در حال خواندن
تراکنش‌های تا ۱۰۰ هزار تومان از رمز پویا بی‌نیاز می‌شوند
0

اخبار غیررسمی از تغییرات قابل ملاحظه‌ای در پروژه پر سر و صدای بانک‌ مرکزی برای توقف رمز دوم ایستا حکایت دارند.

نود فناوری به گزارش عصرارتباط، پیگیری‌های خبرنگار ما از ایجاد تغییرات معناداری در پروژه توقف رمز دوم ایستا و اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا حکایت دارد؛ تغییراتی که در صورت نهایی شدن، بخش بزرگی از تراکنش‌های بانکی را از رمز پویا بی‌نیاز می‌کند.

گفته می‌شود، همزمان با پیگیری‌های مدیران بانک مرکزی برای اجرایی کردن رمز دوم پویا، بانک‌ها که از نظر فنی به‌طورمستقیم درگیر پیاده‌سازی این پروژه هستند و شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی و سازمانی‌هایی از قبیل وزارت نیرو که قبوض خدماتی آنها معمولا مبالغی پایین‌تر از ۱۰۰ هزار تومان است، نیز نگرانی‌های خود را به مدیران بانک مرکزی در خصوص کاهش یکباره خریدهای اینترنتی و پرداخت قبوض خدماتی منتقل کرده‌اند. به نظر می‌رسد در حال حاضر با جمع‌بندی آخرین جلساتی که با حضور معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی و معاونان آی‌تی بانک‌ها تشکیل شده است؛ موارد متعددی از سوی نمایندگان بانک‌ها به عنوان چالش‌های پیاده‌سازی رمز پویا به شیوه مورد نظر بانک ‌مرکزی مطرح شده که رنگ و بوی نارضایتی از این تصمیم به وضوح در طرح این موارد قابل مشاهده بوده است.

از جمله این موارد، می‌توان به اصرار بانک‌ها بر عدم اجرایی شدن طرح رمز دوم پویا برای تمامی تراکنش‌ها اشاره کرد که این موضوع نه تنها باعث افزایش هزینه‌های جاری بانک‌ها می‌شود بلکه حجم بالایی از ترافیک را در کربنکینگ بانک‌ها ایجاد می‌کند. اما آنچه که در آخرین جلسه به عنوان تغییری اساسی مطرح شد، تعیین سقف برای الزام استفاده از رمز دوم پویا بود؛ ظاهرا تازه‌ترین تصمیم این است که تراکنش‌های غیرحضوری تا سقف ۱۰۰ هزار تومان نیازی به استفاده از رمز دوم پویا نداشته باشند و تراکنش‌های بالاتر از این سقف در محدوده الزام استفاده از رمز دوم پویا قرار گیرند.

براساس شنیده‌ها به نظر می‌رسد بانک مرکزی در این خصوص کوتاه آمده، اما آنچه که اکنون محل چالش است پذیرفتن مسوولیت کلاهبرداری‌های فیشینگ با مبالغ تا ۱۰۰ هزار تومان است.

با این حال اجرای این مدل نیز با چالش‌های دیگری مواجه شده است؛ برخی از بانک‌ها اعلام کرده‌اند که امکان کنترل سقف تراکنش ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کاربر را ندارند. به عبارت دیگر نمی‌توانند این سقف را برای تراکنش‌های متعدد یک کاربر نظارت کنند تا سقف مجموع تراکنش‌ها با هر کارت طی ۲۴ ساعت از ۱۰۰ هزار تومان بیشتر نرود.

به همین دلیل هم بانک ‌مرکزی از این بانک‌ها خواسته تا برای تعداد تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان هر کارت طی ۲۴ ساعت محدودیت تعیین کنند.

از دیگر چالش‌های این مدل تازه، هزینه‌ها و مشکلاتی است که خدمت‌دهی همزمان به رمز دوم ایستا و پویا برای بانک‌ها دارد؛ یعنی همان مشکلات و هزینه‌هایی که پیش از اعلام خبر اجباری شدن رمز دوم پویا، بانک‌مرکزی را از تعیین سقف برای این الزام منصرف کرده بود.

اما این تغییر از کجا آب خورده است؟ چرا بانک ‌‌مرکزی حدود دو ماه پس از آنکه دائما بر طبل اجباری شدن رمز دوم پویا کوبید به ناگاه ناگزیر از ایجاد این تغییر شده است؟

از سویی گفته می‌شود این بار هم پای اپراتورهای تلفن همراه در میان است و اپراتورهای تلفن‌همراه که از مدت‌ها قبل تلاش خود را برای تغییر مدل بانک‌ مرکزی شروع کرده بودند، بر اساس این تخمین که در صورت اجباری شدن رمز دوم پویا به صورت کلی، افت شدیدی در تراکنش‌های خرید شارژ و پرداخت قبض اتفاق خواهد افتاد، سرانجام توانستند از طریق نهادهایی دیگر بانک ‌مرکزی را وادار کنند برای تراکنش‌های مشمول الزام رمز دوم پویا سقف تعیین کند موضوع درستی نیست.

اما از سوی دیگر براساس شنیده‌های خبرنگار ما گفته می‌شود بانک مرکزی اگر در این موضوع کوتاه آمده به دلیل فشار نهاد خاصی نبوده بلکه بر اساس ارزیابی‌هایی که در این حوزه انجام شده این موضوع را از نظر منطقی درست ارزیابی کرده و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی با این طرح موافقت کرده است.

به این ترتیب می‌توان تازه‌ترین تصمیم در مورد رمز دوم پویا را این‌گونه خلاصه کرد؛ تراکنش‌های غیرحضوری تا سقف ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر کارت طی ۲۴ ساعت، نیازی به رمز دوم پویا نخواهند داشت و کاربران می‌توانند با همان رمز دوم ایستا تراکنش خود را انجام دهند.

بنا بر این گزارش، تا زمان ایجاد تغییر در زیرساخت‌های فنی بانک‌ها برای مدیریت سقف یا تعداد تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان، رمز دوم ایستا قابل استفاده خواهد بود. با این حال اما بانک‌ها ملزم شده‌اند فارغ از همه این تغییرات، به سامانه هریم متصل شوند و گزینه دریافت رمز دوم پویا در تمام درگاه‌های پرداخت اینترنتی و سایر پلتفرم‌های پرداخت غیرحضوری ظاهر شود.

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر