در حال خواندن
ترابردپذیری شماره‌ها و امتیاز اپراتورهای تلفن همراه در سال ۱۴۰۰
0

ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability)، قابلیتی است که به کاربران امکان می دهد بتوانند با حفظ شماره، اپراتور تلفن همراه خود را تغییر دهند. به زبان ساده تر کاربر برای تغییر اپراتور خود  نیازی به تغییر شماره تلفن همراه و اطلاع رسانی‌های پس از آن ندارد. بر همین اساس اگر کاربر از هزینه، کیفیت، تنوع خدمات و پوشش دهی اپراتور خود راضی نباشد، می‌تواند بدون دغدغه‌ تغییر شماره، از سرویس های جذاب و کاربردی سایر اپراتورهای تلفن همراه استفاده کند.

این طرح پیش از بهره برداری تجاری، به منظور ارزیابی دقیق شرایط و پارامترهای مورد نظر و بررسی اشکالات احتمالی، به مدت یک ماه و نیم به صورت آزمایشی اجرا شد. در این بازه زمانی اشکالات نرم افزار و میزان قابلیت اعتماد آن در فرایند اجرا مورد بررسی قرار گرفته و در تعامل با اپراتورهای تلفن همراه ، اشکالات فنی برطرف شد. با تست نسخه نهایی نرم افزار، طرح ترابرد پذیری شماره های تلفن همراه، از شهریور سال ۱۳۹۵ به طور رسمی در کشور مورد بهره برداری قرار گرفت.

موضوع این گزارش بررسی میزان ترابردپذیری اپراتورها از ابتدا تا تاریخ ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۰ است. واضح است که اپراتورهایی که بیشترین میزبانی را داشته اند، به لحاظ پارامترهای کیفی یا میزان هزینه هایی که به مشترک تحمیل می کنند و یا هر دو عامل مطلوبیت بیشتری را داشته اند.

ورود مشترک به اپراتور

براساس آمار پیمانکار طرح ترابردپذیری، میزان ورود مشترکان به اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب ۷۱۷ هزار و ۷۵ مشترک، ۶۸۵ هزار و ۴۳۲ مشترک و ۶۸ هزار و ۷۱۷ مشترک بوده است. مطابق با این آمار بیشترین میزبانی از آن اپراتور همراه اول بوده است. در واقع این اپراتور توانسته با ارایه خدمات باکیفیت، متنوع و ارزان تعداد بیشتری از مشترکان را به سمت خود جذب کند.

اما درنظر گرفتن فاکتور تعداد مشترک ورودی به تنهایی نمی تواند مبنای قضاوت درستی باشد و باید تعداد مشترکان خروجی از هر اپراتور را نیز در نظر گرفت. در ادامه آمار تعداد مشترکان خارج شده از هر اپراتور می آید.

خروج مشترک از اپراتور

بنابر اعلام سازمان رگولاتوری تا پایان ۲۰ اسفند سال ۱۴۰۰ تعداد مشترک خارج شده از اپراتور همراه اول در طرح ترابردپذیری ۶۳۲ هزار و ۱۵۶ مشترک بوده است. مطابق همین آمار تعداد مشترک خروجی از اپراتورهای ایرانسل و رایتل نیز به ترتیب ۶۸۷ هزار و ۹۵۴ مشترک و ۱۵۱ هزار و ۱۱۶ مشترک بوده است.

هرچند مطابق این آمار تعداد مشترکان خروجی از اپراتور رایتل در مقایسه با دو اپراتور دیگر به اندازه قابل توجهی کمتر است، اما این تعداد در مقایسه با تعداد کل مشترکان رایتل عدد قابل توجهی است. در نتیجه برای ارزیابی صحیح از عملکرد اپراتورها و اطلاع از میزان تمایل اپراتورها برای تغییر اپراتور خود لازم است که تراز ترابردپذیری اپراتورها یعنی اختلاف تعداد مشترک ورودی و خروحی مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه این آمار مورد بررسی قرار می گیرد.

تراز ترابردپذیری اپراتورها

براساس آمار منتشر شده از سوی سازمان رگولاتوری تراز ترابردپذیری اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب مثبت ۸۴ هزار و ۹۱۹ مشترک، منفی ۲ هزار و ۵۲۲ مشترک و منفی ۸۲ هزار و ۳۹۹ مشترک بوده است. عدد مثبت تراز مثبت و اعداد منفی تراز منفی را نشان می دهند. در واقع مطابق این آمار تنها اپراتور همراه اول توانسته تعداد ورودی بیشتری را در مقایسه با خروجی داشته باشد.

 

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر