در حال خواندن
حذف بخش شبانه بسته‌های اینترنت اپراتورها به نفع کیست؟
0

ارایه اینترنت شبانه رایگان توسط اپراتورها به مشترکان، چند ماهی است که توسط مدیران رگولاتوری و برخی دیگر از فعالان حوزه اینترنت ثابت به چالش کشیده شده و نهایتا کار به جایی رسید که اپراتورها تصمیم به حذف حجم رایگان شبانه در بسته‌های اینترنت گرفتند. البته این اتفاق موجب افزایش نارضایتی مشترکان شد و به نظر می‌رسد این تصمیم تنها از سوی اپراتورها گرفته نشده باشد و به شکلی این موضوع به تمام اپراتورها تحمیل شده است.

حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات چندی پیش درباره‌ حذف بسته‌های اینترنت شبانه توضیح داد و اعلام کرد که بسته‌های شبانه یک نوع هدیه محسوب می‌شوند، اما شاید از نظر رفتاری و فرهنگی مناسب محدوده سنی نوجوانان و جوانان نباشد، بنابراین حذف بسته‌های اینترنت شبانه در دستور کار قرار گرفته و به‌تدریج حذف خواهند شد.

ارایه هدیه اینترنت شبانه در حالی از سوی برخی به‌عنوان یک پدیده نامناسب فرهنگی ارزیابی می‌شود، این شائبه و پرسش را به ذهن می‌آورد که براساس کدام آمار و مستندات این افراد معتقدند نوجوانان و جوانان در ساعات شبانه از اینترنت در جهت مسایل غیرفرهنگی استفاده می‌کنند؟ آیا آنها به محتوای استفاده‌شده از سوی کاربران دسترسی دارند که صراحتا اظهارنظر می‌کنند و اگر چنین است آیا این موضوع در ساعات مصرف روزانه اتفاق نمی‌افتد؟

از نظر فنی نیز اپراتورها نمی‌توانند اینترنت مصرفی مشترکانشان را در ساعت‌های روزانه و شبانه به‌صورت تفکیک‌شده از شرکت ارتباطات زیرساخت دریافت کنند و همین عامل باعث شده آنها در سال‌های اخیر در جهت حفظ مزیت‌های رقابتی و جلب رضایت مشترکان خود اینترنت بی‌استفاده دراختیارشان را در ساعات شبانه بدون در نظر گرفتن هزینه‌ای به مشترکان هدیه دهند.

اکنون اپراتورها بر خلاف نگاه تجاری و درستی که تاکنون در این بخش داشته‌اند، با توجه به فشارهای وارد شده مجبورند اینترنت بی‌استفاده شبکه خود را بدون هیچ مزیتی اتلاف ‌کنند. البته شاید در آینده نزدیک این مجوز به آنها داده شود که بابت بسته‌های شبانه، هزینه‌ای اندک حتی پایین‌تر از بسته‌های شبانه فعلی از مشترکان دریافت کنند که احتمالا همین عامل نیز موجب تغییر مصرف کاربران از روزانه به شبانه خواهد شد و این طور به نظر می‌رسد که بهترین راهکار همین بود که اپراتورها تا پیش از این اعمال کرده بودند.

از سویی دیگر و با وجود گرانی نسبی بسته‌های اینترنتی اپراتورها و اعتراض مشترکان نسبت به این موضوع، معاون وزیر ارتباطات این گلایه‌ها را نادرست می‌داند و می‌گوید که تغییر تعرفه در چارچوب قانون صورت گرفته است.

این در حالی است که شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت خط ثابت هم اذعان دارند که نرخ اینترنت سیار تلفن‌همراه کشور کماکان ارزان و نوعی دامپینگ است و رییس رگولاتوری هم اخیرا اعلام کرده که ایران ارزان‌ترین اینترنت موبایل در دنیا را دارد.

جوشقانی تاکید کرده که بررسی اولیه در قالب رگولاتوری نشان می‌دهد این افزایش تعرفه توسط اپراتورها خلاف مقررات نبوده ولی باید ملاحظات مردمی در آن نیز دیده شود. وی چندی پیش گفت: در یک دوره میزان تعرفه‌ها به کف قیمت نزدیک بود و با توجه به شرایط اقتصادی، اپراتورها به این نتیجه رسیدند که تعرفه‌های اینترنتی را بالا ببرند. رویکرد این افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی در بسته‌های روزانه و هفتگی، سوق دادن مردم در استفاده از بسته‌های بلندمدت بوده است. شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت ثابت، بارها گلایه کردند که چرا این تعرفه‌ها با قیمت پایین عرضه می‌شود، این موضوع موجب برهم زدن بازار کسب‌وکار ما شده است. ما بارها در مقابل این موضوع مدارا کردیم ولی باید با کمال صراحت بیان کنم ایران ارزان‌ترین قیمت موبایل اینترنتی در دنیا را دارد و فوق‌العاده ارزان است.

جوشقانی درباره دلیل محبوبیت اینترنت موبایل در ایران نیز گفته که خدمات اینترنت در این بستر با کیفیت و سرعت بهتری از خطوط ثابت صورت می‌گیرد. او همچنین دلیل افزایش قیمت هزینه‌های اینترنت را بالا رفتن نرخ هزینه ارزی اپراتورها بیان کرده و گفته که این هزینه ارزی سه برابر شده اما تعرفه‌ها تنها ۱۰ درصد گران شده است.

به گفته معاون وزیر ارتباطات، اپراتورهای ایرانسل و همراه اول سال گذشته به دلیل رقابت هزینه‌های خود را کاهش داده بودند و حالا تعرفه‌های خود را به حالت عادی بازگردانده‌اند.

آنچه امروز خود یکی از موضوعات جنجالی در اینترنت موبایل محسوب می‌شود، حذف حجم رایگان شبانه در بسته‌های اینترنت اپراتورهاست؛ چراکه بسیاری طرفدار پابرجا ماندن این بسته‌های شبانه هستند و بسیاری نیز خواستار داشتن حق انتخاب هستند.

حال باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده آیا با توجه به فشاری که از سوی مشترکان برای برگرداندن این تصمیم به اپراتورها وارد می‌شود، آنها در تصمیم خود تجدید نظر خواهند کرد یا خیر.

 

درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر