در حال خواندن
دستگیری دانشجویی که در فیسبوک کلاهبرداری می‌کرد
0

رییس پلیس فتای گیلان از شناسایی و دستگیری فردی که پس از ساخت ایمیل‌های جعلی با هویت و تصویر شهروندان، اقدام به فریب کاربران اینترنتی کرده بود، خبرداد.
نود آی سی تی – سرهنگ ایرج محمدخانی با اعلام این خبر گفت: درپی ارجاع یک فقره پرونده از دادسرای رشت به دادخواهی زنی با هویت معلوم به پلیس فتا، مبنی بر اینکه فردی ناشناس پس از جعل هویت و تصویرش و نسبت دادن مطالب ناروا و غیراخلاقی در اینترنت به وی، به کاربران اینترنتی درخواست دوستی می‌داد، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.
رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات گیلان افزود: با تحقیقات از شاکی و پی‌جویی‌های پلیسی، متهم که سعی داشت هویت واقعی خود را در فضای مجازی مخفی نگه دارد و به اعمال مجرمانه خود در اینترنت ادامه دهد، توسط کارشناسان این پلیس شناسایی شد.
محمدخانی با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا هویت این متهم را احراز کرده و آدرس محل سکونت وی را به‌دست آوردند، گفت: متهم با دستور قضایی در یکی از محلات رشت دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.
وی هویت متهم را ۲۲ ساله و دانشجو معرفی کرد و گفت: وی ابتدا منکر همه اتهامات وارده شده اما با شواهد و قرائن موجود، همچنین بررسی محتویات رایانه شخصی وی که در بازرسی از منزلش کشف و ضبط شده بود، به ناچار لب به سخن گشود و به بزه انتسابی اعتراف کرد.
محمدخانی با بیان اینکه متهم از دو سال پیش با سرقت هویت و عکس شهروندان از فیسبوک و ساخت ایمیل جعلی با هویت و تصویر آنان از طریق تالارهای گفت‌وگو و چت با کاربران اینترنتی ارتباط برقرار کرده بود، بیان کرد: این جوان ۲۲ ساله با معرفی خود به عنوان فردی معلوم‌الحال با جلب توجه کاربران، برای استمرار دوستی‌های نامتعارف مجازی، تقاضای خرید شارژ و ارسال آن به آی دی می‌کرده و ضمن دریافت شارژ و اعلام یک شماره تلفن صوری کاربران را فریب داده و بدین ترتیب مبلغی بالغ بر چهارمیلیون ریال شارژ از تعداد ۲۰۰ کاربراینترنتی، به صورت نامشروع تحصیل کرده بود.
رییس پلیس فتای استان گیلان با اشاره به اینکه اعتماد کاذب به وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی خارجی به‌ویژه فیسبوک، حریم خصوصی و خانوادگی برخی از کاربران ناآگاه را به مخاطره می‌اندازد، گفت: کاربران اینترنت توصیه‌ها و نکات ایمنی را پیرامون حریم خصوصی و شخصی و تنظیمات محرمانه اطلاعات طبقه‌بندی شده رعایت کرده و توجه داشته باشند که دوستی‌های نامناسب اینترنتی یکی از آسیب‌ها و تهدیدهای شایع پیرامون حریم شخصی و کیان خانوادگی است و احتمالا ارتباطی از پیش برنامه‌ریزی شده برای بهره‌برداری‌های خاص باشد.
وی از کاربران اینترنت خواست: اگر وارد محیط چت شدند نسبت به عواقب و سوءاستفاد‌ه‌های احتمالی دوستی‌های اینترنتی هوشیار بوده و به دوستی‌های اینترنتی که سرانجام تلخی دارد، اطمینان نکنند.

درباره نویسنده
عبدالله افتاده

ارسال یک نظر