در حال خواندن
در گفت و گو با عضو هیات علمی: دانشگاه تهران کاهش وابستگی راه جلوگیری از تکرار وقایعی چون دخالت گوگل پلی بر عملکرد روبیکا
0

هرچند انقطاع کامل از خدمات جهانی چون گوگل پلی امکان پذیر نیست، ولی باید برای جلوگیری از تکرار وقایعی چون فعال شدن سپر امنیتی بر روبیکا توسط گوگل پلی تا حد امکان وابستگی به این خدمات را کاهش داد.

نود فناوری – کاظم فولادی قلعه، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رییس آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر این دانشگاه با بیان این مطلب گفت: از آنجا که غول های اقتصادی چون گوگل قدرت های بلامنازعی در جهان به شمار می آیند، اعلام دعوی نسبت به آن ها بسیار پرهزینه و زمانبر است.

وی افزود: این امکان وجود دارد که بتوان غیرقانونی بودن حرکت گوگل پلی را اثبات کرد، اما به دلیل اینکه پروتکل ها و قوانین حاکم بر فضای سایبری از قوانین کلاسیک بین المللی تبعیت نمی کنند، انجام فرآیندهایی اینچنینی راه حل مناسبی به نظر نمی رسد.

فولادی قلعه گفت: تا زمانی که مدیریت سرویس هایی چون گوگل پلی در دست ما نیست، بهترین اقدام کاهش وابستگی به این سرویس هاست.

وی با بیان اینکه کسب منافع مادی توسط گوگل پلی در اولویت مالکان آن است، افزود: در صورت کاهش وابستگی کشور به این سرویس ها، دارندگان آن ها انگیزه لازم برای دخالت در امور داخلی ما را نخواهند داشت، چون می دانند که در آن صورت توان سوییچ کردن به سمت سرویس های داخلی را خواهیم داشت. بنابراین برای حفظ منافع خودشان هم که شده از اعمال محدودیت بر سرویس های داخلی ما خودداری خواهند کرد.

فولادی قلعه گفت: جایگزین های بومی برای پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در صورتی که مبتنی بر سرویس های داخلی باشند، راه دخالت قدرت ها را می بندند.

فولادی قلعه به دارندگان کسب و کارها برای بالا بردن امنیت اقتصادی خود استفاده از یک وب سایت داخلی را پیشنهاد کرد و گفت: مالکان کسب و کارها می توانند در کنار وب سایت های داخلی برای معرفی محصولات و خدمات خود از سایر اپلیکیشن ها و پلتفرم ها استفاده کنند. در این صورت اگر یکی از پلتفورم ها دچار اشکال شد، منافع اقتصادی آن ها با اشکال مواجه نمی شود.

درباره نویسنده
منصوره خالقی

ارسال یک نظر