در حال خواندن
تعداد سایت های فعال شبکه تلفن همراه به تفکیک اپراتور و فناوری تا پایان سه ماهه اول ۱۴۰۰
0

در طول تاریخ دستیابی به هر یک از پیشرفت های بشری خون بهایی داشته است. از احداث سازه های بزرگی چون سدها، تونل ها و جاده ها گرفته تا ساخت پل کوچکی روی یک نهر برای عبور چند روستایی یا حتی آسفالت کف یک کوچه همگی با چالش هایی روبرو بوده اند. هر چند در گذر ایام و با پیشرفت تکنولوژی مسیر دستیابی به تغییرات بزرگ با سهولت و سرعت بیشتری همراه بوده است، اما حل هر مساله هر چند کوچک به نوبه خود بدون مقاومت و به آسانی حاصل نمی شود و توان و اراده خاص خود را می طلبد.

داستان نصب آنتن های مخابراتی (Base Transceiver Station) یا به اختصار BTS نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. همان قدر که نصب این آنتن ها در مناطق دور افتاده و صعب العبور می توانسته چالش برانگیز، هزینه بردار و توان فرسا باشد، نصب این آنتن ها در مناطق شهری و با تراکم بالای جمعیتی نیز مساله ساز و پر حاشیه بوده است.

با این مقدمه در این گزارش تعداد سایت های فعال شبکه تلفن همراه که توسط اپراتورهای مخابراتی تا به امروز نصب و بهره برداری شده اند مورد بررسی قرار می گیرند.

تعداد سایت های ۲G

همان طور که می دانیم اولین نسل شبکه های تلفن همراه که به صورت دیجیتالی ارایه شدند را ۲G می نامیم. فناوری ۲G در سال ۱۹۹۲ در کشورهای پیشرفته به طور فراگیر مورد استفاده قرار گرفت و این تکنولوژی پس از ۱۸ سال در سال ۱۳۷۲ شمسی وارد ایران شد. از آن زمان و تا قبل از ورود نسل سوم تلفن همراه به کشور اپراتورهای همراه اول و ایرانسل برای دسترسی عمومی به ارتباطات موبایلی شروع به نصب و راه اندازی سایت های با این نسل از تکنولوژی کردند که در ادامه ماحصل تلاش این دو اپرتور را مطابق آمار رگولاتوری مورد بررسی قرار می دهیم.

براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در فصلنامه آماری جلد ۳۷ تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ تعداد سایت های فعال شبکه تلفن همراه با تکنولوژی ۲G دو اپراتور همراه اول و ایرانسل ۲۸ هزار و ۳۵۹  و ۱۴ هزار و ۵۱۹ سایت بوده است.

اپراتور رایتل با توجه به اینکه پس از دو اپراتور مذکور و در زمانی که دیگر تکنولوژی ۳G به دنیا معرفی شده بود وارد عرصه رقابت شده است هیج آنتنی با تکنولوژی ۲G فعال نکرده است.

تعداد سایت های ۳G

با گذر زمان و افزایش سطح انتظارات و نیازهایی همچون ارسال و دریافت فایل های چندرسانه ای حجیم، استفاده از ویدئو کنفرانس، نیاز به دریافت اطلاعات در هنگام حرکت، انجام بازی های آنلاین و بسیاری از موارد دیگر، باعث ساخت نسل سوم تلفن همراه با رویکرد مالتی مدیا شد.

در نسل سوم تلفن همراه، سرعت دریافت تا ۴۲ مگابیت برثانیه قابل دسترسی است. امنیت در این نسل بالاتر رفته و ژاپن اولین کشوری بود که از سال ۲۰۰۱ به صورت گسترده و تجاری از ۳G استفاده کرد. این استاندارد که باتوجه به سرعت بالا نسبت به ۲G، نیاز به تغییر برخی زیرساخت ها در کشور داشت، در ۱۳۸۹ وارد ایران شد.

با توجه به اعلام سازمان رگولاتوری تعداد سایت های ۳G که توسط سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل تا پایان سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ نصب و راه اندازی شده اند به ترتیب ۱۸ هزار و ۶۲۵، ۱۴ هزار و ۵۴۹ و ۳ هزار و ۸۵۶ سایت بوده است.

همان طور که آمارها نشان می دهند همراه اول هم در ارایه نسل دوم و هم نسل سوم تلفن همراه بر رقبا پیشی گرفته و توانسته تعداد بیشتری سایت را نصب و راه اندازی کند.

تعداد سایت های ۴G

در نسل چهارم تلفن همراه، هدف افزایش ظرفیت، سرعت، کیفیت سرویس و مناطق تحت پوشش و همچنین کاهش هزینه است. هدف ۴G رسیدن به سرعت ۱۰۰ مگابیت برثانیه در حال حرکت و ۱ گیگابیت برثانیه در حالت سکون است که در مقایسه با نسل قبلی تفاوت چشمگیری محسوب می شود. این تکنولوژی در ایران در سال ۱۳۹۳ ارایه شد.

وضعیت عملکرد اپراتورها طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارایه نسل چهارم تلفن همراه تا پایان خرداد ۱۴۰۰ به شرح زیر است.:

تعداد سایت های فعال نصب شده توسط همراه اول ۱۶ هزار و ۵۰۷، توسط ایرانسل ۱۴ هزار و ۴۰۷ و توسط رایتل هزار و ۵۵۶ سایت بوده است.

بنابراین در زمینه نصب سایت های نسل چهارم نیز همراه اول تا امروز عملکرد بهتری داشته است.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر