان؛ از سیم‌کارت ویژه تا پلتفرم‌ نظارت والدین
0

با تاکید مسوولان به حفاظت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، تاکنون اقداماتی از جمله راه‌اندازی سیم‌کارت‌ کودکان و طراحی پلتفرم‌های خاص آنها صورت گرفته و البته به‌تازگی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تخصصی کردن استفاده از اینترنت برای کودکان خبر داده است.

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، از سال ۱۳۹۸ در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته بود تا به واسطه آن، اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل شود و هم تولید محتوای گسترده‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت صورت گیرد و امکاناتی را در اختیار والدین و خانواده‌ها برای کمک به فرزندانشان قرار دهد. این سند درنهایت در ۱۷ خردادماه سال گذشته به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.

همچنین اعلام شد که سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، در راستای تبیین الزامات و طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات پس از استحضار مقام معظم رهبری، برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است. این سند با هدف ارتقای بهره‌برداری از فضای مجازی و صیانت از خردسالان، کودکان و نوجوانان و فراهم‌سازی فضای ویژه در چارچوب فرهنگ اسلامی- ایرانی برای استفاده مناسب از فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی برای آنها تدوین و به تصویب شورای عالی فضای مجازی کشور رسیده است.

حمایت از توسعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای بومی مورد نیاز محیط صیانت‌شده (اعم از جویشگر ایمن، نرم‌افزارهای نظارت اولیا و تبلت‌های دانش‌آموزی) توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین ملزم بودن کلیه سکوها و ارائه‌دهندگان محتوا و خدمات فضای مجازی مرتبط با خرسال، کودک و نوجوان به ارائه در بستر محیط صیانت‌شده ظرف مدت یک سال، از خدمات رده‌بندی‌شده اعلام شد.

اکنون که یک سال از ابلاغ این سند گذشته، به نظر می‌رسد بار دیگر موضوع اینترنت کودکان مطرح شده است. در این راستا عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- که سال گذشته، از راه‌اندازی اینترنت پاک کودک و نوجوان تا پایان سال خبر داده بود، به‌تازگی درباره اینترنت کودکان توضیح داد: هیچ جایی از دنیا پدر و مادرها بچه‌ها را به این بی‌پناهی که ما در فضای مجازی بچه‌ها را رها می‌کنیم، رها نمی‌کنند. فضای مجازی فضای بسیار گسترده‌ای است که در کنار فرصت‌های بسیار، تهدیداتی هم دارد و در کل دنیا برای این تهدیدات چاره‌اندیشی شده است. از این رو برای حمایت از کودکان در این فضا، ابزار کنترلی در اختیار خانواده‌ها قرار داده شده بتوانند از بچه‌های خود مراقبت کنند.

او همچنین با بیان اینکه این کارها فانتزی و نمایشی نیست، گفت: ارائه اینترنت مخصوص کودکان یک جور تخصصی کردن استفاده از اینترنت است که حالا با اینترنت کودک شروع شده، همه پلتفرم‌های مطرح دنیا اکانت کودک و ابزار کنترل والدین روی پلتفرم خود راه‌اندازی می‌کنند تا پدر و مادرها روی محتوایی که در اختیار کودکان‌شان قرار می‌گیرد نظارت داشته باشند. همین حالا هم ابزارهای مختلفی برای کنترل والدین روی محتوای مورد استفاده از سمت کودکان وجود دارد؛ اما متاسفانه پدرومادرهای ایرانی از آن بی‌اطلاع هستند.

البته پیش از این هم اقداماتی از جمله راه‌اندازی سیم‌کارت‌ کودکان به راه افتاده بود که با استفاده از آن، والدین بتوانند زمان‌بندی استفاده از خدمات تلفن همراه (تماس، پیامک و اینترنت) را برای فرزند خود تنظیم کنند و از راه دور می‌توانند به مدیریت سیم‌کارت فرزند خود بپردازند و کودکان نیز آزادی عمل و امکان استفاده از تلفن همراه شخصی را در فضای امن تجربه کنند.

اگرچه هنوز برنامه‌ها و اقدامات مربوط به اینترنت کودکان، کاملا تشریح نشده، اما این موضوع در سال‌های گذشته بارها مطرح شده و دراین مدت، ویژه‌سازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای کودکان، مناسب‌سازی اپلیکیشن‌ها و اجرای طرح‌های مرتبط با والدگری (Parenting)، آموزش و آگاه‌سازی کودکان، والدین و معلمان از تهدیدها و فرصت‌های مجازی، راه‌اندازی VOD‌های مختص کودکان و ایجاد مراکز شتاب‌دهی مختص حوزه کودک از جمله اقدامات صورت‌گرفته بخش خصوصی در این زمینه بوده است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر