در حال خواندن
در نخستین سمپوزیوم بانکداری نوین چه موضوعاتی بررسی می شود
0

عبداله افتاده – دبیر اجرایی سمپوزیوم بانکداری نوین

نخستین سمپوزیوم بانکداری نوین با محوریت بررسی تحول دیجیتال و روند دیجیتالی شدن بانک‌های ایرانی، در تاریخ یکم آبان ماه برگزار خواهد شد. عصر ارتباط با حمایت بانک‌ ایران زمین، شرکت‌های کارت اعتباری ایران کیش، همراه اول، گروه بهسازان فردا و همچنین شرکت تذرو افزار این سمپوزیوم را برگزار خواهد کرد که با دعوت از متخصصان و صاحب‌نظران حوزه بانکداری و فناوری و همچنین دعوت از مدیران ارشد این دو حوزه، مسایل مربوط به تحول دیجیتال و نقش آن در تحول مدل کسب و کار بانک‌ها را مورد موشکافی قرار می‌دهد.

بانکداری دیجیتال چند سالی است که مورد توجه بانک‌های ایرانی قرار گرفته است و دلیل آن از یک سو توسعه سریع فناوری‌های دیجیتال و از سوی دیگر تغییر در مدل کسب و کارهای بانکی است. این مساله سبب شده بانک‌ها از حالت سنتی به سوی الکترونیکی و از بانکداری الکترونیکی به بانکداری دیجیتال تغییر جهت دهند. در دنیا نیز شاهد چنین تحولی در صنعت بانکداری هستیم و بانک‌های دیجیتال با ابعاد بسیار کوچک‌تر از بانک‌های سنتی بزرگ، به وجود آمده‌اند که تنها با ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر و با بهره‌گیری از پلتفرم‌های باز و توسعه کسب و کارهای خود بر بستر فناوری‌های نوین، سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورند.

این در حالی است که کسب و کار بانکی از دو طرف با تهدید مواجه است: نخست فین‌تک‌ها و شرکت‌های فناوری بزرگ، مانند آن چه در دنیا شاهدش هستیم، کمپانی‌هایی مانند Alibaba، Apple، Samsung و Google و Facebook وارد حوزه پرداخت و بانکداری شده‌اند و فناوری بلاک‌چین هم به کمکشان آمده تا بحث اعتماد (trust) را حل و فصل کرده و بتوانند سرویس‌های بانکی و پرداخت ارایه کنند.

با توجه به آن که این شرکت‌ها به طور وسیع به اطلاعات کاربران دسترسی دارند و تعداد کاربرانشان بسیار زیاد و فراگیر است، به صورت بالقوه به عنوان تهدیدی برای بانک‌ها تبدیل شده‌اند. نمونه داخلی آن، ادعای تلگرام برای راه‌اندازی شبکه TON و ورودش به حوزه پرداخت بود که باعث شد مسوولان فضای مجازی کشور احساس خطر جدی از سوی این شبکه اجتماعی نه چندان بزرگ کنند.

تهدید دومی که بانک‌ها با آن مواجه‌اند، فین‌تک‌ها هستند. شرکت‌های چابک و متکی بر فناوری که به سرعت می‌توانند خدمات ویژه و خاصی را برای گروهی از مشتریان فراهم آورند. بنابراین به نظر می‌رسد بانک‌ها از دو سو، رقبای جدی خود را حس می‌کنند. ضمن آن که ساختار کند و بدنه سنگین بانک‌ها توان زیادی برای رقابت در این میدان را ندارد. از این رو، بانکداری دیجیتال به معنای فرآهم آوردن پلتفرم باز برای ارایه خدمت و تحول در مدل‌های کسب و کار بانکی، تنها راه نجات از این تنگنا به نظر می‌رسد. در این میان این دغدغه برای ما پر رنگ شد که بتوانیم با جمع کردن متخصصان این حوزه، مباحث و محورهای مربوط به تحول در کسب و کار بانکی در عصر تحول دیجیتال را مطرح کنیم.

انگیزه برگزاری سمپوزیوم

در یک سال اخیر، شاهد تحرکاتی در وزارت اقتصاد و دارایی پیرامون موضوع بانکداری دیجیتال بوده‌ایم که نهایتا به سند نقشه راه اقتصاد دیجیتال منجر شد. لذا وزارت اقتصاد و دارایی و معاونت بانک، بورس و بیمه این وزارتخانه، بانک‌ها را ملزم به تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال کرده است. بنابراین، بانک‌هایی که از چند سال قبل هدف‌گذاری کرده بودند و بانک‌هایی که اقدامات جدی در این راستا نداشتند، همه و همه ملزم شدند تا در این مسیر گام بردارند و نیازمندی‌های رگولاتور را تامین کنند. بنابراین در ماه‌های اخیر شاهد حجم گسترده‌ای تولید محتوا و سخنرانی و رویدادهای گوناگون در زمینه بانکداری دیجیتال بوده‌ایم.

در این سخنرانی‌ها و مقالاتی که در چند ماه اخیر پیرامون بانکداری دیجیتال رخ داده است، بیشترین توجه به جنبه‌های فناورانه بوده و کمتر کسی در مورد تحول کسب و کار بانک‌ها و مدرنیزاسیون Business Model در صنعت بانکداری سخن گفته است. تحول دیجیتال اگر منجر به تحول در کسب و کار نشود، در حد مکانیزاسیون و اتوماسیون باقی می‌ماند و نمی‌تواند حتی یک قدم، صنعت بانکداری ما را به جلو ببرد. بنابراین این انگیزه در تیم برگزارکننده سمپوزیوم شکل گرفت که با نگاهی متفاوت، بانکداری مدرن به معنای تحول در کسب و کارهای بانک‌ها را به عنوان محور اصلی مباحثه انتخاب کند و با برگزاری این سمپوزیوم، صاحب‌نظران را به اشتراک آرا در زمینه تحول مدل کسب و کار بانک‌ها، با تمرکز بر بانکداری دیجیتال، دعوت کند.

سخنرانان و مخاطبین

سخنرانان این سمپوزیم به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که بتوانند تمام زوایای بانکداری دیجیتال را مورد مداقه و موشکافی قرار دهند. بنابراین با نگاهی به لیست سخنرانان، مشخص است که صاحب‌نظران و افراد کلیدی در بانک مرکزی، بانک‌های دولتی، بانک‌های خصوصی، مدیران فناوری بانکی، مدیران کسب و کاری در بانک‌ها، شرکت‌های پرداخت، فعالان بخش خصوصی و پیمانکاران بانکی و همچنین مدیران ارشد صنعت مخابرات کشور جز سخنرانان این سمپوزیوم هستند. مخاطبین نیز از بین مدیران ارشد بانکداری و پرداخت و همچنین دانشگاهیان، مدیران صنعت مخابرات و همچنین افراد تاثیرگذار در بانک مرکزی و سایر نهادهای رگولاتوری دعوت شده‌اند تا فضای همفکری و هم‌افزایی شکل بگیرد.

نتایج مورد انتظار

نتایجی که برگزارکنندگان نخستین سمپوزیوم بانکداری مدرن از برگزاری این رویداد به دنبال آن هستند، شامل و محدود به موارد زیر است:

  • بحث و گفتگو پیرامون تحول مدل کسب و کار بانکی
  • تبیین میزان تاثیرپذیری هر یک از بخش‌بندی‌های بانکداری شرکتی، تجاری و خرد در تحول دیجیتال
  • تشریح معماری بانکداری دیجیتال
  • مشخص کردن جایگاه بانکداری مدرن در طرح تحول نظام بانکی
  • بحث و به چالش کشیدن نقش بانک مرکزی در تحول دیجیتال و اکوسیستم بانکداری باز
درباره نویسنده
عبداله افتاده
دانش آموخته رشته روابط عمومی الکترونیک هستم، به واسطه شرایط زندگی رشته‌های مختلف کاری را تجربه کردم، تا اینکه در سال 1380 با ورود به خبرگزاری ایرنا استان تهران به عنوان خبرنگار متوجه اشتیاق فراوان به این حرفه شدم. از آن زمان تاکنون نیز در رسانه‌های مختلف در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مشغول به فعالیت بوده‌ام. موجب خرسندی است اگر انتقادات، پیشنهادات و سوژه های خبری خود را از طریق کانال‌های ارتباطی زیر با من به اشتراک بگذارید.

ارسال یک نظر