در حال خواندن
تعرفه گمرکی لپ تاپ بازنگری میشود
0

تعرفه واردات گمرکی لپ‌تاپ در طول چند سال گذشته از ۴ به ۱۵ درصد رسید و با اینکه قرار بود این افزایش تعرفه، منجر به توسعه تولیدات داخلی شود، ولی با تحقق نیافتن این امر، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای موضوع بازنگری این مورد را پیش کشیده و خبر داده که آن را از طریق وزیر ارتباطات پیگیری‌ می‌کند.

«حمید توسلی»، عضو هیات مدیره این سازمان با اعلام این خبر از مستندات و گزارشات آماری می‌گوید که وضعیت فعلی بازار لپ‌تاپ را بررسی کرده و آن را مطلوب نمی‌داند. به گفته وی آسیب‌های ناشی از افزایش تعرفه گمرکی این محصول دلیل اصلی این آشفتگی در بازار شده و هدف اصلی این کار که حمایت از تولیدکننده بومی بوده، شکست خورده است:

«افزایش تعرفه باعث شده درکنار کاهش واردات قانونی نوت بوک ، حجم کالای قاچاق را در کشور افزایش پیدا کند. این امر باعث شده که شرکت های پاسخگوی این حوزه به مرور از چرخه عرضه نوت بوک خارج شوند و فروشگاه های کوچکتر جای آنها را بگیرند که آنها هم بدلیل عدم توان رقابت با کالای قاچاق که بسیار ارزان تر از قیمت کالای رسمی تمام می شود، در حال خروج از این بازار هستند.»

وی افق‌های پیش روی آن زمان که این قانون تصویب شد را اینچنین توصیف می‌کند:

«قرار بود که ظرف مدت کوتاهی تولیدات داخلی بتوانند ۷۰ % نیاز کشور را به این کالای اساسی در سبد خانواده جامعه ایرانی تامین کنند ولی افزایش تعرفه نه تنها باعث تامین نیاز این کالا در کشور نشد بلکه به دلیل افزایش قیمت، عملا نوت بوک را از سبد کالای خانواده ها حذف کرد.»

 

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران ضمن اشاره به پیگیری های این سازمان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بازنگری تعرفه گمرکی لپ‌تاپ، از نامه‌نگاری این سازمان با وزیر ارتباطات خبر داد. به گفته توسلی آنها از وزیر خواسته‌اند تا زمینه طرح موضوع بازنگری تعرفه گمرکی لپ‌تاپ را با حضور یک نماینده دارای حق رای از وزارت ارتباطات، یک نماینده دارای حق رای از سازمان نظام صنفی رایانه ای فراهم کند.

«علی کثرت» کارشناس تجهیزات مخابراتی در گفتگو با دیجیاتو ضمن تایید این مطلب، معتقد است که این افزایش تعرفه به خودی خود مشکل‌ساز نیست اما به شرطی که حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیز شکل بگیرد:

«سال‌هاست که می‌گوئیم تعرفه کم بازار قاچاق را بالا می‌برد درحالی که برای کنترل قاچاق کالای خارجی، راه‌هایی جدی وجود دارد. طرح رجیستری برای موبایل هم به همین منظور انجام شد و در لپ‌تاپ‌ها می‌توان به شماره سریال آنها بسنده کرد. می‌توان این اجناس را به هنگام فروش با RFIB یا همان برچسب رادیویی که قابل کپی شدن نیست یا بسیار سخت است، از میان کالاهای قاچاق تفکیک کرد.»

 

او معتقد است که با اوضاع کنونی فقط شرکت‌های دلال هستند که سود می‌برند و نه فروشندگان و نه کاربران سهمی از این سود ندارند.کثرت از تعرفه واردات صفر در بعضی کشورهای در حال توسعه سخن می‌گوید که دولت برای دسترسی جوانان به محصولات آی‌تی این کار را می‌کند:

«در همان سال ۹۳ که ۶ درصد به تعرفه افزوده شد و نتیجه‌ای حاصل نشد، باید می‌فهمیدیم یک جای کار ایراد دارد و نه اینکه باز در سال ۹۴ این رقم را زیاد کرده و در ادامه بازهم به آن بیفزاییم. اشتباه در سال اول اگر در نطفه اصلاح می‌شد، الان اوضاع بازار این دستگاه ضروری برای جوانان و دانشجویان این‌چنین نبود.»

درباره نویسنده
مهدی مقدم

ارسال یک نظر